BMW 850 (M70) turbo projekt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Liten uppdatering igen..
Jag har labbat lite med växellådsolja. Dessa lådor är ju ganska grova till formatet, och det känns lite grovt att växla dom också, går inte 'som i smör' som man normalt är bortskämd med i bmw-lådor.
Jag testade först att byta till rekommenderad atf-olja från bmw (castrol) utan att märka någon skillnad. Men jag hade läst i diverse forum att många rekommenderar Royal Purple Synchromax till dessa lådor, och även till e39 M5 som tydligen har stora bekymmer med tröga lådor.
Jag beställde RP-oljan från Norge (finns tydligen inte i Sverige), och idag bytte jag, och märkte skillnad direkt. Verkar som lådan både går tystare och är mera lättväxlad. Jag kan alltå rekommendera den, och den funkar säkert på andra lådor som ska ha ATF-olja också.
Jag har labbat lite med växellådsolja. Dessa lådor är ju ganska grova till formatet, och det känns lite grovt att växla dom också, går inte 'som i smör' som man normalt är bortskämd med i bmw-lådor.
Jag testade först att byta till rekommenderad atf-olja från bmw (castrol) utan att märka någon skillnad. Men jag hade läst i diverse forum att många rekommenderar Royal Purple Synchromax till dessa lådor, och även till e39 M5 som tydligen har stora bekymmer med tröga lådor.
Jag beställde RP-oljan från Norge (finns tydligen inte i Sverige), och idag bytte jag, och märkte skillnad direkt. Verkar som lådan både går tystare och är mera lättväxlad. Jag kan alltå rekommendera den, och den funkar säkert på andra lådor som ska ha ATF-olja också.
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
En liten uppdatering igen:
Fick äntligen på 'rätt' fälgar på bilen efter att jag fått mina nya däck.
Samtidigt började bilen bete sig konstigt, och det var pga att den inte laddade, och laddningslampan lyste inte heller.. Konstaterade att laddningsregulatorn var kass, så generatorn åkte ur och jag bytte regulator och allt var frid o fröjd igen (tur jag hade extra generator från den andra motorn).
Åkte sedan på en liten bmw-träff i göteborg, och lärde mig hur man fixar till skadat skinn. Kan komma till nytta eftersom skinnet är ganska slitet i min bil.
Här är en ('lånad') bild från träffen:
Fick äntligen på 'rätt' fälgar på bilen efter att jag fått mina nya däck.
Samtidigt började bilen bete sig konstigt, och det var pga att den inte laddade, och laddningslampan lyste inte heller.. Konstaterade att laddningsregulatorn var kass, så generatorn åkte ur och jag bytte regulator och allt var frid o fröjd igen (tur jag hade extra generator från den andra motorn).
Åkte sedan på en liten bmw-träff i göteborg, och lärde mig hur man fixar till skadat skinn. Kan komma till nytta eftersom skinnet är ganska slitet i min bil.
Här är en ('lånad') bild från träffen:
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Korta varianten på skinnfärgning:
-Rengör skinnet
-Torka
-Slipa men vattenslippapper (grovlek ca 800, grövre för dåligt skinn)
-Torka
-Lägg på ett eller flera lager färgningsmedel efter behov
-Torka
-Smörj in skinnet
Färdigt!
Detta är alltså för att bättra på färgen, söndersprucket skinn fixar det inte..
Medlet som förevisades hette Colourlock.
Det fanns ingen färdig kulör som passade min inredning (vit med lite gråton) så jag lämnade luckan till förstahjälp-boxen som färgprov.
-Rengör skinnet
-Torka
-Slipa men vattenslippapper (grovlek ca 800, grövre för dåligt skinn)
-Torka
-Lägg på ett eller flera lager färgningsmedel efter behov
-Torka
-Smörj in skinnet
Färdigt!
Detta är alltså för att bättra på färgen, söndersprucket skinn fixar det inte..
Medlet som förevisades hette Colourlock.
