Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
B!ffen
Posts: 281
Joined: 23 Dec 2006, 16:29
Location: Mariestad

Post by B!ffen »

Som handen i handsken :)
/ Stefan Svensson i Mariestad

# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]

0708-395696
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

ye = ) synd bara på knackningen i torpeden för att få plats med m3 spisen.. men nice du valde m20 :D
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

vart tod s50in vägen?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

moonzhine wrote:vart tod s50in vägen?


Kommer glida ner i en annan E30 :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Det där grenröret har Ragge gjort, Patte som hade motorn i 325:an förut som BT köpte som han fixade som sedan Wallin köpte och nu en annan "lirare" har ;)

D satt V12 kolvar och M50 stakar förut..turbon är en GT3071 om jag inte missminner
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Fina fälgar de där, men va e de för dimensioner 18x8"? ET ?
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Resgard wrote:Fina fälgar de där, men va e de för dimensioner 18x8"? ET ?


18x7 et 35. Mina gamla därför jag vet =)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Sandén wrote:
Resgard wrote:Fina fälgar de där, men va e de för dimensioner 18x8"? ET ?


18x7 et 35. Mina gamla därför jag vet =)


Det där måste vara nilles gamla fälgar? tycker jag känner igen dom, delade nämligen garaget med honom förut. :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Stämmer fernis! Då kanske du vet hur fan han lyckades pajja ett däck så förbannat o sen kränga 3 st åt samma rotationsrikting haha
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag vill inte höra att däcket sprängts i 320km/h så det är skevt som en banan, är det inte så, så kan ni förklara vad som hänt :D

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Åkte till garaget vid 01 efter jobbet och håller nu på att bygga ihop 2.7 M20n. Har fått i vev och parat ihop kolvarna med stakarna.

Jävligt kul att jobba då ingen stör, alla delar finns nya/renoverade och det flyter på.

Kommer bilder i helgen :)

Mv
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

pelko wrote:Åkte till garaget vid 01 efter jobbet och håller nu på att bygga ihop 2.7 M20n. Har fått i vev och parat ihop kolvarna med stakarna.

Jävligt kul att jobba då ingen stör, alla delar finns nya/renoverade och det flyter på.

Kommer bilder i helgen :)

Mv



Håller med, det är riktigt skönt o gå ut i garaget o köra ett nattpass :)

Förra veckan var det helt perfekt, då kunde man meka i garaget med öppen dörr najs o gå in o lägga sig sen lagom till fåglarna började kvittra
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Sandén wrote:Stämmer fernis! Då kanske du vet hur fan han lyckades pajja ett däck så förbannat o sen kränga 3 st åt samma rotationsrikting haha


Jag tror han köpte dom så som du fick dom?
Enköping, 073-3104393
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Sandén wrote:Stämmer fernis! Då kanske du vet hur fan han lyckades pajja ett däck så förbannat o sen kränga 3 st åt samma rotationsrikting haha


Han köpte dom sådär, han använde dom aldrig ens.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

Ludde_ wrote:
pelko wrote:Åkte till garaget vid 01 efter jobbet och håller nu på att bygga ihop 2.7 M20n. Har fått i vev och parat ihop kolvarna med stakarna.

Jävligt kul att jobba då ingen stör, alla delar finns nya/renoverade och det flyter på.

Kommer bilder i helgen :)

Mv



Håller med, det är riktigt skönt o gå ut i garaget o köra ett nattpass :)

Förra veckan var det helt perfekt, då kunde man meka i garaget med öppen dörr najs o gå in o lägga sig sen lagom till fåglarna började kvittra


o så jävla nöjd när man fick till nåt riktigt bra som man varit tveksam länge över :P
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jahopp. Då har det hänt igen. Det blir motorbyte. Denna gången blir det en S54 från en krockad M3 E46.
Image

Skämt och sido.

Det har varit en lång helg:

Torsdag natt slutade jag jobba vid 01-tiden och drog till garaget. Jag började lägga upp alla saker på en stor bänk och sedan gjorde jag rent allt så det blev operations-dugligt. Efter det började jag med att lägga ner veven och efter en timme låg den på plats. Efter att veven hittade dit så började jag para ihop kolvarna med stakarna. Det var lite pill och justerande med kolvbultarna innan jag blev nöjd. Efter ihop-parningen så monterades samtliga kolvringar. Vid 05.00 gav jag upp för natten.

Image

Image

Image

Jag åkte som sagt 05.00 från garaget, och inte hem. Jag började jobba 07.00 på fredag morgon så jag for direkt till jobbet efter nattens skruvande. Jag jobbade som en zoombie fram till 12.00 och sedan drog jag hem för att sova tre timmar. Vid 16.00 åkte jag och Anders till garaget för att fortsätta skruva ihop bottendelen.

Vi rensade min gamla motor från oljepump, oljepumps-axel, medbringare, kåpor osv. Efter detta hängde vi upp det nya blocket i stativet och började montera i kolvar/stakar, packningar, lager osv.

Vi gav upp vid 04.15 på natten. Efter tok-skruvande två nätter i rad så unnade jag mig 12h sömn.

Lördagen vart inte lika effektiv då jag bara fick monterat motorfästena...

Söndag morgon, idag, åkte jag för att möta Nisse. Vi flyttade över alla saker från den gamla toppen till den nya svetsade. Stort tack för hjälpen Nisse!

På med klackskorna sedan började skruvandet.
Image

Den svetsade toppen i bakgrunden, allt innehåll från den kompletta toppen skulle flyttas över dit.
Image

Image

Image

Image

FUCK vippor.
Image

Sedan åkte jag vidare till garaget för att montera ARP-bultarna och toppen.
Image

Image

Oljereturen i det nya tråget.
Image

Anledning till att det blev ett nytt block. Ni ser sprickan från det gamla i det inringade området.
Image

Men iallafall. Ikväll blev motorn helt klar med alla packningar, turbo, grenrör, kamrem, insug osv. Det saknas slang till returen, generator/servo och andra småsaker. Sedan lyfter jag ner skiten.
Image

Image

Det tar tid att skruva motor även om det inte är så mycket jobb. Gäller att vara noga men samtidigt är det svinkul.

Uppstart måste ske nästa helg om jag ska hinna köra den 21'a Juni.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Ser helvetes bra ut det där pelkan!
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Post Reply