Bmw 535 e34 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw 535 e34 Turbo
Bmw 535 e34 Turbo - Rickards turbobygge
2010:
Motor/Transmission/motorstyrning/bränsle
Original M30B35 block
borr/slag: 92mm / 86mm
komp. 9,0:1
Original b35 topp
Standarventiler insug/avgas: 47mm / 38mm
Garrett Gt40 58/65 in/ut, A/R 1.18
Hks wastegate kopia (öppen)
Strypventil (laddtrycksstyrning)
Grenrör pulssplitt T4 fläns
3" downpip och avgassystem
4" luftfilter
dumpkopieraren intercooler (450*300*76mm)
JBR 25mm hybrid dump
Ombyggt insug där spjället är flyttat
Oljetryck till turbon från filterhållaren
Getrag 260/6
Plant 240mm svänghjul
4-puck sinterlamell
Sachs 765 tryckplatta
535 kardan
Svets diffad 188 klump tills vidare
Megasquirt 1 v3,57
Innovate LC-1 bredbandslambdasond
Bosch 044 pump
Blyfri 95oktan bränsle
Volvo 740 Turbo bränslefilter
Original fuelrail
40l fuelcell
Siemens deka 630cc högohm
6mm bränsleledningar
Chassi/kaross:
Bmw e34 kaross som är lättad ca 300kg, med bland annat bortkapade krockbalkar, insidor av dörrar, golvmattor, värmepaket mm..
Momo "1000 lakes" racestol med (ej monterat) 6-p bälte.
Fram: Kapade fjädrar, standar fjädrar.
Bak: 40mm sänkningsfjädrar, 20%hårdare dämpare.
Nya bussningar i fram- och bakvagn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Börjar med att lägga upp lite gamla bilder. Lite halvtaskiga tyvärr, är tagna med mobilen, men förbättrade så gått det går i photoshop.
DETTA BLEV EN RESERVDELSBIL. SJÄLVA PROJEKT BILEN KOMMER SENARE.
Nyinköpt i vintras.
[URL=http://img197.imageshack.us/my.php?image=dsc00852.jpg]
[/URL]
Här har jag börjat slakta skiten.
Motorn har börjat visat sig.
Jag och farsan flyttar den från mitt provisoriska garage. För att sedan..
Lyfta ur motor och låda.
Motorn satte vi sedan i ett motorstativ hemma i garaget. (Ett av mina bästa köp tror jag)
Klappa ur vipparmsaxlarna med träpinnar..
Taskig glykol har ätit i toppen, vilket kan vara orsaken till att den har gått varm Får se hur den blir efter planingen.
Kolvar och stakar åkte ur idag.
[/b]
2010:
Motor/Transmission/motorstyrning/bränsle
Original M30B35 block
borr/slag: 92mm / 86mm
komp. 9,0:1
Original b35 topp
Standarventiler insug/avgas: 47mm / 38mm
Garrett Gt40 58/65 in/ut, A/R 1.18
Hks wastegate kopia (öppen)
Strypventil (laddtrycksstyrning)
Grenrör pulssplitt T4 fläns
3" downpip och avgassystem
4" luftfilter
dumpkopieraren intercooler (450*300*76mm)
JBR 25mm hybrid dump
Ombyggt insug där spjället är flyttat
Oljetryck till turbon från filterhållaren
Getrag 260/6
Plant 240mm svänghjul
4-puck sinterlamell
Sachs 765 tryckplatta
535 kardan
Svets diffad 188 klump tills vidare
Megasquirt 1 v3,57
Innovate LC-1 bredbandslambdasond
Bosch 044 pump
Blyfri 95oktan bränsle
Volvo 740 Turbo bränslefilter
Original fuelrail
40l fuelcell
Siemens deka 630cc högohm
6mm bränsleledningar
Chassi/kaross:
Bmw e34 kaross som är lättad ca 300kg, med bland annat bortkapade krockbalkar, insidor av dörrar, golvmattor, värmepaket mm..
Momo "1000 lakes" racestol med (ej monterat) 6-p bälte.
Fram: Kapade fjädrar, standar fjädrar.
Bak: 40mm sänkningsfjädrar, 20%hårdare dämpare.
Nya bussningar i fram- och bakvagn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Börjar med att lägga upp lite gamla bilder. Lite halvtaskiga tyvärr, är tagna med mobilen, men förbättrade så gått det går i photoshop.
DETTA BLEV EN RESERVDELSBIL. SJÄLVA PROJEKT BILEN KOMMER SENARE.
Nyinköpt i vintras.
