robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hojta till nån dag så fixar vi kablaget och river ner wg:en å kikar.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Edit: I värsta fall får jag övertala robbz att riva agget så får jag mäta upp den, då ser man ju direkt om det skulle va knas med den.
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Edit: I värsta fall får jag övertala robbz att riva agget så får jag mäta upp den, då ser man ju direkt om det skulle va knas med den.
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Last edited by Nobbe on 04 Aug 2009, 20:57, edited 1 time in total.
Usch så tråkigt att åka hem utan resultat.. Speciellt med en så välbyggd bil som denna! Det är inte måga % som orkar hålla sig med att bromsa för än bilen i övrigt är 100% klar.
Personligen tycker jag det låter lite skumt att WG:n skulle läcka så mycket att den inte skulle bygga mer än 0,6 bar. Njaa..
BTW. Varför skulle wg:n läcka så mycket, den skulle ju behöva vara totalt ramsne och inte ens ha ventilen mot sätet för att ens ha en chans att läck ut så mycket avgaser.
Nej jag tror inte det är felet tyvärr..
Personligen tycker jag det låter lite skumt att WG:n skulle läcka så mycket att den inte skulle bygga mer än 0,6 bar. Njaa..
BTW. Varför skulle wg:n läcka så mycket, den skulle ju behöva vara totalt ramsne och inte ens ha ventilen mot sätet för att ens ha en chans att läck ut så mycket avgaser.
Nej jag tror inte det är felet tyvärr..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
När allt blir så stort som det är så kan det mkt väl spela in, är ju faktiskt ett hyffsat stor turbin i turbon, och det lilla läckag spelar ju större roll då än om det vart en td04 typ.
Räcker ju med att det slagit sig så ventilen lägger sig på högsta punkterna så blir det ju större läckage ju större wg man har.
Oavsett så lär det ju kollas över så vi är säkra på det, sen kan man ju gå på nästa grej som kan va fel.
Avgasmassorna för att få igång turbon finns ju där kan man tycka, annars är turbon åt helvete för stor.
Räcker ju med att det slagit sig så ventilen lägger sig på högsta punkterna så blir det ju större läckage ju större wg man har.
Oavsett så lär det ju kollas över så vi är säkra på det, sen kan man ju gå på nästa grej som kan va fel.
Avgasmassorna för att få igång turbon finns ju där kan man tycka, annars är turbon åt helvete för stor.
Fixa en plugg o provtryck rakt in i turbon. Verkar som det är sjukt läckage nånstans på vägen så snurran inte orkar pumpa mer luft ju. Kör inte med öppen wg? Skulle det läcka så mkt där så skulle man kännt det med handen på tomgång ju.
Surt sa räven men hoppas ni hittar nått fel o bromsar skiten ur den =)
mvh Joel
Surt sa räven men hoppas ni hittar nått fel o bromsar skiten ur den =)
mvh Joel
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Nobbe wrote:Hojta till nån dag så fixar vi kablaget och river ner wg:en å kikar.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Det sitter en Tial 60 på på bilen?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Pitbull wrote:Nobbe wrote:Hojta till nån dag så fixar vi kablaget och river ner wg:en å kikar.
Hmm, lät ju oroväckande med den där andra pt88:an
Pitbull: Troligtvis anliggningsytan "sätet" mot ventilen.
Det sitter en Tial 60 på på bilen?
Den där får nog robbz svara på när han sovit klart och laddat om baterierna.
Köpt hos PPF som det mesta annat är det enda jag kan svara på säkert iaf.
Edit: PPFs egna 60mm är det.
Är bara sån av naturen att jag vill lösa problem, därför jag skriver i tråden å klurar "högt".
Sandén wrote:Fixa en plugg o provtryck rakt in i turbon. Verkar som det är sjukt läckage nånstans på vägen så snurran inte orkar pumpa mer luft ju. Kör inte med öppen wg? Skulle det läcka så mkt där så skulle man kännt det med handen på tomgång ju.
Surt sa räven men hoppas ni hittar nått fel o bromsar skiten ur den =)
mvh Joel
Provtryckte ett par gånger hos PPF idag, men tack för tipset.
Ok fick ni upp nått tryck då?
