stress borring av blokk?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
torebmw
Posts: 29
Joined: 22 Mar 2006, 01:02

stress borring av blokk?

Post by torebmw »

jag skal borra min bunndel(m50 b25) fra 84mm til 84.51mm ock bruka cp kolvar..er stress borring et must??
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

inget måste men såklart mycket bättre med stress
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

ska man köpa kolvar för 12000:-, så skulle iallafall ja stressborra.
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Ludde wrote:ska man köpa kolvar för 12000:-, så skulle iallafall ja stressborra.


det är ändå inget du märker i effektväg då cyl blir lite ovala uppe i toppen efter du har spänt fast
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jaha då var vi där igen med en ny diskussion om stressborrning och stresshoning.. *suckar lätt*

Jag håller med Ludde! Har man gått och köpt smidda fina kolvar för 12000:- och man är tvungen att borra blocket för att man överhuvud taget ska få ner i loppen. Då kan man väl anstränga sig lite extra och ragga tag på en sressplatta så att loppen blir runda också... eller?!

Personligen skiter jag i att det är omöjligt att känna någon skillnad i effekt vare sig jobbet är utfört med stressplatta eller inte!
Jag vill göra det som är mest rätt, när det är så jävla enkelt att bara dra dit en platta ovanpå blocket innan man borrar/honar för att få det runt. (Butchermardin här på forumer hyr tom ut stressplatta till M20/M50)
Länk: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... c&start=75

Nu orkar jag inte diskutera det här en gång till så jag länkar till den senaste diskussionen som vi hade förrut.
Länk: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... stresshona

Förresten måste jag be om en förklaring av Fido85 om varför loppen slulle bli "lite ovala uppe i toppen efter du har spänt fast"
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
torebmw
Posts: 29
Joined: 22 Mar 2006, 01:02

Post by torebmw »

ja har hørt mye om at sylinder blir lite oval og slikt..men ikke det jeg lurer på..er det noe som kan bli ødelagt om man inte stressborrar`??? noen som har erfaring med dette??
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

torebmw wrote:ja har hørt mye om at sylinder blir lite oval og slikt..men ikke det jeg lurer på..er det noe som kan bli ødelagt om man inte stressborrar`??? noen som har erfaring med dette??


"ökat" slitage på dina nya fina kolvar...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Mitt block är borrat med stressplatta! När vi skulle mäta upp toleranserna ( som för övrig var satta till 1/100mm både på konicitet och ovalitet) så mätte vi det innan vi monterat stressplattan och då var det rent skrämmande resultat där det slog på 3-4/100 på ovaliteten och koniciteten i vissa cylindrar! :shock:

Sedan spännde vi på stressplattan och vipps så var alla toleranser inom gränserna! Slog på 1/100 i någon utav cylindrarna men det var ju som sagt inom gränserna så! :)

Så mitt personliga råd är att ABSOLUT INTE borra blocket utan stressplatta, för jag har sett hur mycket det skiljer!
Mvh Martin Söderlind
torebmw
Posts: 29
Joined: 22 Mar 2006, 01:02

Post by torebmw »

Butchermardin wrote:Mitt block är borrat med stressplatta! När vi skulle mäta upp toleranserna ( som för övrig var satta till 1/100mm både på konicitet och ovalitet) så mätte vi det innan vi monterat stressplattan och då var det rent skrämmande resultat där det slog på 3-4/100 på ovaliteten och koniciteten i vissa cylindrar! :shock:

Sedan spännde vi på stressplattan och vipps så var alla toleranser inom gränserna! Slog på 1/100 i någon utav cylindrarna men det var ju som sagt inom gränserna så! :)

Så mitt personliga råd är att ABSOLUT INTE borra blocket utan stressplatta, för jag har sett hur mycket det skiljer!


hvilken motor er dette??

sjekket litt rundt omkring når det gjelder stressborring..feks: vs motor anvender inte stressborring på noen av sine bygg..henholdsvis 1133hk,og den nye med rundt 1400hk og flera andre m20,m50,s50 osv..det er så mange ulike meninger rundt dette!!derfor jag lurar
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

torebmw wrote:
Butchermardin wrote:Mitt block är borrat med stressplatta! När vi skulle mäta upp toleranserna ( som för övrig var satta till 1/100mm både på konicitet och ovalitet) så mätte vi det innan vi monterat stressplattan och då var det rent skrämmande resultat där det slog på 3-4/100 på ovaliteten och koniciteten i vissa cylindrar! :shock:

Sedan spännde vi på stressplattan och vipps så var alla toleranser inom gränserna! Slog på 1/100 i någon utav cylindrarna men det var ju som sagt inom gränserna så! :)

Så mitt personliga råd är att ABSOLUT INTE borra blocket utan stressplatta, för jag har sett hur mycket det skiljer!


hvilken motor er dette??

sjekket litt rundt omkring når det gjelder stressborring..feks: vs motor anvender inte stressborring på noen av sine bygg..henholdsvis 1133hk,og den nye med rundt 1400hk og flera andre m20,m50,s50 osv..det er så mange ulike meninger rundt dette!!derfor jag lurar


Det är alltså en m20b25 jag har! Det är ju möjligt att andra motorblock från de olika familjerna m50, s50, s38 inte "deformeras" lika mycket när man spänner fast topplocket!

Men i mitt fall så mätte vi ju som sagt både innan och efter stressplattan spändes fast och resultaten talade ju för sig själv! Stressplatta är ett måste såvida du inte har toleranser på 3-4/100mm. I alla fall på m20 motorn! :wink:
Mvh Martin Söderlind
Post Reply