m20b25turbo problemer. Med datalogg.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
m20b25turbo problemer. Med datalogg.
Hej godtfolk!
Trenger hjelp nå. Har en meget bra bygd m20b25 turbo, men plages som faen med å finne ut hva som feiler.
Saken er at jeg får 980 grader eksostemp ved pådrag. Føleren står i kollector rett under turbo. I tillegg mangler jeg en del effekt. Ble bremset til 366whp/506wnm @1,39bar ladetrykk. Bremset med Dynapack ved SHS Performance i Tromsø.
Trodde først jeg hadde brent en eksosventil, men alle var tette og fine. Lurer på om det kan være kammen min som ikke er rett timet? Er en z45 Turbo kam fra PPF.
Kan det være kammen min som er feil timet?
Har ikke justerbart kamdrev enda, men hva tror dere? Kan det være derfor jeg mangler effekt og har høy eksosvarme?
Kammen min står nå nesten en halv tann feil på registeret i forhold til veiva.
Specs på min motor:
m20b25 86mod
Topp:
Portet
Sveiset vannkanaler
Planet
Z45 Turbokam
Mira freste ventilseter
Nye ventiler
Nye ventilstyringer
Nye ventiltettinger
Blokk:
Original topp pakning (+0.3mm)
Pianotråd (1mm)
Smidde 138mm Eagle råder
Smidde JE stempel
m20b25 Veiv Balansert (triggerhjul-veiv-svinghjul-clutch)
Støtteplate for rammelager med ARP bolter (PPF)
m21 oljepumpe
Custom lettet svinghjul
Sachs 240mm M5 765 race trykkplate (PPF)
240mm M5 lamell
Styring:
viPEC V44
MSD DIS4 + 3 MSD twintowercoiler (wastespark)
Siemens Deka 788cc dyser
3 punkts triggerhjul med kam føler.
Diverse:
PPF T4 puls split grenrør
2x Turbonetics Evolution 35mm wastegates
Turbonetics T4 60-1 turbo (A/R 0.84 - P-trim)
Zeitronics bredbåndslambda med boost/eksostemp
Summit racing 2.25" alu radiator
2x 11" spal vifte
3" downpipe + eksos.
Håper på svar/tips, men vet du ikke hva du snakker om så la vær å svare.
Takk på forhånd,
Mvh Frode,
Norge/Bodø.
Trenger hjelp nå. Har en meget bra bygd m20b25 turbo, men plages som faen med å finne ut hva som feiler.
Saken er at jeg får 980 grader eksostemp ved pådrag. Føleren står i kollector rett under turbo. I tillegg mangler jeg en del effekt. Ble bremset til 366whp/506wnm @1,39bar ladetrykk. Bremset med Dynapack ved SHS Performance i Tromsø.
Trodde først jeg hadde brent en eksosventil, men alle var tette og fine. Lurer på om det kan være kammen min som ikke er rett timet? Er en z45 Turbo kam fra PPF.
Kan det være kammen min som er feil timet?
Har ikke justerbart kamdrev enda, men hva tror dere? Kan det være derfor jeg mangler effekt og har høy eksosvarme?
Kammen min står nå nesten en halv tann feil på registeret i forhold til veiva.
Specs på min motor:
m20b25 86mod
Topp:
Portet
Sveiset vannkanaler
Planet
Z45 Turbokam
Mira freste ventilseter
Nye ventiler
Nye ventilstyringer
Nye ventiltettinger
Blokk:
Original topp pakning (+0.3mm)
Pianotråd (1mm)
Smidde 138mm Eagle råder
Smidde JE stempel
m20b25 Veiv Balansert (triggerhjul-veiv-svinghjul-clutch)
Støtteplate for rammelager med ARP bolter (PPF)
m21 oljepumpe
Custom lettet svinghjul
Sachs 240mm M5 765 race trykkplate (PPF)
240mm M5 lamell
Styring:
viPEC V44
MSD DIS4 + 3 MSD twintowercoiler (wastespark)
Siemens Deka 788cc dyser
3 punkts triggerhjul med kam føler.
Diverse:
PPF T4 puls split grenrør
2x Turbonetics Evolution 35mm wastegates
Turbonetics T4 60-1 turbo (A/R 0.84 - P-trim)
Zeitronics bredbåndslambda med boost/eksostemp
Summit racing 2.25" alu radiator
2x 11" spal vifte
3" downpipe + eksos.
Håper på svar/tips, men vet du ikke hva du snakker om så la vær å svare.
Takk på forhånd,
Mvh Frode,
Norge/Bodø.
Last edited by Frode_E30 on 27 Aug 2009, 10:08, edited 2 times in total.
Frode_E30 wrote:Ingen som kan hjelpe?
bara ärtan hittar hit så får du nog svar ska du se !
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Per Eriksson wrote:Han menade nog att det bör gå att höja tändningen för att dels få mer effekt o samtidigt sänka avgastempen.
Har ni spiklyssning när ni mappar?
Ok, er ikke så god på svensk
spiklyssning = bankesensor?
Ja vi bruker bankesensor/knacksensor ja. Hvor høy tenning bruker man ha på m20 motorene over 1 bar trykk? Kan noen legge ut et screenshot av tenningsmappet?
Takk for hjelpen!
Frode_E30 wrote:Per Eriksson wrote:Han menade nog att det bör gå att höja tändningen för att dels få mer effekt o samtidigt sänka avgastempen.
Har ni spiklyssning när ni mappar?
Ok, er ikke så god på svensk
spiklyssning = bankesensor?
Ja vi bruker bankesensor/knacksensor ja. Hvor høy tenning bruker man ha på m20 motorene over 1 bar trykk? Kan noen legge ut et screenshot av tenningsmappet?
Takk for hjelpen!
du oversetter riktig
liker ikke helt tanken på at du ikke har justerbart kamdrev.. alt etter hvor mye bitene dine er maskinerte osv, skal mye til at du treffer riktig med et fast drev!?
få på nytt drev, juster inn etter "spec" fra gutta hos ppf så kommer nok effekten.
e30 tic
Nej, kaminställningen kan inte ge dig så hög temp och speciellt inte när den står nästan rätt.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta