Svetsa oljeretur i Block.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Svetsa oljeretur i Block.

Post by BmW[RsR] »

Hur går jag till väga?
Jag har ett M20B25block och en migsvets.
Är det bara och svetsa eller kan det spricka?
Lite tips och råd välkommes.
/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Jag borra 16,5 sen gängade M18x1,25 tog ett rör med inner diameter 15mm, drog en utvändig gänga + lite gäng lim.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Jag borrade med 21mm borr.
Men jag orkar inte gänga skiten.
Vill hellre svetsa.
Råd?
/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
k3ZZk
Posts: 156
Joined: 08 Jun 2006, 13:19
Location: västerås

Post by k3ZZk »

vart dunkade ni in returen?...tänkte ta min i tråget ????
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

BmW[RsR] wrote:Jag borrade med 21mm borr.
Men jag orkar inte gänga skiten.
Vill hellre svetsa.
Råd?
/mvh jonas


Hoppa över svetsandet, spricker lätt med gjut järn å migsvets... I så fall är det pinn svets å gjut järns/bland elektroder som gäller.... :( lättast att gänga! eller svetsa i tråget eller bröstkåpan å sen gänga.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

mig svetsade min i blocket (som en snabb nödlösning pga stress mm) har bara kört 100mil men änsålänge har den hållt iaf..
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

mig är den svetsteknik som oftast blir bäst på gjutjärn, eftersom gjutjärn innehåller så mycket kol så klarar det inte att vara utsatt för hö temperatur en längre tid, det brinner då upp.
Att tänka på är dock att det krävs en ordentlig svets, ingen liten plåtsvets... Förvärm gärna med gas eller gasol och låt det svalna sakta genom att hälla på tex torr sand...

Har du ingen bra svets kan jag hjälpa dig....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

k3ZZk wrote:vart dunkade ni in returen?...tänkte ta min i tråget ????


Jag satte min under vatten avtapnings pluggen.... de står en 8 i blocket där....
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Hur är det med detta, kan man sätta returen vart som helst i blocket, lämplig plats givetvis, hört några säga att man kan "störa oljefilmen på veven" om man sätter den "fel". Vad nu detta ska betyda, och om det överhuvudtaget stämmer och om det har någon betydelse?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Om du placerar oljereturen så det strilar på veven så är det inte så svårt att räkna ut at vid 7.000 rpm är det inte så skönt för veven att daska runt på det.

Oljefilmen lär nog dock inte bli störd.
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Okej, det måste vart så de menade då, för som du säger lär väl inte det vara så bra. Men hur högt är flödet med olja genom en turbo egentligen? Blir det som ett skum som rinner ner för blockväggen eller är det som vanlig olje-koncistens som strilar?
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

jag svarva röret koniskt i ena änden o tog locktite cylinderlåsning o dunka dit det, funka kanon
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

skurt wrote:mig är den svetsteknik som oftast blir bäst på gjutjärn, eftersom gjutjärn innehåller så mycket kol så klarar det inte att vara utsatt för hö temperatur en längre tid, det brinner då upp.
Att tänka på är dock att det krävs en ordentlig svets, ingen liten plåtsvets... Förvärm gärna med gas eller gasol och låt det svalna sakta genom att hälla på tex torr sand...

Har du ingen bra svets kan jag hjälpa dig....


Du får gärna hjälpa mig då jag inte är värdsbäst på att svetsa.
Jag håller mej till avgassystem :lol:

Men det är ett problem Blocket är inte löst utan det är ihopmonterat så det går inte att kasta typ sant på det :lol:

Men kom över till garaget så får jag bjuda på lite garagekaffe mm.
/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

hmmm det var ju dumt... inge skoj o svetsa om man inte kan göra rent ordentligt efteråt, hellst blästra...

Blir problem att lasta in min 400 Amp svets i skuffen :roll:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Ja jag vet, men först tänkte jag ha oljeretur i tråget.
Men jag ångrade mej :roll:

Du kanske kan testa med min svets :)
/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

hur många amp är den på?
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Hehe det måste jag nästan kolla.

Alltså den är stark och så men den går inte så bra att svetsa fint med.

/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
Post Reply