BmW[RsR] wrote:Jag borrade med 21mm borr. Men jag orkar inte gänga skiten. Vill hellre svetsa. Råd? /mvh jonas
Hoppa över svetsandet, spricker lätt med gjut järn å migsvets... I så fall är det pinn svets å gjut järns/bland elektroder som gäller.... lättast att gänga! eller svetsa i tråget eller bröstkåpan å sen gänga.
mig är den svetsteknik som oftast blir bäst på gjutjärn, eftersom gjutjärn innehåller så mycket kol så klarar det inte att vara utsatt för hö temperatur en längre tid, det brinner då upp.
Att tänka på är dock att det krävs en ordentlig svets, ingen liten plåtsvets... Förvärm gärna med gas eller gasol och låt det svalna sakta genom att hälla på tex torr sand...
Hur är det med detta, kan man sätta returen vart som helst i blocket, lämplig plats givetvis, hört några säga att man kan "störa oljefilmen på veven" om man sätter den "fel". Vad nu detta ska betyda, och om det överhuvudtaget stämmer och om det har någon betydelse?
Om du placerar oljereturen så det strilar på veven så är det inte så svårt att räkna ut at vid 7.000 rpm är det inte så skönt för veven att daska runt på det.
Okej, det måste vart så de menade då, för som du säger lär väl inte det vara så bra. Men hur högt är flödet med olja genom en turbo egentligen? Blir det som ett skum som rinner ner för blockväggen eller är det som vanlig olje-koncistens som strilar?
skurt wrote:mig är den svetsteknik som oftast blir bäst på gjutjärn, eftersom gjutjärn innehåller så mycket kol så klarar det inte att vara utsatt för hö temperatur en längre tid, det brinner då upp. Att tänka på är dock att det krävs en ordentlig svets, ingen liten plåtsvets... Förvärm gärna med gas eller gasol och låt det svalna sakta genom att hälla på tex torr sand...
Har du ingen bra svets kan jag hjälpa dig....
Du får gärna hjälpa mig då jag inte är värdsbäst på att svetsa.
Jag håller mej till avgassystem
Men det är ett problem Blocket är inte löst utan det är ihopmonterat så det går inte att kasta typ sant på det
Men kom över till garaget så får jag bjuda på lite garagekaffe mm.
/mvh jonas