vettig afr för att köra e85?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
vettig afr för att köra e85?
vad bör man ha för afr på låglast samt höglast på en överladdad motor som körs på e85? kommer ladda max 1bar. hellre den går lite fett och safe än att ligga på gränsen och köra optimalt lixom..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Garderar mig genom att säga att jag TROR att det är så här:
Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.
DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.
Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.
DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.
fulingbusen wrote:Garderar mig genom att säga att jag TROR att det är så här:
Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.
DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.
precis som herrn här säger, lambdan vet inte vad du har för soppa i tanken, lambda 1 är som sagt lambda 1.
mappa efter samma värden på lambdan som med vanlig soppa, kör du på 12 delar luft till 1 del soppa så blir det så oavsett vad du har i tanken
så era 2 tidigare inlägg kan ni ju skriva ut och äta upp
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter...
Henrik Back
Henka. wrote:Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter...
Tror han syftade på JimmyA, sen tror jag även att JimmyA missuppfattade frågan och syftade på lambda värdet och inte afr. Lambda är ju samma för 98 och E85.
Skillnaden vid mappning mellan E85 och 98 är att man kan feta på lite mera med E85 än med 98 utan att tappa effekt. Dessutom är EGT nästan ett måste då man mappar E85 eftersom man sällan hör några spikningar, detta leder till att man helt plötsligt kan få härdsmälta istället.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
en fråga bara varför krångla med å mäta afr??
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.
som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.
som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.
Spinx wrote:Henka. wrote:Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter...
Tror han syftade på JimmyA, sen tror jag även att JimmyA missuppfattade frågan och syftade på lambda värdet och inte afr. Lambda är ju samma för 98 och E85.
quote]
stämmer bra, det var så det var.. inte meningen at uppröra varken jimmy eller henka utan var mer ett missförstånd... tacksam för all intressant läsning dock!!
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
knotan wrote:en fråga bara varför krångla med å mäta afr??
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.
som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.
hej du! anledningen till att jag krånglar med afr är pga att jag bara har tillgång till en sån mätare tyvärr.. så som topic har någon hyffsade afr värden för låg/fullast med etanol och överladd vore jag tacksam..
mvh johan
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Fear This wrote:hej du! anledningen till att jag krånglar med afr är pga att jag bara har tillgång till en sån mätare tyvärr.. så som topic har någon hyffsade afr värden för låg/fullast med etanol och överladd vore jag tacksam..
mvh johan
Kör på samma som för bensin då, för det mätaren kommer att visa är samma sak som om du kör med bensin. Den vet inte att det är sprit i tanken.
ni har rätt, e jag som sover på tok för lite och läste lite snabbt på displayen "air/fuel ratio" sen e ja en rätt förvirrad människa åxå men den verkar inte ha samma skala som de lambdamätare jag har sett där 0,8 är rätt fett och 1,2 ganska magert.. har ni lust å hjälpa mej på traven? lägger in en länk till mätarn jag har nedan..
mvh
http://www.plxdevices.com/M-Series_productinfo.htm
mvh
http://www.plxdevices.com/M-Series_productinfo.htm
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla