Ang: S38B38 i E30 Kylare "Bilder"

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Livinloud

Ang: S38B38 i E30 Kylare "Bilder"

Post by Livinloud »

Happ! En till tråd då.
Denna handlar om vad man kan få in för kylare?

Motorn blev lite större än vad jag hade förväntat när man började montera vattenröret. Så min 325 Eta kylare jag hade köpt var ju bara att fetglömma..

Jag har en 338mm tryckade SPAL fläkt som jag hade tänkt att använda. Hur långt räcker orginalkylaren?

Vad ser vi för lösning på detta problem? Någon som har ett klockrent tips?
Hur långt räcker en orginal 325 kylare med 338mm spal fläkt för en S38B38?

Nåja! Här kommer bilderna.

Image

Image
affe

Post by affe »

Jag körde med 535 e28kylare i min e30 touring med s38b36. men du får fimpa stosen som går till expansionskärlet fram på vattenröret och svetsa sedan dit den på sidan i termostathuset. om du kör med ppf motorfästen så får du dit kylarn efter denna mod men det är på punghåret.....
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Livinloud

Post by Livinloud »

affe wrote:Jag körde med 535 e28kylare i min e30 touring med s38b36. men du får fimpa stosen som går till expansionskärlet fram på vattenröret och svetsa sedan dit den på sidan i termostathuset. om du kör med ppf motorfästen så får du dit kylarn efter denna mod men det är på punghåret.....
Jo jag kör PPF 3.6L fästen fast moddade för 3.8L

Vad är det för legering i termostathuset? Är det gjutjärn eller något motsvarande?
Du råkar inte ha en bild på detta?

Stort tack för svar Affe! Uppskattar det!
MVH Fredrik Mehlin
affe

Post by affe »

det är någon form av aluminiumlegering, en kompis pulsmigade mitt. har tyvär ingen bild...
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Avvah

Post by Avvah »

Brukar man inte flytta på termostathuset för att få plats med kylaren när man åker S38:a?

Jag har då för mig polarn har gjort det han har, 324TD kylare i sin rackare med elfläktar, det får plats men är trångt (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Livinloud

Post by Livinloud »

Avvah wrote:Brukar man inte flytta på termostathuset för att få plats med kylaren när man åker S38:a?

Jag har då för mig polarn har gjort det han har, 324TD kylare i sin rackare med elfläktar, det får plats men är trångt (:
Men hur gör folket det? Flyttar termostathuset?

Ah! denna motor ska få hänga med ett tag. När kapitalet finns så slänger jag det där termostathuset åt helvette och köper en el vattenpump!
Avvah

Post by Avvah »

Vi håller på att fräsa ett termostathus nu, kan ta någon bild och lägga upp senare om jag hinner, annars finns det från E28 med S83 motorn externa men dom är dyra. Annars måste det finnas andra bilar med externa termostathus,
Last edited by Avvah on 12 Jul 2009, 22:15, edited 1 time in total.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Livinloud

Post by Livinloud »

Avvah wrote:Vi håller på att svarva ett termostathus nu, kan ta någon bild och lägga upp senare om jag hinner, annars finns det från E28 med S83 motorn externa men dom är dyra. Annars måste det finnas andra bilar med externa termostathus,
Svarva ett termostathus? Alltså för att köra extern termostat?

Intresserad utav att svarva upp ett till åt mig?
Avvah

Post by Avvah »

Hahahah menade såklart fräsa (: jag vet inte om jag kan fixa ett till, kan höra om han som hjälpte oss är intresserad att göra ett till nu när vi har alla mått osv klart. om jag hinner imorgon så ska jag fixa någon blid till dig, kommer inte ihåg vilken modell det var nu men jag tror det är fiat 131 som har externt hus.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Livinloud

Post by Livinloud »

Avvah wrote:Hahahah menade såklart fräsa (: jag vet inte om jag kan fixa ett till, kan höra om han som hjälpte oss är intresserad att göra ett till nu när vi har alla mått osv klart. om jag hinner imorgon så ska jag fixa någon blid till dig, kommer inte ihåg vilken modell det var nu men jag tror det är fiat 131 som har externt hus.
Okej!

För min bil är klar, allt är fixat. det handlar bara om att fixa kylningen sen fara ut och åka :( man blir lite less att det ska stypa i nått..

Jag har EV hittat ett externt termostathus från en M535.. så vi får se.
Vad är det för kostnad och levtid på ett hus ifrån er om det är möjligt?
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Livinloud wrote:
Avvah wrote:Hahahah menade såklart fräsa (: jag vet inte om jag kan fixa ett till, kan höra om han som hjälpte oss är intresserad att göra ett till nu när vi har alla mått osv klart. om jag hinner imorgon så ska jag fixa någon blid till dig, kommer inte ihåg vilken modell det var nu men jag tror det är fiat 131 som har externt hus.
Okej!

För min bil är klar, allt är fixat. det handlar bara om att fixa kylningen sen fara ut och åka :( man blir lite less att det ska stypa i nått..

Jag har EV hittat ett externt termostathus från en M535.. så vi får se.
Vad är det för kostnad och levtid på ett hus ifrån er om det är möjligt?

det är robert ajden som har gjort termostathuset, jag hoppas att det inte gjorde nåt att jag gav ut den informationen fredrik. :)

Länk till hans hemsida.

http://www.ajden.se/ajdensgarage/jobb.htm
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Avvah

Post by Avvah »

Tänkte mest på att det brukar bli tjaffs när man länkar andra än PPF själva på deras forum. Även att jag inte vet om robban är så sugen på att tillverka ett till hus.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=33691& tex
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Livinloud

Post by Livinloud »

Avvah wrote:Tänkte mest på att det brukar bli tjaffs när man länkar andra än PPF själva på deras forum. Även att jag inte vet om robban är så sugen på att tillverka ett till hus.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=33691& tex

Jag ringer själv Ajden under dan och pratar med honom.

Har ni testkört eran externa termostat på bil?

MVH Fredrik Mehlin
Avvah

Post by Avvah »

Nopp, men den bra ut, vi byggde den runt en 240 termostat, ja det är bara att ringa det. när polarn lägger ut bilder på den så ska jag länka åt dig.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
makeba

Post by makeba »

Vet att vissa/alla? M10 motorer har extern termostat. Se bilden här:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E2 ... ter_hoses/

Sen om den är användbar/lämplig för dig har jag ingen uppfattning om.
IQ-tuning

Post by IQ-tuning »

Och S14
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
Livinloud

Post by Livinloud »

Jag köpte en termostat ifrån en 7-serie, den har samma dimension på anslutningarna men frågan är ju om flödet genom den är sämre. Vi får se hur det funkar helt enkelt.

Jag snackade med Ajden, funkar inte detta och erat funkar så får han snickra ett åt mig också :)

Tack för tipset dock!
Post Reply