Volvo T4 turbo?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Volvo T4 turbo?

Post by Frozz »

Någon som kan något om dom? Vad laddar dom orginal och hur mycke klarar dom att ladda? MVH
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Ok. Har en polare som satt annan dump på sin. Han tänkte skruva upp trycket lite. Men de e ingen bra ide då eller? Hur hade en så funkat på m20b25 motorn? Då den laddar 1 bar orginal borde de väll bli ganska bra med de trycket i en bmw eller?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

är väl ganska liten turbo för att ha på en 2,5L sexa skulle jag tro!
satsa på en större turbo
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vet inte vilka krav du har. Men vill du ha en vridbomb utan karaktär kanske du ska sattsa på den.

Men sexan vill ha något större att flåsa igenom.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Frozz wrote:Ok. Har en polare som satt annan dump på sin. Han tänkte skruva upp trycket lite. Men de e ingen bra ide då eller? Hur hade en så funkat på m20b25 motorn? Då den laddar 1 bar orginal borde de väll bli ganska bra med de trycket i en bmw eller?


T4 är ju bara 1,9 liter så det kan bli tungt på 2,5 l. Allt beror ju på vilken karraktär du vill ha på motorn.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Ximon wrote:
Frozz wrote:Ok. Har en polare som satt annan dump på sin. Han tänkte skruva upp trycket lite. Men de e ingen bra ide då eller? Hur hade en så funkat på m20b25 motorn? Då den laddar 1 bar orginal borde de väll bli ganska bra med de trycket i en bmw eller?


T4 är ju bara 1,9 liter så det kan bli tungt på 2,5 l. Allt beror ju på vilken karraktär du vill ha på motorn.


finns 2 liters också:)

inte så stor skillnad dock.

man får nog rätt tidigt ladd iaf
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

peppe wrote:Vet inte vilka krav du har. Men vill du ha en vridbomb utan karaktär kanske du ska sattsa på den.

Men sexan vill ha något större att flåsa igenom.


Hehe. Den hade nog varigt rolig på motorn men de hade väll inte varigt mycke att hämta efter 5000rpm eller? Men T6 turbon? PPF hade bänkat den till 400 i en bmw motor. Kanske ett bättre val?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

vilken t6 turbo?

enda t6 som finns har dubbelturbo.
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

Johnny wrote:
Frozz wrote:
peppe wrote:Vet inte vilka krav du har. Men vill du ha en vridbomb utan karaktär kanske du ska sattsa på den.

Men sexan vill ha något större att flåsa igenom.


Hehe. Den hade nog varigt rolig på motorn men de hade väll inte varigt mycke att hämta efter 5000rpm eller? Men T6 turbon? PPF hade bänkat den till 400 i en bmw motor. Kanske ett bättre val?


Det var väl en kkk24 från S60R?


Sorry blev lite fel :oops: Visst e de en kkk24 jag mena.
Post Reply