Lätta svänghjul (M42)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Joakim

Lätta svänghjul (M42)

Post by Joakim »

Tänkte lätta mitt svänghjul , men hur mycket ska det lättas?, såg även att någon hade tagit ett M20 svänghjul och tryckt in i en M42a. ?
Bmw 318is Ac Schnitzer E30
Huggorm

Re: Lätta svänghjul (M42)

Post by Huggorm »

Joakim wrote:Tänkte lätta mitt svänghjul , men hur mycket ska det lättas?, såg även att någon hade tagit ett M20 svänghjul och tryckt in i en M42a. ?

Du kan använda ett M20-svänghjul, men behöver då en distansbricka. Har för mig att det satt en sådan på M20 också. Annars tar svänghjulet i blocket. Dessutom behöver du startmotorn från M20, eller åtminstone drevet.
Joakim

Post by Joakim »

Kommer det att lira bra med startmotor från M20 då?
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Stick av den tjocka kanten på m42 svänghjulet så blir det ett antal kilon lättare. Då behöver du inte krångla med annan startmotor osv. Dessutom är svänghjulet mindre i diameter än de övriga så du får mindre vikt i periferin, alltså mindre massa där hjulet är som tyngst då det roterar.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Då kopmemr jag in med en fråga, gör det väldigt stor skillnad på en motor o lätta svänghjulet.?

Tänkte mest om det var stor skillnad även om man körde sugis.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Joakim

Post by Joakim »

Gör nog ganska mycket skillnad skulle jag tro. Men det kan vara bra att balansera motorn (veven) efter man lättat svänghjulet. vilket kostar ganska mycket där jag tänkte lätta & balansera.

4-7 tusen för balansering.
Micke

Post by Micke »

Svänghjulet har väl inte mindre diameter än M20 heller? Jag gjorde om mitt så att det passade M20 koppling och lättade det från ca 10 kg till 3.8 kg.

Motorn blev mkt trevligare med en finfin respons trots LMM och rätt original i övrigt.

4-7 tusen för balansering?! Vill påstå att du blir lurad :roll: Jag pröjsade 1000:- , på firma (visserligen liten och arbetet svart) för invägning av kolvar+stakar (stor o lillände för sig) samt balansering av komplett vevparti, visserligen statiskt balanserat men noggrant gjort. Motorgången blev så silkesmjuk som en 4:a kan bli :roll: :)
Dessutom behöver man inte balansera veven om du enbart har lättat svänghjulet, gör man en helrenovering så ska man såklart göra det.
/M|cke F@.gner
Joakim

Post by Joakim »

ok tack så mycket. ska snacka lite mer med han som balanserar. (Freds motor i skövde)
FoX

Post by FoX »

Micke wrote:Svänghjulet har väl inte mindre diameter än M20 heller? Jag gjorde om mitt så att det passade M20 koppling och lättade det från ca 10 kg till 3.8 kg.

.....m20 svänghjul på 3,8kg?.. faan mitt m20 är 3,93 och jag är lite skraj att det kan paja... :x jag som ville påstå att mitt svänghjul som var MAX lättat.. men tydligen inte

lättade svänghjul - bild

http://www.e30.se/Fredrik/lattade%20svanghjul.htm
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vad vill ni uppnå med att köra med så lätt hjul som möjligt?
FoX

Post by FoX »

Bäckis wrote:Vad vill ni uppnå med att köra med så lätt hjul som möjligt?

vet inte riktigt.. jag köpte mitt fördiglättat.. 3.93kg
När man ser på det så känns det som att det inte finns mer att ta bort.

Vet att rallybilar har lätta svänghjul... Så det lär väll inte vara någon nackdel att lätta svänghjulet eller? Har du några kritiska tankar, så spotta ut dom bara... vad är det för nackdelar?(finns dom?)
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Svänghjulet lagrar energi, så vid tex start på strippen så har man bara fördelar med ett tyngre svänghjul.
Overcharged

Post by Overcharged »

men om man kör runt och sladdar runt korvmojjen då, då måste det ju vara en fördel att ha lättat svänghjul?
men det hade vart roligt att veta hur mycket ett lättat svänghjul ger i effekt...
Micke

Post by Micke »

Vill främst ha ett lätt hjul för bra respons så att varvtalsmatchningen går lättare (bankörning), dessutom blir bilen blir piggare på låga växlar då den inte behöver snurra fart på en massa dövikt (ingen jätteskillnad vi pratar här, den som byter för bättre acc bör lägga pengarna på annat)

Ska man däremot köra på strippen är det ett stort och tungt hjul som gäller.

Edit: Ett lättat hjul ger inte mer effekt.
Last edited by Micke on 25 May 2006, 08:27, edited 1 time in total.
/M|cke F@.gner
Micke

Post by Micke »

FoX wrote:.....m20 svänghjul på 3,8kg?.. faan mitt m20 är 3,93 och jag är lite skraj att det kan paja... :x jag som ville påstå att mitt svänghjul som var MAX lättat.. men tydligen inte

lättade svänghjul - bild

http://www.e30.se/Fredrik/lattade%20svanghjul.htm

Jo lite så kände jag också i början men körde över 2000 mil utan problem. Sen hade ju inte jag nån direkt effekt att tala om, ska man köra med 800+ så skulle jag nog vilja ha ett lite tjockare hjul 8)
/M|cke F@.gner
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Lättat svänghjul gör sig bra vid korvmojjen när man står o tomvarvar.
/Per
a.k.a. Jevlar
Pelle Persson

Re: Lätta svänghjul (M42)

Post by Pelle Persson »

Joakim wrote:Tänkte lätta mitt svänghjul , men hur mycket ska det lättas?, såg även att någon hade tagit ett M20 svänghjul och tryckt in i en M42a. ?

För att få ett m20 svänghjul att lira på en m42 så..
Du behöver den yttre distansringen från ett m50 svänghjul, e21 323i urtrampningslager, drevet från start motor från en senare m20 maskin, samt ett m20 svänghjul.
Fördelen är att du får en starkare koppling samt ett lättare svänghjul.
På min ganska std m42 som jag har i min bus bil märks att den varvar lättare upp på lägre växlar
Post Reply