[URL=http://img197.imageshack.us/my.php?image=dsc00852.jpg]
[/URL]
Här har jag börjat slakta skiten.
Motorn har börjat visat sig.
Jag och farsan flyttar den från mitt provisoriska garage. För att sedan..
Lyfta ur motor och låda.
Motorn satte vi sedan i ett motorstativ hemma i garaget. (Ett av mina bästa köp tror jag)
Klappa ur vipparmsaxlarna med träpinnar..
Taskig glykol har ätit i toppen, vilket kan vara orsaken till att den har gått varm Får se hur den blir efter planingen.
Kolvar och stakar åkte ur idag.
[/b]
Last edited by RickardP on 22 Jan 2011, 12:42, edited 16 times in total.
härlitgt me fler E34:or och M30 motorer lycka till med bygget!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
så har det varit på varenda m30 jag har plockat isär oxå, vette tusan vad det beror på för ventilerna har aldrig varit skadade.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
3riksson wrote:så har det varit på varenda m30 jag har plockat isär oxå, vette tusan vad det beror på för ventilerna har aldrig varit skadade.
Skumt
Har märkt en till sak nu, kolvbultshålen i kolven är lite konstigt slitna. Bultarna glappar även en aning. Ska försöka lägga upp bilder imorgon.
Kommer gå segt nu ett tag tills jag fått ett jobb, och första lönen kommer in.
Sedan blir det att införskaffa kaross och motorstyrning
Får även tillbaks toppen från planing i slutet av veckan.
kettmpa wrote:m30 är kärlek
Javisst
Köpte ett honingsverktyg på swedol, får se hur det fungerar, bör väll iaf rugga upp ytan en del.
Last edited by RickardP on 19 Jun 2009, 14:06, edited 1 time in total.
Lite uppdateringar då,,
Var iväg o köpte mig en 535 turbo igår, men ej helt färdig. Sparar mig en hel del tid o pengar.
Lite av det som ska göras är att bygga om tryckrören, flytta gasspjället, svetsa på wg-utag på grenröret, koppla megasquirt mm,mm...
Det som är gjort/köpt:
Megasquirt v2.2
HX50 turbo
Grenrör till e28 utan wg uttag t4 fläns
3” downpip
Sportluftfilter
630cc spridare
Siliconslangar
Öppen wastegate
Öppen dumpventil
Mätare, 3st
Elkylfläkt
Intercooler
Tryckrör
Oljeretur i tråg+ slangar & rör
Nya bromsskivor fram
Så såg den ut när jag körde in den i garaget igår kväll
Bilder från idag då jag bland annat plocka ner avgashuset.
Var iväg o köpte mig en 535 turbo igår, men ej helt färdig. Sparar mig en hel del tid o pengar.
Lite av det som ska göras är att bygga om tryckrören, flytta gasspjället, svetsa på wg-utag på grenröret, koppla megasquirt mm,mm...
Det som är gjort/köpt:
Megasquirt v2.2
HX50 turbo
Grenrör till e28 utan wg uttag t4 fläns
3” downpip
Sportluftfilter
630cc spridare
Siliconslangar
Öppen wastegate
Öppen dumpventil
Mätare, 3st
Elkylfläkt
Intercooler
Tryckrör
Oljeretur i tråg+ slangar & rör
Nya bromsskivor fram
Så såg den ut när jag körde in den i garaget igår kväll
Bilder från idag då jag bland annat plocka ner avgashuset.
Last edited by RickardP on 02 Sep 2009, 18:19, edited 2 times in total.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Lite lätt mek idag pga halvtrasig tumme
Märkte att kompressorhuset på turbon inte får plats! Så nu måste grenröret byggas om. Var ändå tvungen att få dit ett wastegate rör men ändå..
Det som behövs fixas och köpas in för övrigt:
Arp topplocksbultar
Avgassystem 3" från downpip
Bredbands lambda
Kompleteringssats
Stötdämpare
Rostlagning
Bromsar bak
Ny bränslepump
Sen får jag se om något jobb dyker upp så kanske jag köper mls packning också
Märkte att kompressorhuset på turbon inte får plats! Så nu måste grenröret byggas om. Var ändå tvungen att få dit ett wastegate rör men ändå..
Det som behövs fixas och köpas in för övrigt:
Arp topplocksbultar
Avgassystem 3" från downpip
Bredbands lambda
Kompleteringssats
Stötdämpare
Rostlagning
Bromsar bak
Ny bränslepump
Sen får jag se om något jobb dyker upp så kanske jag köper mls packning också
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
räcker de inte å bearbeta fjädertornet eller är de i toppen de tar i.kul me E34.mvh nicke.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net