robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Från 9,2 eller 9,5 till 6,8 i komp är ganska mycket kanske 20-30 Hk "förlust" och sen får man väl dra av 10-12% på drivlinan med ?

Å andra sidan tämligen modifierad motor mm.

Svårt att spekulera i :?
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
Bernis
Posts: 298
Joined: 20 Nov 2005, 17:25
Location: Motala

Post by Bernis »

robbz wrote:
Bäckis wrote:260whp@0,6 bar.

180whp@0,2 bar


det säger allt.

någonting är rikgtigt galet :roll:
/mvh


Detta har ju varken med turbo eller wg att göra.
Det är ju som Kihl sa att den borde ge betydligt mer.
Jocke Bernström 0733-800772
jocke_bernstrom@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.


vadå vadå ? :)
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen..... :wink:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

PT88 laddar bra vid 5000 rpm på en S38B36 med 8.5 i komp dvs över 300 sughästar. En M30 med vass kam och lågt komp ger kanske 200 hk. Det kombinerat med en jätteturbo så blir det nog inte bättre än ladd vid 7000 rpm. Det visar väl sig snart igen..
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

Kom på en till sak. Söderling böt från 8.5 till 9.5 i komp och fick ca 10% mer effekt vid samma ladd.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

robbz wrote:
Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.


vadå vadå ? :)
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen..... :wink:
/mvh


Ha ha, nja. Kom på en grej bara som ni mkt väl kan ha kollat, men du har PM....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Mattias Sandgren wrote:Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.


Vi får se snart. Jag vet att det är svårt att få igång så stor turbo då jag kört en sådan på en 6.5 lit V8.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bäckis wrote:
robbz wrote:
Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.


vadå vadå ? :)
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen..... :wink:
/mvh


Ha ha, nja. Kom på en grej bara som ni mkt väl kan ha kollat, men du har PM....



Berätta Bäckis. :wink:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Nobbe

Post by Nobbe »

Pitbull wrote:
Bäckis wrote:
robbz wrote:
Bäckis wrote:Kom på en grej. Pm kommer till Robbz.


vadå vadå ? :)
-väck nu inga förhoppningar för att sedan slå ner mig i backen..... :wink:
/mvh


Ha ha, nja. Kom på en grej bara som ni mkt väl kan ha kollat, men du har PM....



Berätta Bäckis. :wink:


I know what it is! Och det är helt klart det bästa tipset hitills! :D
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

koppla in gasweirn? :lol:
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Gallardo
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2006, 21:50
Location: East Coast

Post by Gallardo »

jorgen wrote:koppla in gasweirn? :lol:


Haha! Jag tror att det är för lite luft i bakdäcken :D
Small hustlin'
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Gallardo wrote:
jorgen wrote:koppla in gasweirn? :lol:


Haha! Jag tror att det är för lite luft i bakdäcken :D


Glömde inte M-dekaler då? Det ger ju minst 100hk till! :lol:


Skämt o sido, dela med er nu!
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

hoppas verkligen di kan räta ut alla ? till ! nu
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Mattias Sandgren wrote:Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.


exakt håller helt med. den gav 260hk mappad på en kvart. finns nog mycket mer att ge!

vad gäller bäckis tips så pratade jag om exakt samma sak med jens gustafsson från sävar turbo forum på mobilen ikväll, och han sa likadant som bäckis!

vi ska kolla det imorrn samt göra en kompmätning!
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

Vad är det som skiljer den här m30in från andra motorer av den typen som givit mos? Kam? Komp? Turbostorlek? Varför söks inte förklaringen här?

För att en wastegate skall läcka så jävligt att det inte blir ladd måste ju för faen hela tallriken vara borta, om inte turbon är för stor eller motorn för ineffektiv förstås.

Statisk kompression på 6,8:1 och en vass kam som blöder bort än mer på lägre varv känns vågat om man vill sätta igång en stor snurra.

Rörande balansering så är det självklart så att en vikt som tas bort eller läggs till långt från den tänkta centrumaxeln genom den aktuella geometrin har större betydelse för slutresultatet än om motsvarande operation genomförs nära samma centrumaxel. Jag vågar påsta att om aggregaten blir tillräckligt stora så kan man hamna i en situation där man inte kan ta allt på muttern utan måste ge sig på bladen där eventuella åtgärder får bättre utväxling.

Lycka till!
Post Reply