Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
kristov
- Posts: 568
- Joined: 20 Nov 2005, 15:16
- Location: Norge
Post
by kristov »
Jag körde med en K29 med 14'ans avgas på min M20B25, då kom maks ladd rundt 4000 rpm.
Hur mycket tidigare vil jag få maks ladd med en 2.7 eller 2.9?
-
YBP
- Posts: 31
- Joined: 12 Feb 2006, 12:31
Post
by YBP »
Ca. 300rpm forbedring for hver av alternativene, skulle jeg tippe.
-
kristov
- Posts: 568
- Joined: 20 Nov 2005, 15:16
- Location: Norge
Post
by kristov »
Ok, da ser det ut til at rett dimmensjonert turbo er smartere enn volumøkning.
-
YBP
- Posts: 31
- Joined: 12 Feb 2006, 12:31
Post
by YBP »
Det er som sagt tipping, men det er ikke tatt rett ut fra lufta heller.
Det blir jo bare 8 og 16% volum økning, så noen kjempeforskjell kan det ikke bli.
Fra 4k ned til 3300 med en 2,9 er jo likevel en ganske merkbar forandring, men riktig turbo til riktig motor vil likevel være vinneren.
-
kristov
- Posts: 568
- Joined: 20 Nov 2005, 15:16
- Location: Norge
Post
by kristov »
Nei, det skal ikke være lett å bygge motor med turbo....