Hallo.!!
Jag undrar om någon vet vad det ska vara för värden på själva spjällägesgivaren typp max, min..
Detta då vi jag å polaren misstänker att denne är kass på hans 325-89 tic med Motronic 1.3..
+ vilka stift man ska mäta på, ska tändningen vara av eller på osv ?
Vi var hos ts motor idag på rullande landsväg å mappade med unichip.. Mapparen lyckades inte riktigt att få bilen att gå rent på låga varv ibland, dessutom väldigt svårtstarad och surar igen. Diagnosen säger inte att det är något fel på Tps:en men den visar att den står öppen hela tiden.
Då vi fick bilen att gå rent mappades det fram 402 hk och 486 nm.
Detta då med 535 lmm, 465cc spridare, osv.
Iaf kan tps:en ha något att göra med att den inte vill svara riktigt på gas och surar ner sig ?
Eller kan det vara så jävligt att man får spänna upp fjädern ett par hack i luftmängdmätaren ?
mvh//Snurrbo
Värden osv tps givare (spjälllägesgivare) 325-89
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
TPS:en på den är av typen ON/OFF, den ger +12V signal ut på två olika pinnar (tomgång och den andra är full gas). Den har mest troligt inte med saken att göra.
Antagligen sitter luftmängdmätaren väldigt hårt spänd för att ni inte ska bottna den på full gas/laddtryck.
Så här mycket effekt bör man inte köra LMM, Unchip underlättar förstås men det är bara plåster på stora sår, det behövs riktig motorstyrning här.
Antagligen sitter luftmängdmätaren väldigt hårt spänd för att ni inte ska bottna den på full gas/laddtryck.
Så här mycket effekt bör man inte köra LMM, Unchip underlättar förstås men det är bara plåster på stora sår, det behövs riktig motorstyrning här.
Mattias Sandgren wrote:TPS:en på den är av typen ON/OFF, den ger +12V signal ut på två olika pinnar (tomgång och den andra är full gas). Den har mest troligt inte med saken att göra.
Antagligen sitter luftmängdmätaren väldigt hårt spänd för att ni inte ska bottna den på full gas/laddtryck.
Så här mycket effekt bör man inte köra LMM, Unchip underlättar förstås men det är bara plåster på stora sår, det behövs riktig motorstyrning här.
Luftmängdmätaren är orörd, bara elektroniken från 325:an är överflyttad.
alltså inte spänd på något vis.
luftmängdmätaren ger ju 0-5 volt.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Ja men luftmängdmätaren bottnar vid ett visst luftflöde, över det måste man kompensera med tryck - vilket Unichip kanske gör? Har ni någon slang ansluten till den från insuget?
Vid 400 hk har original LMM lämnat 5 Volt i långt mer än 100 hk, alltså inte visat att det ökat i luftflöde över en viss gräns och därmed bör motorn gå snålt över det flödet.
Vid 400 hk har original LMM lämnat 5 Volt i långt mer än 100 hk, alltså inte visat att det ökat i luftflöde över en viss gräns och därmed bör motorn gå snålt över det flödet.
Mattias Sandgren wrote:Ja men luftmängdmätaren bottnar vid ett visst luftflöde, över det måste man kompensera med tryck - vilket Unichip kanske gör? Har ni någon slang ansluten till den från insuget?
Vid 400 hk har original LMM lämnat 5 Volt i långt mer än 100 hk, alltså inte visat att det ökat i luftflöde över en viss gräns och därmed bör motorn gå snålt över det flödet.
Jo förstod att du menade att den bottnar.
Men det sitter en liten extra box utöver unichipet med slang från insug vilket är en mapsensor .. Den går verkligen inte för snålt. Går snarare lite fetare. Just för att laddet skulle kunna höjas något. Avgastemp runt 670-700 grader efter turbin.