m50b25 turbo problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Har kommit en liten bit på vägen nu i kväll.

Jag började med att byta vevaxelgivaren.

Startade sen och lät den gå på tomgång.
Kallstarten fetade helt plötsligt inte som den gjort inann?!?. Det gick jätte jämt o fint o missade inget.
Men så fort den blivit varm började småmissarna.

Drog en repa.. knappt nån skillnad.. Kanske till och med sämre.
Den skjuter o misständer satan.


Jag testade sen lossa batteripolen så adaptionsvärdena nollades.
Startade upp den, ingen tomgång (kan ju vara så i bland innan värdena samlas in igen)

Drog en repa.. Weee.. nu gick den helt perfekt.
Körde lite.. men började kännas trött, och missa efter ett tag.. sen blev det värre och värre i takt med att tomgågnen återfanns sig. sen var det lika illa som innan...

Prövade lossa batteripolen igen.. Går som ett skott och inte minsta misständning i några minuter sen blir det värre o värre.

Fick kontakt med Carsoften nu och läste felkoder.
Får bara felkod på tankavluftningsventilen (efter som den inte är inkopplad och är bortplockad) (den kan väl knappast påverka)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Chrille wrote:Har kommit en liten bit på vägen nu i kväll.

Jag började med att byta vevaxelgivaren.

Startade sen och lät den gå på tomgång.
Kallstarten fetade helt plötsligt inte som den gjort inann?!?. Det gick jätte jämt o fint o missade inget.
Men så fort den blivit varm började småmissarna.

Drog en repa.. knappt nån skillnad.. Kanske till och med sämre.
Den skjuter o misständer satan.


Jag testade sen lossa batteripolen så adaptionsvärdena nollades.
Startade upp den, ingen tomgång (kan ju vara så i bland innan värdena samlas in igen)

Drog en repa.. Weee.. nu gick den helt perfekt.
Körde lite.. men började kännas trött, och missa efter ett tag.. sen blev det värre och värre i takt med att tomgågnen återfanns sig. sen var det lika illa som innan...

Prövade lossa batteripolen igen.. Går som ett skott och inte minsta misständning i några minuter sen blir det värre o värre.

Fick kontakt med Carsoften nu och läste felkoder.
Får bara felkod på tankavluftningsventilen (efter som den inte är inkopplad och är bortplockad) (den kan väl knappast påverka)


har gjort diagnos på min flera gånger o den visar alltid lmm o lambda,
bytte dessa efter första diangnos o visade samma igen, testade diagnos på annan bmw turbo som går hur bra som helst o där visades samma fel koder,
med fekzen chip visar den även att styrdonet är fel.

har varit less på hela skite nu o tapapt lusten tillfälligt, annasr inga framsteg
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hur blir det för er om ni lyfter batteripolen en stund då?
Detta när den är varm så klart.
Sen bara ge! Går era också som dom ska på höglast då?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

nix har inte provat de.. tänkte försöka hinna titta på min under veckan! men då är det väl som ja skrev innan att den går in i "nödläge" hos oss alla..
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Chrille wrote:Hur blir det för er om ni lyfter batteripolen en stund då?
Detta när den är varm så klart.
Sen bara ge! Går era också som dom ska på höglast då?


har inte testat, ska testa slänga av polen o dra skiten ur den.

o karlsson, du måste köra med din lmm inkopplad för att du överhuvudtaget ska se hur chipet funkar.

o har ni tillgång så gör gärna diagnos , kan var jag med min otur som har fått fel koder på två bilar som är lika
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

ledig i helgen o tänkte pyssla lite med bilen..
har ni testat nåt? eller har ni gett upp??
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Karlsson_BMW wrote:ledig i helgen o tänkte pyssla lite med bilen..
har ni testat nåt? eller har ni gett upp??


mest gett upp,, funderar på att elda upp allt känns lättare
Anton_Olsson
Posts: 19
Joined: 16 Apr 2008, 21:13

Post by Anton_Olsson »

Anton wrote:Tjena Andreas, har varit ute och testat mitt chip nu. Han laddar på precis som han ska och tomgången är perfekt. Men precis vid 5000varv lägger han av och börjar bluddra. Har sett att några har samma problem på ppf, har ni kommit på nån lösning? Har bredbandslambda och värdena ser perfekta ut tills detta händer.

/Anton

Fekzen wrote:Hallå hallå,

Har vart utomlands en sväng, därför jag inte svarat tidigare.

Jo vi håller på förfullt att försöka hitta felet och jag börjar komma fram till vad som gör att detta inträffar.
Och mer och mer tyder på att det beror på att LMM bottnar och rapporterar fel till styrenheten, som i sin tur
sätter den i ett nödläge.
Om du tex testar att plocka loss batteripoolen en stund, medan motorn är varm, så kommer du nolla den och du
märker då direkt att den går kanonbra en liten stund.

