Utväxling/diff e34?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Utväxling/diff e34?
Redigt less just nu!
Har en 25% diff till 525 i bilen min (schimsad) med 3.73 utväxling som jag tyckte var på tok för lågt, toppar alltså strax över 200 på 7000varv.
Plockade isär en diff i garaget o skulle byta utväxlingen, då jag upptäcker att denna (odiffad 3.07) inte passar huvudtaget då jag skulle montera det. (Hade flyttat över kronhjul/pinjong).
Avståndet mellan lagrena ut till hubbarna/drivaxlarna var mycket mindre i min lamelldiff än den odiffade jag skulle plocka ifrån, var rätt övertygad om att denna klump/bakvagn jag plockade ifrån även denna var 525.
Kan det vara så att det var en 535 bakvagn? Vad skiljer där på diffklumpen? Hubbar och medbringaren var samma mått samt bultdelning på som den jag har i nuläget.
Har förstått att jag har "lilla" lamelldiffen, är måttet mellan lagrena mindre på denna då också?
->>Undrar om det finns någon annan diff utväxlingen passar ifrån till min lamelldiff? Eller vilka alternativ har man om man ska byta hela bakvagnen?
Väldigt tacksam för svar, behöver akut hjälp!!
Mvh
Har en 25% diff till 525 i bilen min (schimsad) med 3.73 utväxling som jag tyckte var på tok för lågt, toppar alltså strax över 200 på 7000varv.
Plockade isär en diff i garaget o skulle byta utväxlingen, då jag upptäcker att denna (odiffad 3.07) inte passar huvudtaget då jag skulle montera det. (Hade flyttat över kronhjul/pinjong).
Avståndet mellan lagrena ut till hubbarna/drivaxlarna var mycket mindre i min lamelldiff än den odiffade jag skulle plocka ifrån, var rätt övertygad om att denna klump/bakvagn jag plockade ifrån även denna var 525.
Kan det vara så att det var en 535 bakvagn? Vad skiljer där på diffklumpen? Hubbar och medbringaren var samma mått samt bultdelning på som den jag har i nuläget.
Har förstått att jag har "lilla" lamelldiffen, är måttet mellan lagrena mindre på denna då också?
->>Undrar om det finns någon annan diff utväxlingen passar ifrån till min lamelldiff? Eller vilka alternativ har man om man ska byta hela bakvagnen?
Väldigt tacksam för svar, behöver akut hjälp!!
Mvh
3:73 med 1:1 är ingen hit har 3:15 i kärran funkar fint strax över 300 vid 8000.
är du säker på att de va 3:07 så den inte va 2:?? för då går de inte.
Du har dom mindre medbringarna inte samma som 535 alltså dom du har är väldigt lätta att köra sönder
Drivaxlar bärarmar från en större 5 serie typ 535 540 m5 klump från en med lämplig utv kardanen är jag osäker på vad du har tror du redan har den rätta inte helt säker.
är du säker på att de va 3:07 så den inte va 2:?? för då går de inte.
Du har dom mindre medbringarna inte samma som 535 alltså dom du har är väldigt lätta att köra sönder
Drivaxlar bärarmar från en större 5 serie typ 535 540 m5 klump från en med lämplig utv kardanen är jag osäker på vad du har tror du redan har den rätta inte helt säker.
bullen! wrote:köp bäckis 2,93 diff som är helt nybyggd av mobimeck. största huset och de kralligaste grejorna rakt igenom och allt är helt nytt.
Den har jag hemma, så det är för sent
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Stecka, nä de va verkligen ingen hit! Jo jag är helt säker, nya var 3,07 (alltså 43;14). Jo såg nu när jag rev isär det att jag verkar ha vridit splinsen lite som sitter på hubbarna för drivaxlarna och in i diffen..
Är det vanligt med lamelldiff till de större? Eller hur gör folk, bygger de på m5ans bakvagn med utväxlingen från någon av de "större" (535/545? osv..) eller? Vad har du för bakvagn på din?
Jag har zf lådan original i min, tror cc måttet på bultarna var kring 80mm till hubben? Iofs så är jag j*vligt bakis.. o vet faktiskt inte riktigt vad jag talar om egentligen.. yeye
Bullen/tysken, tack då vet jag vad jag gick misste om =P
Men man skulle haft tag i något, skulle vilja ha en stadig bakvagn med lamelldiff, och gärna runt 3 blankt i utväxling eller lite lägre. Vad ska man ta för recept då?
Vill ju inte att det ska vara färdigkört för i år
Är det vanligt med lamelldiff till de större? Eller hur gör folk, bygger de på m5ans bakvagn med utväxlingen från någon av de "större" (535/545? osv..) eller? Vad har du för bakvagn på din?
Jag har zf lådan original i min, tror cc måttet på bultarna var kring 80mm till hubben? Iofs så är jag j*vligt bakis.. o vet faktiskt inte riktigt vad jag talar om egentligen.. yeye
Bullen/tysken, tack då vet jag vad jag gick misste om =P
Men man skulle haft tag i något, skulle vilja ha en stadig bakvagn med lamelldiff, och gärna runt 3 blankt i utväxling eller lite lägre. Vad ska man ta för recept då?
Vill ju inte att det ska vara färdigkört för i år
sitter i alla årsmodeller vad jag förstått. det finns ej med lamell. jag hade en 535 lamelldiff (3,64) och köpte en 540 klump för att ta 2,93 kronhjulet och pinjong från den och flyttade över till mitt 535. eller rättare sagt pusslade ihop lite för att få hastighetsmätargivare osv att funka.
så tysken har en lite unik klump.
man får ju ge 3500:- för en 535 med diff. och kanske 1500:- för en 540 klump. sen får man köpa lager, packningar. lamellpaket, planslipa "mellanläggen", castrololja, nya bultar överallt. det blir 5000:- för klumparna och sen 7000:- för maskinbearbetning och reservdelar. och även betala 2500+moms för ihopmonteringen hos mobimech.
gissar att tysken kommit billigt undan...
eller kan man ju köpa en 535 klump och 540 drev. montera det själv med samma bultar, samma lager, samma olja, samma lameller och leva med det. det blir inte lika bra men halva priset.
så tysken har en lite unik klump.
man får ju ge 3500:- för en 535 med diff. och kanske 1500:- för en 540 klump. sen får man köpa lager, packningar. lamellpaket, planslipa "mellanläggen", castrololja, nya bultar överallt. det blir 5000:- för klumparna och sen 7000:- för maskinbearbetning och reservdelar. och även betala 2500+moms för ihopmonteringen hos mobimech.
gissar att tysken kommit billigt undan...
eller kan man ju köpa en 535 klump och 540 drev. montera det själv med samma bultar, samma lager, samma olja, samma lameller och leva med det. det blir inte lika bra men halva priset.