Det fanns ingen färdig kulör som passade min inredning (vit med lite gråton) så jag lämnade luckan till förstahjälp-boxen som färgprov.
svart skinn me lite sprickor brukar ja köra svart skokräm på blir lite bättre allafall.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Ja, har testat det förr (med finska armens skokräm ), men det blev rätt halkigt efteråt..
Jag är inte säker, men inbillar mig att skokräm
'förseglar' mer än möbel-/billäder-anpassat medel också, så att skinnet inte andas, då blir det klibbigt av rövsvetten efter en stund
Angående projektbilen så hade jag med den till Anderstorp idag och tog några varv, men det var en besvikelse, känns väldigt såsig i bakvagnen, speciellt vid inbromsning och in i kurvan ('turn-in').
Kändes lite som att balansera en hammare i inbromsning, bakvagnen slingrade sig och ville ut.
Kan vara så att jag justerat dämpare och hjulvinklar fel i bak, får nog titta lite på det framöver..
Inget jag märkt i normalt landsvägstempo, men på banan laddar man ju lite extra..
Jag är inte säker, men inbillar mig att skokräm
'förseglar' mer än möbel-/billäder-anpassat medel också, så att skinnet inte andas, då blir det klibbigt av rövsvetten efter en stund
Angående projektbilen så hade jag med den till Anderstorp idag och tog några varv, men det var en besvikelse, känns väldigt såsig i bakvagnen, speciellt vid inbromsning och in i kurvan ('turn-in').
Kändes lite som att balansera en hammare i inbromsning, bakvagnen slingrade sig och ville ut.
Kan vara så att jag justerat dämpare och hjulvinklar fel i bak, får nog titta lite på det framöver..
Inget jag märkt i normalt landsvägstempo, men på banan laddar man ju lite extra..
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Nu har snåltänket kommit tillbaka igen..
Tankade fullt i Gislaved igår, och fyllde den full idag igen, den hade slaskat i sig 1,25/mil på vägen hem.. och det var mest landsvägskörning i ca 110.
Loggade hela vägen, och har gjort lite små (snål-)justeringar idag
Egentligen inte mycket att göra på soppan, den ligger i princip så bra det går, med tanke på att spridartiderna är knappa 3ms (MS och upplösning som jag nämnt tidigare) när man ligger i 110-120, men det intressanta var att spridartiderna är högre omkring 90, vilket betyder att förbrukningen går upp vid lägre hastighet!
Vad jag gjort nu är att lägga på en grad tändning i det området, och hoppas det ska hjälpa, och en aning på tändningen på låglast på högre varv också..
Har dessutom dragit ner en aning soppa på höglast och låga varv, den gick lite onödigt fett i det området när man ligger och segdrar på 70-områden odyl. Tycker det borde vara möjligt att få den att gå på ca 1,1 på landsväg..
Tankade fullt i Gislaved igår, och fyllde den full idag igen, den hade slaskat i sig 1,25/mil på vägen hem.. och det var mest landsvägskörning i ca 110.
Loggade hela vägen, och har gjort lite små (snål-)justeringar idag
Egentligen inte mycket att göra på soppan, den ligger i princip så bra det går, med tanke på att spridartiderna är knappa 3ms (MS och upplösning som jag nämnt tidigare) när man ligger i 110-120, men det intressanta var att spridartiderna är högre omkring 90, vilket betyder att förbrukningen går upp vid lägre hastighet!
Vad jag gjort nu är att lägga på en grad tändning i det området, och hoppas det ska hjälpa, och en aning på tändningen på låglast på högre varv också..
Har dessutom dragit ner en aning soppa på höglast och låga varv, den gick lite onödigt fett i det området när man ligger och segdrar på 70-områden odyl. Tycker det borde vara möjligt att få den att gå på ca 1,1 på landsväg..
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Uppdaterade precis min tråd med liknande tänk
Det är nog mer rättvisande som du säger att titta på spridartider än lambda för att få koll på bränsle förbrukningen.
Lambdat säger ju bara något om blandningen "inget alls" om förbrukningen, eftersom olika tändning och lambda påverkar luftbehovet för att ge den lilla kraft som behövs för att hålla de där 90 Kmh.
Vad har du för varvtal i 90 ? Jag ligger på 1700 (mätar fart)
PS
Skicka ett mail om du ska till i Gislaved igen, för det är i mina krokar.
Det är nog mer rättvisande som du säger att titta på spridartider än lambda för att få koll på bränsle förbrukningen.
Lambdat säger ju bara något om blandningen "inget alls" om förbrukningen, eftersom olika tändning och lambda påverkar luftbehovet för att ge den lilla kraft som behövs för att hålla de där 90 Kmh.
Vad har du för varvtal i 90 ? Jag ligger på 1700 (mätar fart)
PS
Skicka ett mail om du ska till i Gislaved igen, för det är i mina krokar.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Ser att du har samma tankegångar
Gäller bara att komma ihåg att jämföra spridartiderna på samma växel (och jämn väg). Nu är jag kört omkring lite på byn kommer jag inte ner i samma spridartider som långkörningen. Beror nog på att motorn aldrig blir genomvarm.
Har däremot tittat lite på kallstarter och justerat lite där också. Jag behöver ganska brett reglerområde (+/- 8% på låglast) för lambda för att ta hand om alla situationer, tex start med halvvarm motor osv.
Det varierar ganska mycket hur mycket soppa den får, antar att det till stor del beror på dålig MAT mätning, givarna säger mer om insugets temperatur än insugsluften, och när man startar motorn varm så är insugen väldigt varma, och det tar lång tid innan dom kallnar.
Jag har nog ungefär samma varvtal i 90.. tror den ligger på ca 2000varv i 110.. (sällan jag håller 90 )
Börjar bli förvirrad av alla kommunikationsvägar, mail, din tråd, min tråd..
Nästa resa blir antagligen i mitten på Augusti, då kör vi nästa rejs i Anderstorp. Men vet inte om jag åker dit med 850 då också..
Här är en liten bild på banbilen förresten:
Gäller bara att komma ihåg att jämföra spridartiderna på samma växel (och jämn väg). Nu är jag kört omkring lite på byn kommer jag inte ner i samma spridartider som långkörningen. Beror nog på att motorn aldrig blir genomvarm.
Har däremot tittat lite på kallstarter och justerat lite där också. Jag behöver ganska brett reglerområde (+/- 8% på låglast) för lambda för att ta hand om alla situationer, tex start med halvvarm motor osv.
Det varierar ganska mycket hur mycket soppa den får, antar att det till stor del beror på dålig MAT mätning, givarna säger mer om insugets temperatur än insugsluften, och när man startar motorn varm så är insugen väldigt varma, och det tar lång tid innan dom kallnar.
Jag har nog ungefär samma varvtal i 90.. tror den ligger på ca 2000varv i 110.. (sällan jag håller 90 )
Börjar bli förvirrad av alla kommunikationsvägar, mail, din tråd, min tråd..
Nästa resa blir antagligen i mitten på Augusti, då kör vi nästa rejs i Anderstorp. Men vet inte om jag åker dit med 850 då också..
Här är en liten bild på banbilen förresten:
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Inte så mycket som hänt på bilen senaste dagarna, har mest irriterat mig på en tysk som jag beställt ett interface av.. (alltför många bortförklaringar)
Delvis offtopic, men ändå inte:
INPA/Ediabas är ett program dom kör internt på BMW i fabriken och utvecklingsavdelningen. Man kan läsa felkoder, lite realtidsvärden, köra lite utgångar odyl.
Ediabas är grunden i det hela, sedan finns det applikationer som INPA, WinKFP, NCS-Expert tool, Tool32..
Ska gå att koda och flasha med också, men det är inte direkt användarvänligt, så jag får se vad jag vågar mig på..
Man behöver ha en laptop (eller desktop) med ibyggd serieport, interface och mjukvara, så ska det bara vara att köra.. Just nu saknas interface..
Delvis offtopic, men ändå inte:
INPA/Ediabas är ett program dom kör internt på BMW i fabriken och utvecklingsavdelningen. Man kan läsa felkoder, lite realtidsvärden, köra lite utgångar odyl.
Ediabas är grunden i det hela, sedan finns det applikationer som INPA, WinKFP, NCS-Expert tool, Tool32..
Ska gå att koda och flasha med också, men det är inte direkt användarvänligt, så jag får se vad jag vågar mig på..
Man behöver ha en laptop (eller desktop) med ibyggd serieport, interface och mjukvara, så ska det bara vara att köra.. Just nu saknas interface..
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Har kollat lite på bakvagnen idag, och det visar sig att jag bytt fel leder innan.. Jag bytte övre yttre, men nu är det övre inre som glappar..
Enligt ETK så får jag då lov att byta hela armen.. Ringde precis lokala BMW-handlarn för att kolla pris, men dom hade gått för dagen. Skickade ett mail till genuine-parts.de också, dom har haft skapliga pris på originaldelar innan.
Ska se om jag kan kolla med någon annan också.. men dom lär inte vara gratis..
Enligt ETK så får jag då lov att byta hela armen.. Ringde precis lokala BMW-handlarn för att kolla pris, men dom hade gått för dagen. Skickade ett mail till genuine-parts.de också, dom har haft skapliga pris på originaldelar innan.
Ska se om jag kan kolla med någon annan också.. men dom lär inte vara gratis..
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Har monterat nya tryckackumulatorn (bomben) nu, känns bra att ha det avklarat.
Det är snart dags att flytta till annat garage också, ska hyra egen lokal framöver. Ska bli gott att kunna lämna allt mitt i, och fortsätta när man känner för det utan att behöva plocka undan emellan!
Blir ett och annat som ska införskaffas, och en av dom viktigaste grejerna är en tvåpelarlyft. När man en gång vant sig med lyft så går man inte gärna tillbaka till att krypa på golvet!
Har tänkt mig något begagnat till vettigt pris, någon som har några tips? (man hämtar ju helst inte i norrland förståss..)
Det är snart dags att flytta till annat garage också, ska hyra egen lokal framöver. Ska bli gott att kunna lämna allt mitt i, och fortsätta när man känner för det utan att behöva plocka undan emellan!
Blir ett och annat som ska införskaffas, och en av dom viktigaste grejerna är en tvåpelarlyft. När man en gång vant sig med lyft så går man inte gärna tillbaka till att krypa på golvet!
Har tänkt mig något begagnat till vettigt pris, någon som har några tips? (man hämtar ju helst inte i norrland förståss..)
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Hur har du egentligen gjort, med...
Har du laddtrycksreglering från båda MS eller bara ett ?
Om bara ett har du en ventil till varje turbo ?
Ja som du förstår så närmar det sig reglering på min
Du har tryckrören kopplade så att höger cyl. bank laddar vänster?
Ser ut så på intercoolrarna...
Jag skulle behöva jobba lite med min ABS också, den är urkopplad för tillfället då den är minst sagt obehaglig ibland.
Jobbigt med ett system från 1983 som inte har diagnosuttag
Ang. kommunikations vägar, vi har ju PM och mobil kvar
Har du laddtrycksreglering från båda MS eller bara ett ?
Om bara ett har du en ventil till varje turbo ?
Ja som du förstår så närmar det sig reglering på min
Du har tryckrören kopplade så att höger cyl. bank laddar vänster?
Ser ut så på intercoolrarna...
Jag skulle behöva jobba lite med min ABS också, den är urkopplad för tillfället då den är minst sagt obehaglig ibland.
Jobbigt med ett system från 1983 som inte har diagnosuttag
Ang. kommunikations vägar, vi har ju PM och mobil kvar
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Laddtrycksreglering:
Eftersom jag kör allting separat & dubbelt så har jag två av allt, enda som kopplar ihop dom två sexorna är gaspedalen och vevaxeln!
För din del så skulle jag rekommendera en ventil, och så sätta en Y-koppling efter ventilen och dra en slang till varje WG. Ganska viktigt att du matchat grundtrycket på dom eftersom dom matar parallellt, men det har du säkert redan gjort.
Insugen korsar ju varandra på motorn, så jag var tvungen att korsa laddrören också.
ABS:
Ja, det skadar inte att ha den igång.. Ofta är det ju hjulsensorer som ställer till det.. Om det inte finns diagnosuttag så borde det ju gå att få felkoder med blinkningar på något sätt, sk blink-koder. Det är inte så att lampan blinkar någon kod redan nu? Tänds den direkt eller när du börjat köra?
Satt det inte motronic på den original? Tycker det låter lite konstigt att den inte har diagnosuttag isåfall.
Eftersom jag kör allting separat & dubbelt så har jag två av allt, enda som kopplar ihop dom två sexorna är gaspedalen och vevaxeln!
För din del så skulle jag rekommendera en ventil, och så sätta en Y-koppling efter ventilen och dra en slang till varje WG. Ganska viktigt att du matchat grundtrycket på dom eftersom dom matar parallellt, men det har du säkert redan gjort.
Insugen korsar ju varandra på motorn, så jag var tvungen att korsa laddrören också.
ABS:
Ja, det skadar inte att ha den igång.. Ofta är det ju hjulsensorer som ställer till det.. Om det inte finns diagnosuttag så borde det ju gå att få felkoder med blinkningar på något sätt, sk blink-koder. Det är inte så att lampan blinkar någon kod redan nu? Tänds den direkt eller när du börjat köra?
Satt det inte motronic på den original? Tycker det låter lite konstigt att den inte har diagnosuttag isåfall.
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Spenderade hela lördagskvällen med att kladda på färg på framsätena. Resultatet blev skapligt, även om inte färgen stämde till 100%
Den lilla flaskan med matchad färg gick på 500kr(!), och ungefär hälften gick åt. Fick lägga på ca 10 lager för att det skulle täcka ordentligt.
Tråkigt pyssel, det är inte riktigt min favoritsysselsättning att putsa på grejerna..
Nå,nu är det gjort, bara att hoppas att det håller också!
Resultatet:
Den lilla flaskan med matchad färg gick på 500kr(!), och ungefär hälften gick åt. Fick lägga på ca 10 lager för att det skulle täcka ordentligt.
Tråkigt pyssel, det är inte riktigt min favoritsysselsättning att putsa på grejerna..
Nå,nu är det gjort, bara att hoppas att det håller också!
Resultatet:
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Nu har jag kört lite INPA (diagnos). Funkade på E38:an men inte på E31:an..
Kan ha att göra med interfacet eller inställningar i INPA, tar gärna emot tips om någon är expert..
Jag undrar om det inte kan ha med 'L-line' att göra. Är inte säker på att interfacet stöder L-lina. Körde endast med motor igång. Kanske inte funkar på E31?
EDIT2:
E38 -95, funkar
E39 -99, funkar
E36 -91, ingen kontakt
E31 -91, har jag fipplat lite på 850:n och testat två olika versioner. Den andra versionen får lite kontakt med vissa burkar, men det poppar upp en massa felmeddelanden hela tiden.
Försöker läsa en massa dokumentation om programmet, och en del är tyvärr på tyska..
Kan ha att göra med interfacet eller inställningar i INPA, tar gärna emot tips om någon är expert..
Jag undrar om det inte kan ha med 'L-line' att göra. Är inte säker på att interfacet stöder L-lina. Körde endast med motor igång. Kanske inte funkar på E31?
EDIT2:
E38 -95, funkar
E39 -99, funkar
E36 -91, ingen kontakt
E31 -91, har jag fipplat lite på 850:n och testat två olika versioner. Den andra versionen får lite kontakt med vissa burkar, men det poppar upp en massa felmeddelanden hela tiden.
Försöker läsa en massa dokumentation om programmet, och en del är tyvärr på tyska..
Last edited by Rallyfinnen on 12 Jul 2009, 09:39, edited 1 time in total.