trasig topplockspackning 320turbo som ändå går?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
OverBoosted
Posts: 198
Joined: 20 Aug 2007, 02:11
Location: Stockholms söderort

trasig topplockspackning 320turbo som ändå går?

Post by OverBoosted »

Hej! polaren har en 320 e30 turbo som blåryker som fan och kollade oljestickan nyss och självklart vittklet i oljan så antar att topplockspackningen gått? Nu till saken. Bil går fortfarande bra! skjuter på som fan. Tror ni att toppen klarat sig från sprickor då eller är kanske topplockspackningen inte alls pajj?
Garageplats sökes för mek i sthlm gärna på södra sidan hör av dig via pm!!
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Är det inte vitrök då, med tanke på att det är vatten i oljan ? Det kanske kommer ut vatten i loppen också..


Min var likadan, gissade till oss massa troliga fel, då det inte märket på bilens gång förutom på tomgång då den inte gick på alla cylindrar.. Det var spricka i toppen mellan förbränningsutrymme och vattenkanal, kanske är något liknande på eran bil ?


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Toppen sprucken men packning hel känns rimligt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
OverBoosted
Posts: 198
Joined: 20 Aug 2007, 02:11
Location: Stockholms söderort

Post by OverBoosted »

Möjligt..

Den har blårökt länge. (en månad) o han har kört bilen utan att bry sig (gasa tills de rasar) luktat o blå rökit som fan men den har gått friskt genom hel regitret även på tomgång osv. o gör fortfarande men idag var jag bara tvungen o kolla hans olje sticka.. o ja de va ju vitt klet i olja.. inte överdrivet men de fanns där.. o vevhus veten hade även den fullt med vitkletig olja på sig. (öppen vevhus vent) men ja han har ju troligen kört så en månad o kör så fortfarande utan problem därför jag tycker det är mycket konsitgt att bilen inte går som skit nånstans... Kan de va spricka i toppen/trasigtopplocks packning utan att de påverkar motorns gång?
Garageplats sökes för mek i sthlm gärna på södra sidan hör av dig via pm!!
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Rätt mängd vatten är bra för motorn..

lite trasig toppackning = billig vatteninsprutning :roll: :wink:
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Murén
Posts: 45
Joined: 21 Jun 2008, 22:52
Location: Nyköping

Post by Murén »

blåröken tyder oftast på att det går in olja i förbränningen eller så är turbon kass. toppackningen kan ju ha skitit sig mellan vattenkanal och oljekanal utan att den går dåligt..
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Tänk på att lagrena blir skrot i maskin om ni kör den med vatten i oljan och är det även glykol med så är det ännu sämre.
Mitsubishi EVO III projekt
OverBoosted
Posts: 198
Joined: 20 Aug 2007, 02:11
Location: Stockholms söderort

Post by OverBoosted »

Murén wrote:blåröken tyder oftast på att det går in olja i förbränningen eller så är turbon kass. toppackningen kan ju ha skitit sig mellan vattenkanal och oljekanal utan att den går dåligt..


Tackar för era svar! jag var bara lite nyfiken på hur du kunde gå som den gör trots det så att säga :) Men nu fick man lite kött på benen o har lärt sig lite nya saker! är ingen sorg för ägaren till bilen eller bilen iaf som tur är.. hade varit värre om det var ett 300tkr bygge 8)
Garageplats sökes för mek i sthlm gärna på södra sidan hör av dig via pm!!
Post Reply