Gallardo Twinturbo.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Post by Allx »

Hur långt räcker 450 cc spridare på en v10?
TurboTommy84
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2008, 14:36
Location: Bergen\Norge

Post by TurboTommy84 »

Allx wrote:Hur långt räcker 450 cc spridare på en v10?


Ca 750 spridare om man regner med 6 dyser :wink:
92 Subaru Legacy Turbo - 255hk/353nm

90 BMW 525i 24v Turbo - 333hk/516nm

http://s58.photobucket.com/albums/g252/Legacy_Turbo/
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Spridarna ser ut att vara Bosch 465cc/3,8bar. Borde räcka till runt 900hp på Bensin.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Hur mycket är jag och cyklar i badkaret nu?

465cc/min -> 44.29lb/hr
505 - 590hk på bensin @ 3bar..?
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Post by cerveza »

ramberg wrote:Hur mycket är jag och cyklar i badkaret nu?

465cc/min -> 44.29lb/hr
505 - 590hk på bensin @ 3bar..?



ganska så mkt ;)

4650 / 300 = 15,5 * 60 = ca 930hk
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »



Några sånna uträkningar är inget att ta fasta på.
Nisse järnet körde 491hk på 6st 465cc spridare, dock vet man ju inte vad dom låg på för duty men 100% lär det ju inte vara, Detta är 10st.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

AllarN wrote:


Några sånna uträkningar är inget att ta fasta på.
Nisse järnet körde 491hk på 6st 465cc spridare, dock vet man ju inte vad dom låg på för duty men 100% lär det ju inte vara, Detta är 10st.


Är ju räknat på 90%, köra på 100% är ju som att be om ras i slutändan.
Och för övrigt 3bars bränsletryck.. sen är det ju svårt och veta exakta BSFC värdet med osv osv.

Men o andra sidan, man kan ju inte vara som alla andra så en cykeltur i badkaret för lite uppfrisknining med matteboken på styret kanske :lol:
TurboTommy84
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2008, 14:36
Location: Bergen\Norge

Post by TurboTommy84 »

cerveza wrote:
ramberg wrote:Hur mycket är jag och cyklar i badkaret nu?

465cc/min -> 44.29lb/hr
505 - 590hk på bensin @ 3bar..?



ganska så mkt ;)

4650 / 300 = 15,5 * 60 = ca 930hk


er ikke helt med på den utregningen din?

10x465cc er jo 279l/h. Med en BSFC på 0.4, som gjerne er i overkant streng på en slik motor, så er det 697.5hk. Må ned i 0.3BSFC for at den skal "klare" 930hk på 10x465cc dyser. Dette da på 100% IDC.
92 Subaru Legacy Turbo - 255hk/353nm

90 BMW 525i 24v Turbo - 333hk/516nm

http://s58.photobucket.com/albums/g252/Legacy_Turbo/
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Post by cerveza »

TurboTommy84 wrote:
cerveza wrote:
ramberg wrote:Hur mycket är jag och cyklar i badkaret nu?

465cc/min -> 44.29lb/hr
505 - 590hk på bensin @ 3bar..?



ganska så mkt ;)

4650 / 300 = 15,5 * 60 = ca 930hk


er ikke helt med på den utregningen din?

10x465cc er jo 279l/h. Med en BSFC på 0.4, som gjerne er i overkant streng på en slik motor, så er det 697.5hk. Må ned i 0.3BSFC for at den skal "klare" 930hk på 10x465cc dyser. Dette da på 100% IDC.



hejsan.. det går åt ca 300cc för att utveckla 60hk.. nej jag håller med att 930hk är i överkant men någonstans runt 850-880hk är fullt möjligt i verkligheten...

samma sak gäller en sexa tillex 6 * 465 = 2790 / 300 = 9,3 * 60 = ca550hk... fast igentligen så är det runt max 500hk i verkligheten.

lägger man sedan till 4st spridare till så blir det 372hk till... dvs samanlagt ca 872hk... men i verkligheten ca kanske 850hk



Mvh Mattias
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply