vettig afr för att köra e85?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

vettig afr för att köra e85?

Post by Fear This »

vad bör man ha för afr på låglast samt höglast på en överladdad motor som körs på e85? kommer ladda max 1bar. hellre den går lite fett och safe än att ligga på gränsen och köra optimalt lixom..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

samma som med vanlig soppa
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

JimmyA wrote:samma som med vanlig soppa


E85 och vanlig 95 oktanig bensin har INTE samma blandningförhållande! E85 har ett blandningsförhållande på 9.7:1 vid lambda 1.

Man behöver cirka 1.5 gånger mera av E85 än med bensin för att ha samma bränslemängd.
Henrik Back
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här :roll: vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..

vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..

vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Garderar mig genom att säga att jag TROR att det är så här:

Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.

DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

fulingbusen wrote:Garderar mig genom att säga att jag TROR att det är så här:

Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.

DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.


precis som herrn här säger, lambdan vet inte vad du har för soppa i tanken, lambda 1 är som sagt lambda 1.

mappa efter samma värden på lambdan som med vanlig soppa, kör du på 12 delar luft till 1 del soppa så blir det så oavsett vad du har i tanken

så era 2 tidigare inlägg kan ni ju skriva ut och äta upp :roll:
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Bara för att inflika.. så i praktikten har AFR väldigt liten betydelse för mig, jag tittar bara på lambda - den kan jag alltid lita på.
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Post by Spinx »

Mattias Sandgren wrote:Bara för att inflika.. så i praktikten har AFR väldigt liten betydelse för mig, jag tittar bara på lambda - den kan jag alltid lita på.


Japp!
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall :)
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här :roll: vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..

vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..

vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan


Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter... :evil:
Henrik Back
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Post by Spinx »

Henka. wrote:
Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här :roll: vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..

vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..

vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan


Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter... :evil:


Tror han syftade på JimmyA, sen tror jag även att JimmyA missuppfattade frågan och syftade på lambda värdet och inte afr. Lambda är ju samma för 98 och E85.

Skillnaden vid mappning mellan E85 och 98 är att man kan feta på lite mera med E85 än med 98 utan att tappa effekt. Dessutom är EGT nästan ett måste då man mappar E85 eftersom man sällan hör några spikningar, detta leder till att man helt plötsligt kan få härdsmälta istället.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall :)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

en fråga bara varför krångla med å mäta afr??
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.

som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Post by Spinx »

Enligt mig är det onödigt att hålla koll på AFR, då detta skiljer sig mellan E85 och 98 så får man "ställa om sig själv" om man byter bränsle.
Då är det bättre med lambda värdet som är detsamma oavsett bränsle.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall :)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Spinx wrote:
Henka. wrote:
Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här :roll: vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..

vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..

vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan


Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter... :evil:


Tror han syftade på JimmyA, sen tror jag även att JimmyA missuppfattade frågan och syftade på lambda värdet och inte afr. Lambda är ju samma för 98 och E85.

quote]
stämmer bra, det var så det var.. inte meningen at uppröra varken jimmy eller henka utan var mer ett missförstånd... tacksam för all intressant läsning dock!!
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

knotan wrote:en fråga bara varför krångla med å mäta afr??
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.

som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.


hej du! anledningen till att jag krånglar med afr är pga att jag bara har tillgång till en sån mätare tyvärr.. så som topic har någon hyffsade afr värden för låg/fullast med etanol och överladd vore jag tacksam..
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Fear This wrote:hej du! anledningen till att jag krånglar med afr är pga att jag bara har tillgång till en sån mätare tyvärr.. så som topic har någon hyffsade afr värden för låg/fullast med etanol och överladd vore jag tacksam..
mvh johan

Kör på samma som för bensin då, för det mätaren kommer att visa är samma sak som om du kör med bensin. Den vet inte att det är sprit i tanken.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

vad jag vet så är alla mätare så att dem visar lambda, sen kan man på de lyxigare mätarna ändra inställningarna så dem räknar om lambdat till AFR efter det bränsle du använder. men om du inte har den funktionen så är det bara att göra som ovanstående säger, låtsas att du kör soppa :wink:
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

ni har rätt, e jag som sover på tok för lite och läste lite snabbt på displayen "air/fuel ratio" sen e ja en rätt förvirrad människa åxå :) men den verkar inte ha samma skala som de lambdamätare jag har sett där 0,8 är rätt fett och 1,2 ganska magert.. har ni lust å hjälpa mej på traven? lägger in en länk till mätarn jag har nedan..
mvh

http://www.plxdevices.com/M-Series_productinfo.htm
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Post Reply