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
robbz wrote:vad gäller kabelbranden så är det lokaliserat. jag råkade klämma en tåt av härvan mellan ventilkåpa och toppen när vi skulle kolla så att kammen stog rätt, vilket den gjorde.
Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Skönt att det inte hände nåt värre, som det låter klarade det sig bra.
Ska bli intressant att höra vad problemet med laddtrycks-uppbyggnaden är.. jag tror inte heller på wastegaten.
Mattias Sandgren wrote:robbz wrote:vad gäller kabelbranden så är det lokaliserat. jag råkade klämma en tåt av härvan mellan ventilkåpa och toppen när vi skulle kolla så att kammen stog rätt, vilket den gjorde.
Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Skönt att det inte hände nåt värre, som det låter klarade det sig bra.
Ska bli intressant att höra vad problemet med laddtrycks-uppbyggnaden är.. jag tror inte heller på wastegaten.
Va tror du det kan vara? Kan det vara turbon?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mattias Sandgren wrote:robbz wrote:vad gäller kabelbranden så är det lokaliserat. jag råkade klämma en tåt av härvan mellan ventilkåpa och toppen när vi skulle kolla så att kammen stog rätt, vilket den gjorde.
Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Skönt att det inte hände nåt värre, som det låter klarade det sig bra.
Ska bli intressant att höra vad problemet med laddtrycks-uppbyggnaden är.. jag tror inte heller på wastegaten.
Säkrar du av + en till spridarna?
Wg läckage anser jag uteslutet som felorsak, däremot teorin om turbon som magnus78 här på forumet upplevt kan ju vara rimligt.
Maskinen ser frisk ut, låter frisk och beteer sig frisk sånär som på att det inte blir laddtryck.
Var en hel del olika små läckage och vi trodde såklart att det var boven i dramat, men icke.
Hoppas på turbon.
För en gångs skull så var bilen lika fin som på bilderna, så det enda som saknas nu är MOS.
Maskinen ser frisk ut, låter frisk och beteer sig frisk sånär som på att det inte blir laddtryck.
Var en hel del olika små läckage och vi trodde såklart att det var boven i dramat, men icke.
Hoppas på turbon.
För en gångs skull så var bilen lika fin som på bilderna, så det enda som saknas nu är MOS.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Det är lite synd såna här gånger att wastegaten är återledd även om man alltid ska föredra det av praktiska skäl, men avgaser ur det brum-röret hade ju uteslutit andra orsaker.
Sen är wastegaten lite svår att komma åt nu också om jag förstått det rätt (under bilen mellan motor och kaross?). Man kan annars prova att spärra den helt och se hur/om det skenar (med boost cut inställt i styrboxen förstås). Sätet kan ju vara kasst, men inte så här kasst..
Hur ser oljeanslutningen mot turbon ut?
Det ska räcka med 2-3 mm ID om ni har tryck direkt från oljefilterhuset. Eller rättare sagt, man ska inte ha mer - det blir bara kass spool-up. En del olje-lagrade aggregat har restriktor inbyggt i lagerdelen, men många måste ha det i kopplingen på slangen. Restriktionen ska vara i turbo-ändan så slangen blir "oljetryck-buffer".
En del aggregat står stilla på tomgång och till och med lite varv/belastning om man har för högt flöde/tryck. Det här misstaget gör många och i bästa fall tappar man en massa respons och köper ett kullagrat aggregat (doh!) men i värsta fall så skjuter man tätningarna i turbon.
Lutar mot turbon va?
Alltid. En huvudsäkring (30A) direkt före huvud-relä till motorstyrningen, sen en till vardera : styrbox (1A), tändspolar (10-15A), spridare (10A), lambda (5A), etc..
Om inte av säkerhetsskäl så är det bättre än att behöva koppla ur saker när man ska testa saker under uppstart och annat underhåll, som det alltid brukar bli på bilar av den här typen (? ).
Man rycker helt enkelt säkringen till funktionen man inte vill ha i drift.
Sen är wastegaten lite svår att komma åt nu också om jag förstått det rätt (under bilen mellan motor och kaross?). Man kan annars prova att spärra den helt och se hur/om det skenar (med boost cut inställt i styrboxen förstås). Sätet kan ju vara kasst, men inte så här kasst..
Hur ser oljeanslutningen mot turbon ut?
