M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Ola t

Post by Ola t »

leta reda på en generator nu så du kan köra på action meet!

För du ska väl dit?
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Om du har bredrem på din bil, så kan en ifrån en volvo typ 850 passa tror dom ligger på 120 ampere.

Ianat fall leta rätt på en ifrån en bmw som har all lyx som acc oså, för dom är oftast rejält mycket kraftigare
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Martinssonn

Post by Martinssonn »

jag har två generatorer liggandes från 525 touringar e34or båda två. på dem står det 140amp :shock:
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu sitter en 115A generator från en 535 e34 på plats. Såg väldigt lika ut på utsidan men med lite närmare mätning så visade det sig att 535 generatorn var 5mm större så den ursprungliga planen som var att bara flytta över den främre gaveln fick ändras till att ta främre gaveln från 80A generatorn och sen svarva upp den 5mm så den passade på den större generatorn. Just det blev kanon till slut.

Nu är dock problemet kvar :( Laddningen sjunker när generatorn fått jobba ett tag. Vad kan det vara för knas?? :(
martin n

Post by martin n »

har du provat att byta batteri?? så att inte felet sitter där? bara en tanke..

//Martin
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Om du startar bilen utan generatorn inkopplad , hur stor förbrukning från batteriet har du då?
/Per
a.k.a. Jevlar
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Per Eriksson wrote:Om du startar bilen utan generatorn inkopplad , hur stor förbrukning från batteriet har du då?
tyvärr så går inte det så länge :P det är den som laddar upp batteriet :)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Blir kabeln bak från batteriet jättevarm?

Testa att koppla bort den och sätt ett batteri löst på golvet med startkabel, bara för att sevad som händer.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
BRUZZE

Post by BRUZZE »

jag har en fin m20 generator om du vill testa.
Erneland

Post by Erneland »

Låter som jordfel. Testa att jorda generatorn i blocket direkt från Jordpunkten på generatorn (förutsatt att jorden från blocket till karossen är ordentlig). Jag gjorde så när min generator blev varm.

Precis som bäckis skrev så bör du kolla så att pluskabeln inte blir varm (också jordfel).

Hoppas att det löser sig!

Mvh M
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Per Eriksson wrote:Om du startar bilen utan generatorn inkopplad , hur stor förbrukning från batteriet har du då?
Det har jag inte testat. Får kolla på det imorrn men först ska jag testa ett tredje batteri. För att utesluta att det inte är det som bråkar.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Blir kabeln bak från batteriet jättevarm?

Testa att koppla bort den och sätt ett batteri löst på golvet med startkabel, bara för att sevad som händer.
Inte vad jag har kunnat känna.
Om det inte är batteriet som är felet nu så är nästa steg att montera en fetare kabel mellan generator och plusplinten vid expansionskärlet. Detta om det skulle kunna vara kabelbrott eller knas med den kabeln.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

BRUZZE wrote:jag har en fin m20 generator om du vill testa.
Tack för erbjudandet, har dock 3 stycken olika nu som jag testat med ;) Förutom 535 generatorn, så felet kan inte sitta i generatorn tycker jag.
martin n

Post by martin n »

syns vi på mantorp eller??

//Martin
M3JONAS

Post by M3JONAS »

martin n wrote:syns vi på mantorp eller??

//Martin
Det räknar jag med!

Måste ju se när Ola åker dräparfort! ;)
Ola t

Post by Ola t »

M3JONAS wrote:
martin n wrote:syns vi på mantorp eller??

//Martin
Det räknar jag med!

Måste ju se när Ola åker dräparfort! ;)
ha ha! jo du,.

Hörde att du kommer åka fort i den klassen du kommer att köra! :roll:
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Efter att det fortsatte att strula med blåsta topp-packningar och läckande pyramidringar så rev jag ur turbomaskinen och kastade i gamla 260 hästars sugmotorn igen så man iaf kan rulla lite med bilen. Känns som att det händer nada när man rör på gaspedalen mer än att det låter fränt... ;)
Turbomaskinen är riven och jag ska mäta upp spåren för pyramidringarna noga nu, misstänker att det kan vara lite snett fräst.

Någon som har bra tips på hur man på ett exakt sätt mäter djupet på spåren? Har kört med digitalt skjutmått nu men det är svårt eftersom det är lätt att vinkla lite åt något håll och då blir det felaktiga värden.

När jag rev loss toppen och grenröret märkte jag att det var nånting som knasade med wg´n. Känns som om aluhuset har varit limmat i stålhuset men att det har släppt. Någon som varit med om liknande och har tips på hur man kan fixa det?
Har även konstaterat att själva ventilen på wg´n ligger några mm ifrån sätet, mao tokläckage! :(

Image

lite löst/glapp!

Image

Image
Post Reply