PT88 laddar bra vid 5000 rpm på en S38B36 med 8.5 i komp dvs över 300 sughästar. En M30 med vass kam och lågt komp ger kanske 200 hk. Det kombinerat med en jätteturbo så blir det nog inte bättre än ladd vid 7000 rpm. Det visar väl sig snart igen..
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck.
Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol.
Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
Mattias Sandgren wrote:Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck. Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol. Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
Vi får se snart. Jag vet att det är svårt att få igång så stor turbo då jag kört en sådan på en 6.5 lit V8.
Mattias Sandgren wrote:Jag tycker det är lite svårt att diskutera komp-förhållande och effekt på en motor som inte är "färdig i bänken" där inget egentligen blivit testat och utvärderat klart. En något lägre poäng med komp-förhållande är ett minne blott efter ett par hekto laddtryck. Vänta bara tills tändkurvan är utarbetad, men jag tror inte det kommer läggas så mycket krut på låga tryck. Motorn skulle nog inte överleva den effekt som det är tänkt om den hade högt kompf heller (9:1++) om man inte körde metanol. Responsen i en stor turbo och är också mycket beroende på grenrörs-dimension och utformning, kammen - när avgasventilen öppnar osv.
exakt håller helt med. den gav 260hk mappad på en kvart. finns nog mycket mer att ge!
vad gäller bäckis tips så pratade jag om exakt samma sak med jens gustafsson från sävar turbo forum på mobilen ikväll, och han sa likadant som bäckis!
vi ska kolla det imorrn samt göra en kompmätning!
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Vad är det som skiljer den här m30in från andra motorer av den typen som givit mos? Kam? Komp? Turbostorlek? Varför söks inte förklaringen här?
För att en wastegate skall läcka så jävligt att det inte blir ladd måste ju för faen hela tallriken vara borta, om inte turbon är för stor eller motorn för ineffektiv förstås.
Statisk kompression på 6,8:1 och en vass kam som blöder bort än mer på lägre varv känns vågat om man vill sätta igång en stor snurra.
Rörande balansering så är det självklart så att en vikt som tas bort eller läggs till långt från den tänkta centrumaxeln genom den aktuella geometrin har större betydelse för slutresultatet än om motsvarande operation genomförs nära samma centrumaxel. Jag vågar påsta att om aggregaten blir tillräckligt stora så kan man hamna i en situation där man inte kan ta allt på muttern utan måste ge sig på bladen där eventuella åtgärder får bättre utväxling.