Det ska räcka med 2-3 mm ID om ni har tryck direkt från oljefilterhuset. Eller rättare sagt, man ska inte ha mer - det blir bara kass spool-up. En del olje-lagrade aggregat har restriktor inbyggt i lagerdelen, men många måste ha det i kopplingen på slangen. Restriktionen ska vara i turbo-ändan så slangen blir "oljetryck-buffer".
En del aggregat står stilla på tomgång och till och med lite varv/belastning om man har för högt flöde/tryck. Det här misstaget gör många och i bästa fall tappar man en massa respons och köper ett kullagrat aggregat (doh!) men i värsta fall så skjuter man tätningarna i turbon.
Lutar mot turbon va?
Nobbe wrote:Mattias Sandgren wrote:Det är dumt att ha säkringar, dom kan ju gå sönder..
Säkrar du av + en till spridarna?
Alltid. En huvudsäkring (30A) direkt före huvud-relä till motorstyrningen, sen en till vardera : styrbox (1A), tändspolar (10-15A), spridare (10A), lambda (5A), etc..
Om inte av säkerhetsskäl så är det bättre än att behöva koppla ur saker när man ska testa saker under uppstart och annat underhåll, som det alltid brukar bli på bilar av den här typen (? ).
Man rycker helt enkelt säkringen till funktionen man inte vill ha i drift.
när jag körde mantorp så laddade min 0.9 med öppen dumpventil, dvs 50mm rakt ut.. Karaktären vart inte så mycket senare..
läck på trycksidan efter kompressorhuset skulle jag snarare sätta hästarna på där behövs det inte mycket för att det ska bli pankaka
läck på trycksidan efter kompressorhuset skulle jag snarare sätta hästarna på där behövs det inte mycket för att det ska bli pankaka
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Bäckis wrote:Wg läckage anser jag uteslutet som felorsak, däremot teorin om turbon som magnus78 här på forumet upplevt kan ju vara rimligt.
Maskinen ser frisk ut, låter frisk och beteer sig frisk sånär som på att det inte blir laddtryck.
Var en hel del olika små läckage och vi trodde såklart att det var boven i dramat, men icke.
Hoppas på turbon.
För en gångs skull så var bilen lika fin som på bilderna, så det enda som saknas nu är MOS.
Kanske inte dumt att kika över wg ändå så man är säker. Lär ju bli riva av iaf.
Skulle ju inte va så stabilt om turbon vart slut redan från fabrik, är väll inte vanligt hoppas jag?
Mattias Sandgren wrote:Det är lite synd såna här gånger att wastegaten är återledd även om man alltid ska föredra det av praktiska skäl, men avgaser ur det brum-röret hade ju uteslutit andra orsaker.
Sen är wastegaten lite svår att komma åt nu också om jag förstått det rätt (under bilen mellan motor och kaross?). Man kan annars prova att spärra den helt och se hur/om det skenar (med boost cut inställt i styrboxen förstås). Sätet kan ju vara kasst, men inte så här kasst..
Hur ser oljeanslutningen mot turbon ut?
Det ska räcka med 2-3 mm ID om ni har tryck direkt från oljefilterhuset. Eller rättare sagt, man ska inte ha mer - det blir bara kass spool-up. En del olje-lagrade aggregat har restriktor inbyggt i lagerdelen, men många måste ha det i kopplingen på slangen. Restriktionen ska vara i turbo-ändan så slangen blir "oljetryck-buffer".
En del aggregat står stilla på tomgång och till och med lite varv/belastning om man har för högt flöde/tryck. Det här misstaget gör många och i bästa fall tappar man en massa respons och köper ett kullagrat aggregat (doh!) men i värsta fall så skjuter man tätningarna i turbon.
Lutar mot turbon va?
Är original oljerör till 745turbo som sitter där nu, inte grov mao.
Jag får ta å peppa upp robbz nån dag så kanske vi kan kika på allt i lugn å ro.
Om axeln skulle va skev så är de inga problem att ta reda på.
Säkring sitter till ecu:n, dock inte separat till spridarna.
r.ivars wrote:när jag körde mantorp så laddade min 0.9 med öppen dumpventil, dvs 50mm rakt ut.. Karaktären vart inte så mycket senare..
läck på trycksidan efter kompressorhuset skulle jag snarare sätta hästarna på där behövs det inte mycket för att det ska bli pankaka
Hehe, läs igenom några inlägg