Det som vi ska försöka testa så fort någon hinner är att montera LMM elektroniken i ett grövre rör. Gärna 50% grövre
eller liknande, så att den inte bottnar. Alternativet är att man monterar ett motstånd direkt på signalkabeln så att man aldrig når
toppen och får den att bottna. Vet ej exakt vilket motstånd som bör vara lämpligt, men att testa med 500-1000 ohm borde vara rimligt.

Mvh//A
Anton wrote:Hej
Ok, men vad jag inte förstår är att du säger att det finns andra m50 motorer med ditt chip som går klanderfritt. Vad kör dom med för LMM? Och varför funkar det för dom? Om det nu är lmmen som spökar går det inte kompensera för den rent elektroniskt?

/Anton

Fekzen wrote:Halloj,

Jo det finns en som kör med större LMM, 35% större, som det fungerar för och så finns det flera stycken som jag inte fått feedback av så vet inte huruvida det fungerar där eller inte.
Det går antagligen att få till det rent elektroniskt, men då måste jag hitta massa värden som är lite luriga att hitta tex kontrollen för hur länge LMM ska få ha max signal utan att systemet tror den är kortsluten till B+ osv.
I övrigt kan man ju använda ett motstånd för att få ner signalen en aning.
Jag kan inte säga helt säkert att detta kommer att fungera, för dem som upplever problemet har ännu inte testat det, men mycket tyder på att det är något med bottnande av LMM och nödprgram som spökar.

Så snart vi har hittat en lösning så kommer jag iaf informera alla berörda och även, om det nu behövs för lösningens skull, programmera om chipet. Om nu tex jag skulle komma på något, då jag håller på att leta efter intressanta delar i chipet och även diskuterar detta med en polare som jobbar med chiptrimning och själv byggt en bmw turbo med M50 vanos. Han använder en lmm i samma storlek som usa M3 3.0 har.
Så borde dyka upp en lösning om inte allt för länge :)

Mvh//A


Verkar som det är lmmen som spökar iaf. Börjar bli trött på detta nu, bilen står ju bara som det är i nuläget... kul.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

nu har jag pilalt med bilen i dag.

bytte till nyastift o knackade ihop dom till 0.4mm

provkörde o vad tror ni hände?

ingen skillnad exakt samma bil som innan,

har hållt på med detta sen november 2008 o har snart lagt ner den summa pengar det kostar att köpa ett efter marknads sprut.

jag har inga ideer alls kvar på vad felet kan vara?!?!?!

lucka till till er andra med samma fel
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

Varfor er det ingen av er som kollar med bb-lambda?! :?
1995 BMW 328i 600whp/800nm
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Vipe wrote:Varfor er det ingen av er som kollar med bb-lambda?! :?
det har vi väl alla gjort
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Det är inte så att du har för litet avgashus/turbo så det blir för mycket mottryck över 5000? det problemet har ja haft på en m50 då gick den skitsegt över 5000rpm
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

Har ingen av er testat med större LMM?
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

bmw_fredde wrote:Det är inte så att du har för litet avgashus/turbo så det blir för mycket mottryck över 5000? det problemet har ja haft på en m50 då gick den skitsegt över 5000rpm


kan vara så, har ny turbo och bygger antagligen nytt styr system oxå till nästa år,
kör samma turbo på en annan e36 325 o där funkar det fint iaf.

men på denna struliga bilen kan det väl vara allt , den är en stor förbannelse,

har testat med större lmm innan turbo oxå ingne skillnad, snarare sämre
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

david__ wrote:
Vipe wrote:Varfor er det ingen av er som kollar med bb-lambda?! :?
det har vi väl alla gjort

Legg gjerne ut afr/lambda-loggen, helst med laddtryckskurvan ochså om ni har.
1995 BMW 328i 600whp/800nm
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Vipe wrote:
david__ wrote:
Vipe wrote:Varfor er det ingen av er som kollar med bb-lambda?! :?
det har vi väl alla gjort

Legg gjerne ut afr/lambda-loggen, helst med laddtryckskurvan ochså om ni har.


hur ska man lägga upp en sån logg?
det är org sprut eller kan man få fram det på något sätt?
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

david__ wrote:
Vipe wrote:
david__ wrote:
Vipe wrote:Varfor er det ingen av er som kollar med bb-lambda?! :?
det har vi väl alla gjort

Legg gjerne ut afr/lambda-loggen, helst med laddtryckskurvan ochså om ni har.


hur ska man lägga upp en sån logg?
det är org sprut eller kan man få fram det på något sätt?

Det kommer vel an på hvilken bb-lambda ni kollar med.
Innovate sin t.ex kan man hemta ut logg (måste ha en egen modul for at få det mot vartal ochså)
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Post Reply