Väghållningskit E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Sundström
Posts: 50
Joined: 28 Apr 2008, 17:20
Location: Lidhult

Väghållningskit E30

Post by Sundström »

Tjena! hittade ett väghållningskit till E30 för 13770:- plus frakt då och tänkte kolla med er om det är värt pengarna, eller ska man plocka ihop något eget?
här kommer iaf sakerna som ingår:



Satsen innehåller nya stötdämpare/sänkfjädrar (60/40 eller 40/40) var god ange önskad sänking samt diametern på fjäderbenet (46 eller 51mm).

Fjäderbenstag fram + bak.

Powerflexbussningar i hela chassiet.

Stålomspunna bromsslangar.

Zimmerman slitsade skivor 260x22mm(ventilerad) och EBC Greenstuff-belägg.

MVH
Robin Sundström
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Väghållningskit E30

Post by RoDe »

Sundström wrote:Tjena! hittade ett väghållningskit till E30 för 13770:- plus frakt då och tänkte kolla med er om det är värt pengarna, eller ska man plocka ihop något eget?
här kommer iaf sakerna som ingår:



Satsen innehåller nya stötdämpare/sänkfjädrar (60/40 eller 40/40) var god ange önskad sänking samt diametern på fjäderbenet (46 eller 51mm).

Fjäderbenstag fram + bak.

Powerflexbussningar i hela chassiet.

Stålomspunna bromsslangar.

Zimmerman slitsade skivor 260x22mm(ventilerad) och EBC Greenstuff-belägg.

MVH


skulle själv aldrig köpa det. köp allt löst själv med ett coiloverkit istället. kanske något dyrare, men mycket bättre.

coiloverkit = ca: 7000:-

fjäderbensstag fram+bak = ca: 1000:-

stålomspunna bromsslangar = 1000:-

slitzade skivor + EBC belägg = ca: 4000:-

vilka powerflexbussningar som ingår i det kittet du kikat på vet jag inte, men det är ju det enda du får pröjsa för om du skulle köpa coilover istället.
The Lower Class
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Du ska åka sjukt fort för att nånsin nyttja staget, å coilovers, ja, du lär ju ha en chassie ingenjör som ställer det åt dig....

Ne, håller med, köp ett coilis kitt som du ställer i höjd å hårdhet, mer saker att ställa har du ingen nytta av! PPF säljer shyssta kitt i shoppen.
Bromsar ska du lätt satsa på, tror de ligger ett 300mm kitt med allt fram på säljes...

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Håller med föregående talare, bättre att köpa delarna löst så kan du välja själv vad du vill ha för prylar!

Sen så beror det ju lite på om du ska busa på bana eller stripp??

Mvh
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Sundström
Posts: 50
Joined: 28 Apr 2008, 17:20
Location: Lidhult

Post by Sundström »

Låter bra grabbar och tack för tipsen. Blir Coiloverkit och en bättre bromsar.

Jag tänkte satsa på att fixa till chassit så man kan åka fort och bromsa innan jag lägger pengar på motorn, men kommer nog mest köra gata till att börja med.
Robin Sundström
Pelle Persson
Posts: 60
Joined: 02 Feb 2006, 20:49

Post by Pelle Persson »

Svårt att svara på om det är prisvärt eller inte
Vad är det för dämpare?
Det är STOR skillnad på dämpare och dämpare

Om du ska köpa väghållning till din e30 titta annars in hos samuel http://www.millway.se/

Orginal bromsar funkar länge, se på dom e30 som rullar i bmw cup där har dom flesta fortfarande std ok och skiva
Grefven

Post by Grefven »

milway-samuel är väl snabbaste e30 i superstage (1,19,xx sekunder) vansinnigt snabb. och han säljer sådana kitt. de är dock ganska dyra men de får man väl ändå kalla för "bäst".

jag har ppf AVO coilovers och min ligger som ett strykjärn och är riktigt bra till en amatör som jag iaf.
Post Reply