Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 09 Jun 2006, 00:07
1. Hur stor skillnad är det i hållbarhet?
2. Hur långt räckar m50 resp. m20 stakarna relativt safe?
3. Är m50 stakarna helt bolt on på en m20b25 utan en endaste mod?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 09 Jun 2006, 21:03
Lite offtopic må tyckas men lägger mig i ändå
kolvarna rasar väll före stakarna på m20?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 09 Jun 2006, 21:07
Ingen aning, men jag har ett set M50 icke vanos stakar (tror jag det var) på gång hyffsat billigt, så är dom mkt bättre så kan man ju lika gärna slänga i såna
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 09 Jun 2006, 21:59
Varför skulle kolvarna rasa före stakarna?
Tysken
Posts: 1272 Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm
Post
by Tysken » 11 Jun 2006, 09:13
Alltså tittar man på stakarna bredvid varandra ser ju M50 staken ut som värsta racing grejen jämfört med M20. Betydligt grövre och borde tåla mycket mer.
327t
Posts: 50 Joined: 30 Jan 2006, 20:26
Post
by 327t » 17 Jun 2006, 20:08
och så kan man ju oxå fråga om någon någonsin har krökt någon stake på en m20 motor??
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 17 Jun 2006, 20:25
327t wrote: och så kan man ju oxå fråga om någon någonsin har krökt någon stake på en m20 motor??
Ja, det är nog ett par st som krökt M20 stakar.
tobbe tlrecond
Posts: 959 Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:
Post
by tobbe tlrecond » 18 Jun 2006, 08:36
327t wrote: och så kan man ju oxå fråga om någon någonsin har krökt någon stake på en m20 motor??
har krökt ett gäng såna stakar......en titta ut genom blocket.
Tobbe. L
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Propan
Posts: 91 Joined: 20 Nov 2005, 17:52
Post
by Propan » 18 Jun 2006, 21:01
tobbe tlrecond wrote: 327t wrote: och så kan man ju oxå fråga om någon någonsin har krökt någon stake på en m20 motor??
har krökt ett gäng såna stakar......en titta ut genom blocket.
Men det var fordi stempelet gikk først eller bare bøyde staken seg?
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 18 Jun 2006, 22:20
Propan wrote: tobbe tlrecond wrote: 327t wrote: och så kan man ju oxå fråga om någon någonsin har krökt någon stake på en m20 motor??
har krökt ett gäng såna stakar......en titta ut genom blocket.
Men det var fordi stempelet gikk først eller bare bøyde staken seg?
Undrar detsamma.
Kanske lite svårt att se men var det staken som var anledning till raset eller krökte du dom pga att t.ex en kolv rasa ?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
oddis
Posts: 237 Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:
Post
by oddis » 18 Jun 2006, 22:21
M50 innmaten ar vel inte "bolt on" på M20B25, uten at modifisera vev?
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 18 Jun 2006, 22:27
Saker går alltid sönder, behöver ju inte bero på själva konstruktionen heller.
Finns ju en mängd anledningar som kan bidra till att man eg. kör av en stake.