laddtryck m50b25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

laddtryck m50b25

Post by turbojacko »

Hur mycket vågar man ladda på en m50b25 icke vanos.
med orginalcomp och e85.

Kör med fekzen chip
borgwarner s200
50mm wg
630cc spridare
dubbla pumpar

kör nu på 0,5bar och bilen går kanon bra på alla sätt.Tanken är inte att
ladda 1,5bar men kan man öka till 0,8bar.
Vad kör ni andra med?
MVH jacob
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

utan att du gjort något alls på maskin skulle jag inte rekomendera mer iaf :p

packningen lär ju sticka..

Men törs du så testa 0.8 du, bra skillnad ifrån 0.5.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Det är väl inget att tveka på öka nu. skjuter du packningen så är det ju bara att passa på att montera en mls så kan du ladda ännu mera :)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Lindgrennkpg
Posts: 1040
Joined: 07 Jan 2009, 04:26
Location: Norrköping :)

Post by Lindgrennkpg »

Jag ladda 0,7 på min m20.. och den gick itne ens på e85 :)

Gör som jorgen säger!
Johan Lindgren - 0763937586
turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

Jag vill inte ha lägre comp så mls blir det inte.
Tror ni att man blåser sönder den eller att det spikar sönder
om det spikar hjälper det väll inte att o-ringa.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Hallå,

Tänk på att tändningen i mina chip är backad för överladdning, så du bör kunna ladda på mer! Dessutom kör du E85 vilket också har större marginal till spikning.

Jag vill inte locka dig till att skruva upp för mycket nu bara ;) men finns en hel del som åker på runt 1 bar med både E85 och bensin, och mitt chip i.

En bra idé är att försöka hålla koll på ditt AFR, med en bb-lambda. Om du inte går snålt så är det ingen fara med blandningsförhållandet iallfall, för ökat tryck innebär ju att den kommer gå lite snålare. För att få ut max effekt bör du hålla dig runt 8,5-9 på E85. Du kan finjustera in om du har en ställbar BTR också.

Ska du skaffa en bb-lambda så tänk på att välja en som kan visa under 10 och gärna en som du då kan ställa in för E85. Annars visar den värden som för bensin och det kan bli lite förvirrande.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

FekZen wrote:Hallå,

Tänk på att tändningen i mina chip är backad för överladdning, så du bör kunna ladda på mer! Dessutom kör du E85 vilket också har större marginal till spikning.

Jag vill inte locka dig till att skruva upp för mycket nu bara ;) men finns en hel del som åker på runt 1 bar med både E85 och bensin, och mitt chip i.

En bra idé är att försöka hålla koll på ditt AFR, med en bb-lambda. Om du inte går snålt så är det ingen fara med blandningsförhållandet iallfall, för ökat tryck innebär ju att den kommer gå lite snålare. För att få ut max effekt bör du hålla dig runt 8,5-9 på E85. Du kan finjustera in om du har en ställbar BTR också.

Ska du skaffa en bb-lambda så tänk på att välja en som kan visa under 10 och gärna en som du då kan ställa in för E85. Annars visar den värden som för bensin och det kan bli lite förvirrande.

Mvh//A


Är kanske jag som fått solsting men är det inte samma blandningsförhållande på E85 och BF? 14.7/1?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

pelko wrote:
Är kanske jag som fått solsting men är det inte samma blandningsförhållande på E85 och BF? 14.7/1?

Mvh


Nichts, det är 9,7/1 , men om man inte ställer om sin mätare för E85 så verkar det som att det faktiskt går att köra som om det vore BF i, dvs den visar rätt, men med BF siffror, men fel siffror om man nu förväntar sig 9,7.
Har bara hört det från andra, har alltid haft min rätt inställd så då visar den lambda 1 på 9,7.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

finns ju tunna mls som inte kompsänker + den nya packningen som verkar vara riktigt bra också
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

bränstet är det inga problem med den fetter på fint.
Ligger på lamda c:a 1.00 på normal körning
c:a 0.8 på mellan och fullgas
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Under mina år har jag alltid kört efter lamda, Varför köra efter AFR? AFR kan du räkna ut i efterhand om man nyttjar det :)
Last edited by dgyldmark on 30 Jun 2009, 01:50, edited 1 time in total.
User avatar
Leon83
Posts: 476
Joined: 03 Mar 2007, 13:25
Location: visby

Post by Leon83 »

dra i arp bult i toppen sen kan du ladda på bra lägg dej på 0.85-0.82 på fulllast i lambda sen är det bara o prova dej fram lite, är det snik så är det.

byt en bult i taget så slipper du byta packningen med, jävligt lätt gjort många som kör så det funkar kanon...
turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

ja det låter ju bra ,får väll köpa lite bultar och stoppa dit så får
man se om det håller.
bilen kommer att bänkas om 2veckor vad tror ni om whp på 0,8bar?
MVH Jacob
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

hejar på för 1 bar ja ! :D
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

dgyldmark wrote:Under mina år med mappning har jag alltid kört efter lamda, Varför köra efter AFR? AFR kan du räkna ut i efterhand om man nyttjar det :)

Kan bara hålla med.
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Med arp har vi laddat 1.5 bar har jag för mej, men inte med nått svettigt chip och orig sprut och btr tjafs utan med SM4 och ärtan bakom datorn.

I övrigt samma turbo, och ett 6-2-1 rör,eller adapter om man nu vill kalla det för de :D Med den maskin i en E21 kaross gick bilen 6.71(!?) på Meka raceway.

Trycket kommer inte döda därimot spikningarna. kanske inte på 2-3 repor!Men bygger man en motor efter de terion funkar de mesta!

För å hitta spikningar med E85 i tanken kärvs erfarenhet och utrustning.
turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

Menar du att det inte går att mäta spikningar på e85 med samma
utrustning som bensin?

MVH Jacob
Post Reply