Mt Et Street vs Mt Et Radial
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Mt Et Street vs Mt Et Radial
Sitter i valet o kvalet på vilka däck jag ska köpa..
Skulle gärna vilja ha för- och nackdelar på dessa två däck..
Ska ha dom för rakt fram åkning på bana och samt lite gatkörning...
Vilket ger mest grepp osv...
Har upplevt att et street däcken e väldigt vingliga men det kan ju ha betydelse om man har bredare fälg eller? borde bli stadigare då?
körde 10,5/26/16 på 7" fälg o de var vingligt..
Skulle gärna vilja ha för- och nackdelar på dessa två däck..
Ska ha dom för rakt fram åkning på bana och samt lite gatkörning...
Vilket ger mest grepp osv...
Har upplevt att et street däcken e väldigt vingliga men det kan ju ha betydelse om man har bredare fälg eller? borde bli stadigare då?
körde 10,5/26/16 på 7" fälg o de var vingligt..
ET Street är alltid vinglingt, samma uppbyggnad som ET Drag har, dvs utan sidostomar, finns inget som stöder däcket i sidled, och det hjälper inte med bredare fälgar eller liknande.
ET Radial är som namnet säger ett radial däck och är uppbyggt med stomme, funkar bra på gatan som transportdäck, inte alls samma vingel som Street.
RWD bilar med 300whp funkar klockrent med radial, runt 350-400 bör du sikta på ET Street.
ET Radial är underskattat, funkar riktigt bra.
ET Radial är som namnet säger ett radial däck och är uppbyggt med stomme, funkar bra på gatan som transportdäck, inte alls samma vingel som Street.
RWD bilar med 300whp funkar klockrent med radial, runt 350-400 bör du sikta på ET Street.
ET Radial är underskattat, funkar riktigt bra.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Streer radialer funkar finfint att åka vanligt på också medans diagonaldäck som sagt var blir väldigt vingligt.
Går ju att åka grisfort med radialer också. En hel del beroende på chassi förstås. Kai med svarta pv´n åkte 8,53 med 275/50-15 radialer. Där var det inte direkt greppproblem i starten
Går ju att åka grisfort med radialer också. En hel del beroende på chassi förstås. Kai med svarta pv´n åkte 8,53 med 275/50-15 radialer. Där var det inte direkt greppproblem i starten
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Här är ju kanske en möjlig kandidat också:
BF Goodrich G-Force T/A Drag Radial
Inget jag själv testat men känner en som testat dem på en Camaro som har runt 400hk. Minns inte vilken bredd han hade på dem men han var nöjd med dem iaf. Enda "felet" var väl att de nöttes ganska snabbt. Kan ju iof ha att göra med att de blev en och annan lakritsstump ut efter vägen
Här är ju också en till potentiell modell:
BF Goodrich G-Force R1
Kanske mer lämpad för runt-runt åka samt till och från banan.
BF Goodrich G-Force T/A Drag Radial
Inget jag själv testat men känner en som testat dem på en Camaro som har runt 400hk. Minns inte vilken bredd han hade på dem men han var nöjd med dem iaf. Enda "felet" var väl att de nöttes ganska snabbt. Kan ju iof ha att göra med att de blev en och annan lakritsstump ut efter vägen
Här är ju också en till potentiell modell:
BF Goodrich G-Force R1
Kanske mer lämpad för runt-runt åka samt till och från banan.
Henrik Back
vore ju skönt att slippa vinglet men vill ju inte tappa för mycke grepp heller...
Hur fungerar street radialer på klistrad stripp? vanlig asfalt?
Kan man få till bra 60fot tider me dessa däck?
Har ca 330-340hk i min bmw m3 -94 sugmotor...
Första gången jag körde me et street så tyckte jag att det inte var så vingligt (körde bara 201m då , som bäst 8,09s), sen sista repan så small de till o skrapade lite i bakvagnen...ställde bilen o körde inte mer den dagen..bytte däck när jag skulle hem och det skrapande ljudet var borta...sen var de dax för avställning för vintern..sen första gången jag skulle köra me slicksen igen var på emmaboda...hade ca: 0,8bars däcktryck som jag hade sist...drog iväg rätt bra i starten sen blev de hur vingligt som helst
Om jag kör på 1.2-1.3bars däcktryck så går de hyffsat att köra men lite vingligt ändå (kört som bäst 8,3s med det trycket, kommer inte i närheten av 8 blankt längre)...sen har jag testat me slitna r-däck o de e me vingliga...Med mina vanliga gatdäck så e det inte vingligt alls...Har hissat upp bilen och tittat på de främre bärarmsbussningarna bak och de ser ut som att de har flyttat på sig lite...antar att det e därför bilen är så vinglig...Eller vad säger ni?
Hur fungerar street radialer på klistrad stripp? vanlig asfalt?
Kan man få till bra 60fot tider me dessa däck?
Har ca 330-340hk i min bmw m3 -94 sugmotor...
Första gången jag körde me et street så tyckte jag att det inte var så vingligt (körde bara 201m då , som bäst 8,09s), sen sista repan så small de till o skrapade lite i bakvagnen...ställde bilen o körde inte mer den dagen..bytte däck när jag skulle hem och det skrapande ljudet var borta...sen var de dax för avställning för vintern..sen första gången jag skulle köra me slicksen igen var på emmaboda...hade ca: 0,8bars däcktryck som jag hade sist...drog iväg rätt bra i starten sen blev de hur vingligt som helst
Om jag kör på 1.2-1.3bars däcktryck så går de hyffsat att köra men lite vingligt ändå (kört som bäst 8,3s med det trycket, kommer inte i närheten av 8 blankt längre)...sen har jag testat me slitna r-däck o de e me vingliga...Med mina vanliga gatdäck så e det inte vingligt alls...Har hissat upp bilen och tittat på de främre bärarmsbussningarna bak och de ser ut som att de har flyttat på sig lite...antar att det e därför bilen är så vinglig...Eller vad säger ni?
Radialerna är jävligt bra för att vara så pass gatdugliga som dom ändå är, går riktigt fint på klister.
Kompisens Supra gick 2,4 med bra Michelin PS2 265/35-18"
Bytte till 255/50-16" M/T Radialer så klev han ner på 1,77 sen testa han några tävlingar med ET Street 10,5/26-16" och gled ner på 1,70 som bäst.
Detta med ca. 450hk i maskin.
Kompisens Supra gick 2,4 med bra Michelin PS2 265/35-18"
Bytte till 255/50-16" M/T Radialer så klev han ner på 1,77 sen testa han några tävlingar med ET Street 10,5/26-16" och gled ner på 1,70 som bäst.
Detta med ca. 450hk i maskin.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad