m50b25 turbo problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

hej!
jag kör med nästan settup som dig och jag har inga probelm varken med retur eller bludder.
e85
fekzen chip
630cc spridare
soppatryck 2.5bar
men den funka inte med orginal LMM så jag gjorde en ny som är 35%
större c:a 90mm.
kör på 0.3bar nu utan problem(har ställt upp till 0.6bar då slirar kopplingen) ska byta till helgen.
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

Hej! fixa ny bränsleretur idag på bmw´n.. o nu funkar den.!
den blöddrar dock lite på låg o mellan registret!
men nu kör ja bara 0,4bars fjäder, org tändstift, samt utan lmm! har förövrigt klockren tomgång nu! har även på börjat på en modifierad lmm, så mer tester kommer under morgon dagen!
men känns så himla skönt att bilen funkar iaf!
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

Hej.. har varit ute o provkört nu! har bra blandningsförhållande men bilen går segt,, skjuter till vid typo 3000rpm upp till ca 4500rpm då håller ja ett laddtryck på "bara" 0,7bar o bilen känns trött hela vägen upp till typ varvstopp..
Körde EN repa då bilen gick som den skulle! kändes som dubbel effekt typ! vände runt o skulle prova igen, då var den trött igen..

har lamdasonden inkopplad och lmm:en urkopplad.. kunde inte få till blandingen annars!

Tips?
Limpdjur
Posts: 79
Joined: 17 Dec 2005, 18:50
Location: Bollnäs

Post by Limpdjur »

du skall ju inte åka utan att ha lmm inkopplad det är den som står för större delen av hur bränslet skall regleras, utan den vet den inte hur mycket luft som kommer in, istället går den på ett värde så att bilen skall funka å gå men inget att köra med.
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

ok.. men jag får inte bilen o gå bra med lmm! med lmm går den fett vid ca:3000rpm o snålt som fan på dom höga varven.. lmm:en kanske är paj?
har idag provat o ta bort wg-slangen men laddet går ej över 0,6-0,7bar, tagit bort alla tryckrör samt kopressordelen på turbo´n o kollat, allt ser bra ut så jag fattar inte varför ja inte får mer ladd..?? tänkte på slangen som går från insugsbälgen är den till tomgångsmotorn? har väl bara den kvar..
Tips o ideér är välkommet!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Var har du placerat LMM:en?
På sug eller trycksidan?

Jag hade samma problem som dig när jag hade den på sugsidan.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

jo jag har den på sug sidan nu! vart de bättre på trycksidan?
kan de va så att bilen går in i nödprogram utan lmm? tänkte om de kunde ge svar på varför känns slö/seg? får ju inte heller fullt ladd..
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Men toker.. du kan ju ffs inte köra utan LMM... De blir ju jätte fel. :shock:
Pröva flytta den till trycksidan nära spjället.

Troligtvis drar den tjuvluft som det är nu, tex. genom dump eller otäta svetsar.

Med LMM:en på trycksidan nära spjället kan den suga tjuvluft bäst den vill så länge den gör det innan LMM:en.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

japp.. ska testa med lmm:en på trycksidan..
:) men de ja tycker är konstigt är att bilen går bra förutom att den är lite seg på dom höga varven..men de problemet verkar vi va 3st om nu!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Har du inte misständningar/bludder på dom höga varven utan det bara känns orkelös tycker jag det låter som att den går snålt.

Vad händer om du höjer bränsletrycket?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Tjoh!

Jag tror att den får för lite på topp varven, något som inte orkar ge tillräckligt där. Har för mig vi ställde på mer i chipet också men att det inte räckte till? Blev det ingen skillnad på det sista chipet, då är det något annat som har bottnat. Är mellan 15-20 % mer bränsle på topp i sista chipet.

E85 är typiskt att den känns aningen orklös om man inte får den att gå lite fett på höga varven, brukar dock också "hacka till" på E85 när den får för lite, men du har inte känt av nått sånt?

Chrilles problem är inte samma som ditt , för i chrilles fall så får han laddet mycket senare än vi trodde så där är det en annan lösning tror jag.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

att man bara o¨rkar lägga ned så mycket energi å tid på att gissa sej fram, när ett eftermarknadsprut kostar så pass lite i dagsläget :roll:
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

höjer ja trycket bluddrar den.. jag har ju afr på 9+ vid fullgas, o de låter som om den går bra, bara väldigt slö! har ju fått full effekt vid en repa så ja vet ju hur de ska kännas..
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

knotan wrote:att man bara o¨rkar lägga ned så mycket energi å tid på att gissa sej fram, när ett eftermarknadsprut kostar så pass lite i dagsläget :roll:


Man brukar inte behöva gissa spec mkt, är ibland det skiljer sig lite pga att något man inte tänkt på från början fungerar annorlunda, men generellt så är det inga konstigheter att köra originalsprut. Går klart mkt snabbare att göra iordning ett program till org sprut än att installera ett helt nytt sprut. Nackdelen är väl det att man inte kan justera det själv, så kan behövas göras några ändringar ibland.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

knotan wrote:att man bara o¨rkar lägga ned så mycket energi å tid på att gissa sej fram, när ett eftermarknadsprut kostar så pass lite i dagsläget :roll:



Och med det inlägget tillförde du tråden vadå sa du?

Även om du kommer över ett billigt sprut så ska det mappas o slutsumman hamnar ändå på tio lök.

Ska man inte ha några monstereffekter tycker jag denna lösningen är klockren.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

Fekzen: den känns orkelös, inget hackande! stabilt afr på 9+.. hur stor skillnad kan lmm:en göra?


Just de skulle höra om min btr ställer jag grundtrycket högt typ 4bar o varvar så väsnas den en hel del.. är lite orolig att den kanske läcker..?
turbojacko
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2007, 16:47
Location: TOMELILLA

Post by turbojacko »

Har du provat med en större LMM?
Jag kör ju med frekzen chip på min och den funkar helt kanon
0.9 bar och e85.
MVH Jacob
Post Reply