Bmw 535 e34 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Bmw 535 e34 Turbo

Post by RickardP »

Bmw 535 e34 Turbo - Rickards turbobygge

Image

2010:

Motor/Transmission/motorstyrning/bränsle
Original M30B35 block
borr/slag: 92mm / 86mm
komp. 9,0:1
Original b35 topp
Standarventiler insug/avgas: 47mm / 38mm
Garrett Gt40 58/65 in/ut, A/R 1.18
Hks wastegate kopia (öppen)
Strypventil (laddtrycksstyrning)
Grenrör pulssplitt T4 fläns
3" downpip och avgassystem
4" luftfilter
dumpkopieraren intercooler (450*300*76mm)
JBR 25mm hybrid dump
Ombyggt insug där spjället är flyttat
Oljetryck till turbon från filterhållaren

Getrag 260/6
Plant 240mm svänghjul
4-puck sinterlamell
Sachs 765 tryckplatta
535 kardan
Svets diffad 188 klump tills vidare

Megasquirt 1 v3,57
Innovate LC-1 bredbandslambdasond
Bosch 044 pump
Blyfri 95oktan bränsle
Volvo 740 Turbo bränslefilter
Original fuelrail
40l fuelcell
Siemens deka 630cc högohm
6mm bränsleledningar

Chassi/kaross:
Bmw e34 kaross som är lättad ca 300kg, med bland annat bortkapade krockbalkar, insidor av dörrar, golvmattor, värmepaket mm..

Momo "1000 lakes" racestol med (ej monterat) 6-p bälte.

Fram: Kapade fjädrar, standar fjädrar.
Bak: 40mm sänkningsfjädrar, 20%hårdare dämpare.
Nya bussningar i fram- och bakvagn.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Börjar med att lägga upp lite gamla bilder. Lite halvtaskiga tyvärr, är tagna med mobilen, men förbättrade så gått det går i photoshop.

DETTA BLEV EN RESERVDELSBIL. SJÄLVA PROJEKT BILEN KOMMER SENARE.

Nyinköpt i vintras.
[URL=http://img197.imageshack.us/my.php?image=dsc00852.jpg]Image
[/URL]
Här har jag börjat slakta skiten.
Image

Motorn har börjat visat sig.
Image

Jag och farsan flyttar den från mitt provisoriska garage. För att sedan..
Image

Lyfta ur motor och låda.
Image

Motorn satte vi sedan i ett motorstativ hemma i garaget. (Ett av mina bästa köp tror jag)
Image

Image

Image

Klappa ur vipparmsaxlarna med träpinnar..
Image

Taskig glykol har ätit i toppen, vilket kan vara orsaken till att den har gått varm :mad: Får se hur den blir efter planingen.
Image

Kolvar och stakar åkte ur idag.

Image

Image[/b]
Last edited by RickardP on 22 Jan 2011, 12:42, edited 16 times in total.
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

härlitgt me fler E34:or och M30 motorer lycka till med bygget!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Visst är det :wink: Tack!

Upptäckte en sak när jag var ute i garaget och tog isär kolvar och stakar nu..
1ans och 2ans kolv har jack som förmodligen kommer från respektive avgasventil. Har dock inte märkt någe på varken stakar eller ventiler, hmmm.
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

så har det varit på varenda m30 jag har plockat isär oxå, vette tusan vad det beror på för ventilerna har aldrig varit skadade.
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

3riksson wrote:så har det varit på varenda m30 jag har plockat isär oxå, vette tusan vad det beror på för ventilerna har aldrig varit skadade.

Skumt :?
Har märkt en till sak nu, kolvbultshålen i kolven är lite konstigt slitna. Bultarna glappar även en aning. Ska försöka lägga upp bilder imorgon.

Kommer gå segt nu ett tag tills jag fått ett jobb, och första lönen kommer in.
Sedan blir det att införskaffa kaross och motorstyrning :roll:
Får även tillbaks toppen från planing i slutet av veckan.
User avatar
kettmpa
Posts: 245
Joined: 15 Feb 2009, 21:03
Location: stockholm/nacka

Post by kettmpa »

m30 är kärlek
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

kettmpa wrote:m30 är kärlek

Javisst :wink:
Köpte ett honingsverktyg på swedol, får se hur det fungerar, bör väll iaf rugga upp ytan en del.
Image
Last edited by RickardP on 19 Jun 2009, 14:06, edited 1 time in total.
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Post by bmw545tic »

om du endå ska svarva kolvarna har jag en hög jag kan sponsra :)
mycke 535 prylar, inte långt för dig o åka menar jag.
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Du har pm.

Btw, är det någon som har förslag på vilket/viken version på megasquirt som passar sig bäst på M30 motorn? Är väldigt nybörjare på eftermarkandssprut så all hjälp är jag glad för :)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Idag har det hämta lite saker i alla fall :)
Var iväg och hämtade en omgång kolvar av bmw545tic som ska svarvas av.
Sedan var jag uppe o hämta hem toppen från finmekaniska.

Mekarhörnan i garaget för tillfället 8)
Image

Lite kolvar :)
Image

Och toppen som börjar se lite fräschare ut.
Image
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Vägde kolvar idag. Gamla kolvarna till höger och en "ny" till vänster, dessutom ska dom lättas ännu mer då dom ska svarvas av en aning.
Mätningen skedde med kolvbult i samtliga.
Image

Dom ser inte helt lika ut heller. Kanske är en b34 kolv eller nått? är samma diameter o så men ändå :)
"ny" vs "gammal"
Image
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Ska borra upp hål till insuget snart. Skulle man kunna sätta spjället så här?
Image
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Lite uppdateringar då,, :wink:
Var iväg o köpte mig en 535 turbo igår, men ej helt färdig. Sparar mig en hel del tid o pengar.
Lite av det som ska göras är att bygga om tryckrören, flytta gasspjället, svetsa på wg-utag på grenröret, koppla megasquirt mm,mm...

Det som är gjort/köpt:
Megasquirt v2.2
HX50 turbo
Grenrör till e28 utan wg uttag t4 fläns
3” downpip
Sportluftfilter
630cc spridare
Siliconslangar
Öppen wastegate
Öppen dumpventil
Mätare, 3st
Elkylfläkt
Intercooler
Tryckrör
Oljeretur i tråg+ slangar & rör
Nya bromsskivor fram

Så såg den ut när jag körde in den i garaget igår kväll
Image


Bilder från idag då jag bland annat plocka ner avgashuset.
Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by RickardP on 02 Sep 2009, 18:19, edited 2 times in total.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Lite lätt mek idag pga halvtrasig tumme :?
Märkte att kompressorhuset på turbon inte får plats! Så nu måste grenröret byggas om. Var ändå tvungen att få dit ett wastegate rör men ändå..

Det som behövs fixas och köpas in för övrigt:
Arp topplocksbultar
Avgassystem 3" från downpip
Bredbands lambda
Kompleteringssats
Stötdämpare
Rostlagning
Bromsar bak
Ny bränslepump

Sen får jag se om något jobb dyker upp så kanske jag köper mls packning också :)
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

räcker de inte å bearbeta fjädertornet eller är de i toppen de tar i.kul me E34.mvh nicke.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
airs
Posts: 691
Joined: 19 Feb 2007, 17:59

Post by airs »

Skoj! Hoppas man får en skymt av den när den är klar :)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

nicke.t wrote:räcker de inte å bearbeta fjädertornet eller är de i toppen de tar i.kul me E34.mvh nicke.

Den tar i fjäder tornet. Har inte tänkt så mycket på det men får se, det tar inte i däcket då?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Post Reply