trasig topplockspackning 320turbo som ändå går?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
trasig topplockspackning 320turbo som ändå går?
Hej! polaren har en 320 e30 turbo som blåryker som fan och kollade oljestickan nyss och självklart vittklet i oljan så antar att topplockspackningen gått? Nu till saken. Bil går fortfarande bra! skjuter på som fan. Tror ni att toppen klarat sig från sprickor då eller är kanske topplockspackningen inte alls pajj?
Garageplats sökes för mek i sthlm gärna på södra sidan hör av dig via pm!!
Är det inte vitrök då, med tanke på att det är vatten i oljan ? Det kanske kommer ut vatten i loppen också..
Min var likadan, gissade till oss massa troliga fel, då det inte märket på bilens gång förutom på tomgång då den inte gick på alla cylindrar.. Det var spricka i toppen mellan förbränningsutrymme och vattenkanal, kanske är något liknande på eran bil ?
Mvh
Min var likadan, gissade till oss massa troliga fel, då det inte märket på bilens gång förutom på tomgång då den inte gick på alla cylindrar.. Det var spricka i toppen mellan förbränningsutrymme och vattenkanal, kanske är något liknande på eran bil ?
Mvh
-
Möjligt..
Den har blårökt länge. (en månad) o han har kört bilen utan att bry sig (gasa tills de rasar) luktat o blå rökit som fan men den har gått friskt genom hel regitret även på tomgång osv. o gör fortfarande men idag var jag bara tvungen o kolla hans olje sticka.. o ja de va ju vitt klet i olja.. inte överdrivet men de fanns där.. o vevhus veten hade även den fullt med vitkletig olja på sig. (öppen vevhus vent) men ja han har ju troligen kört så en månad o kör så fortfarande utan problem därför jag tycker det är mycket konsitgt att bilen inte går som skit nånstans... Kan de va spricka i toppen/trasigtopplocks packning utan att de påverkar motorns gång?
Den har blårökt länge. (en månad) o han har kört bilen utan att bry sig (gasa tills de rasar) luktat o blå rökit som fan men den har gått friskt genom hel regitret även på tomgång osv. o gör fortfarande men idag var jag bara tvungen o kolla hans olje sticka.. o ja de va ju vitt klet i olja.. inte överdrivet men de fanns där.. o vevhus veten hade även den fullt med vitkletig olja på sig. (öppen vevhus vent) men ja han har ju troligen kört så en månad o kör så fortfarande utan problem därför jag tycker det är mycket konsitgt att bilen inte går som skit nånstans... Kan de va spricka i toppen/trasigtopplocks packning utan att de påverkar motorns gång?
-
Murén wrote:blåröken tyder oftast på att det går in olja i förbränningen eller så är turbon kass. toppackningen kan ju ha skitit sig mellan vattenkanal och oljekanal utan att den går dåligt..
Tackar för era svar! jag var bara lite nyfiken på hur du kunde gå som den gör trots det så att säga Men nu fick man lite kött på benen o har lärt sig lite nya saker! är ingen sorg för ägaren till bilen eller bilen iaf som tur är.. hade varit värre om det var ett 300tkr bygge