bmwpatrik wrote:När man gör smidda kolvar så, pressas väll materialet eller rättare sagt slås ut ur en bit så den blir väll väldigt hård eller har jag fattat fel, måste ju bli starkare än en bit som man bara har bearbetat?
Alltså man har tex två halv formar som man trycker ihop med ett väldigt högt tryck så man får en del som formen sen bearbetas väll ytorn efter de, måste ju bli starkare eller har jag fattat fel?
stämmer bra att dom pressas i väääldigt högt tryck, finns även att läsa på enems hemsida!
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Dette er fra en mail jeg fikk akkurat fra usa der de tilverkar mine JE stempler as we speak.
quote- "Your pistons
are machined from forged 2618 alloy for greater strength. The valve pockets are
machined to accommodate high lift cams, and accept your stroke and rod
length" end quote
Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Smidda är ju en väldigt dyr tillverkningsprocess för små serier. En smidd kolv bör väl vara bättre än en billet så länge man inte härdar billet kolven. Eller får man tillverka den med några extremt starka skär och använda supermaterial.
Om du tar en bit alu med betckningen xxx och smider den biten (värme och tryck) så får den mycket bättre egenskaper än en bit alu med samma nummer fast orörd...
Sen är det ju klart att man kan ta en annan kvalitet, men det blir fortfarande bättre om den smids...
Sen är det ju inte bara kolven som ska hålla, den måste ju ha bra termiska egenskaper, mm mm.....
Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..