Turbokonvertering E30 318

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
bennet
Posts: 4
Joined: 24 May 2006, 09:33
Location: Grimslöv

Turbokonvertering E30 318

Post by bennet »

Tjena!
Jag är en snål student som är sugen på att turbokonvertera en 318 så småningom. Då är min fråga, vilket är det lättaste och billigaste sättet?

Vad måste jag byta och köpa in?
318is_turbo
Posts: 64
Joined: 12 May 2006, 19:05
Location: falköping

Post by 318is_turbo »

turbo,ic,spridare,grenrör.dump,tryckrör,slangar, avgas , downpipe . och sen beror de mkt på hur mycket effekt du vill ha
bennet
Posts: 4
Joined: 24 May 2006, 09:33
Location: Grimslöv

Post by bennet »

Hur gjorde du när du konverterade din 318? Vilket grenrör använde du t.ex.? Gjorde du ett eget eller köpte du ett begagnat, passar grenrören från BMWs dieselmodeller? och likadant passar turbo?

Jag vill ha ut så mycket effekt för så lite pengar som möjligt. Det är därför jag har valt en 318. För dom är billigast i pris och i drift.
318is_turbo
Posts: 64
Joined: 12 May 2006, 19:05
Location: falköping

Post by 318is_turbo »

vi byggde ett eget grenrör , för motorn sitter i en e36 kaross så de blir att turbo får sitta vid blocket ,
tror du hällre ska köra med någon volvo R turbo typ kkk24
vet inte hur de passar med grenrören från andra bmw modeller , fast troligtvis inte .
fast några småpengar blir de inte nästan hur billigt man än försöker bygga , allt kostar som flänsar , rör. turbo, koppling , spridare .lmm mm mm
bäst att veta vilken budget man har , o sen gå efter de och räkna med att de ofta blir de dubbla man räknat me
bennet
Posts: 4
Joined: 24 May 2006, 09:33
Location: Grimslöv

Post by bennet »

hur många häst har du tänkt att landa på då? och vad kommer ditt pris bli? kan man alltså inte ta ett orginal grenrör och turbo från en bmw? från vilka bilar och företag har du tagit och köpt delar från?
Om man inte vill slänga ut så mycket pengar, och vill mest turbokonvertera för att få kunskaper i området. Det är lite därför jag har tänkt att göra det på en sådan billig bil som man kan busa lite med sedan.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

tja... på min sida www.e30.se är vi 3 st som turbokonverterar 318 is, finns bilder på alla delar vi moneterar/tillverkar, kanske du får lite idéer hur du vill bygga :D ---kan säga att Erkis bil har lägst budget..

Vad har du för motor... för det skiljer sig en del på den gammla m10? den nyare m40 och is:motorn m42.. den finaste av de 3 motorerna är ju m42 motorn... då den bla har 16 ventiler istället för 8. Sen har den kamkedja etc.

Ps.Jag har en bra turbo som är lämplig till dig (kkk24 vovlo s60r se: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1656) .ds
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
318is_turbo
Posts: 64
Joined: 12 May 2006, 19:05
Location: falköping

Post by 318is_turbo »

den sidan måste ju jag kika på :D håller också på med en is , men är inte riktigt klar än :)
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Vad kör ni med för sprut? Om det är någon som är intresserad att köra originalsprut med backad tändning och fetad blandning så kan ni skicka mig PM.

Gjorde ett program till en polares 520i E34, 129hk, gick att ladda strax över 0.3 med originalchippet i då det började snåla på och spika, med nya chippet gick det att ladda närmare 0.7 utan att det var några problem, kördes i bänk 226 hk dock osäker på exakt vilket laddtryck den gick på då iom att mätaren inte är allt för bra, ungefär 0.6 skulle vi gissa.
Bilen var annars original motormässigt förutom LMM + spridare från 535i.

Mvh
Adde Fekzen.
Last edited by FekZen on 24 May 2006, 21:09, edited 2 times in total.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

jag satte som mål nästa år, så man inte behöver stressa .. får åka cossi så länge :x
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

FekZen wrote:Vad kör ni med för sprut? Om det är någon som är intresserad att köra originalsprut med backad tändning och fetad blandning så kan ni skicka mig PM.

Gjorde ett program till en polares 520i E34, 129hk, gick att ladda strax över 0.3 med originalchippet i då det började snåla på och spika, med nya chippet gick det att ladda närmare 0.7 utan att det var några problem, kördes i bänk 226 hk dock osäker på exakt vilket laddtryck den gick på då iom att mätaren inte är allt för bra, ungefär 0.6 skulle vi gissa.
Bilen var annars original motormässigt förutom LMM + spridare från 535i.

Mvh
Adde Fekzen.


måste fråga hur du gör då.. programerar du dom org chippen? backa tänningen men org sprut går det?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

FoX wrote:
FekZen wrote:Vad kör ni med för sprut? Om det är någon som är intresserad att köra originalsprut med backad tändning och fetad blandning så kan ni skicka mig PM.

Gjorde ett program till en polares 520i E34, 129hk, gick att ladda strax över 0.3 med originalchippet i då det började snåla på och spika, med nya chippet gick det att ladda närmare 0.7 utan att det var några problem, kördes i bänk 226 hk dock osäker på exakt vilket laddtryck den gick på då iom att mätaren inte är allt för bra, ungefär 0.6 skulle vi gissa.
Bilen var annars original motormässigt förutom LMM + spridare från 535i.

Mvh
Adde Fekzen.


måste fråga hur du gör då.. programerar du dom org chippen? backa tänningen men org sprut går det?



Hallå!

Jag utgår ifrån ett originalchip och programmerar om vesentliga delar såsom tex tändvinkel dellast, fullast, lambda börvärde dellast, fullast mm.

Jodå det går och det blir riktigt bra dessutom, finns inget sprut som fungerar lika 100%igt som originalsprutet gör, så varför inte behålla det, när det dessutom inte kostar lika mycket.

Mvh
Adde Fekzen.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

problemet är väl att det blir dyrare när man ska uppgradera och svårare att få bränslemappar bra om du bara går på beräkningar...eller hur har du gjort när du mappat in soppamängder osv?
turbo_fever
Posts: 47
Joined: 21 Nov 2005, 22:08

Post by turbo_fever »

Kan det brukest en annen lmm på 318i m40 motor??
Bmw 318i M40B18 turbo:)
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Overcharged wrote:problemet är väl att det blir dyrare när man ska uppgradera och svårare att få bränslemappar bra om du bara går på beräkningar...eller hur har du gjort när du mappat in soppamängder osv?



Jo vi har ju haft tillgång till bänk vilket gjort att vi kunnat få svar på exakt hur blandningen blivit vid varje tillfälle. Enklast är dock att köra med bredbandslambda så man får reda på vad som verkligen händer.

Ska man inte ladda på allt för mycket utan kanske nöja sig med 0,7 så ska det inte vara några problem att få det bra i allafall. Soppamängden följer dessutom med turbotrycket litegranna så det jämnas ut även tack vare det. dvs, blir fetare blandning när det laddar på mer.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Post Reply