E36 främre diffbult.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

E36 främre diffbult.

Post by Moker »

Tja!
sitter och funderar lite på hur diffens upphängning fungerar och varför den främre bulten går av hela tiden. Det jag har kommit fram till är att det sker krafter uppåt och neråt som denna diffbult får försöka hålla emot. En del fäste och effekt medför att krafterna blir större vilket gör att bulten brister.
Kan inte en lösning vara att byta ut de två bussningarna som sitter på diffkåpan till helt stumma bussningar? då borde inte diffen flexa så mkt och krafterna blir mindre?

En annan sak ja tänkte på var kan man inte borra upp hålet i diffen, sätta i en genomgående skruv och en mutter på andra sidan och på så vis underlätta ifall bulten skulle gå av? Eller blir denna konstruktion svagare?

Hittade denna lösning också? kan det funka ?
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... fklump.JPG
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

Borra o gängade upp till M16 satte i M16 pinbult + plast bussning istället!
Funkar hur bra som helst även på klistrad stripp med 265 däck
kört så i två år!!
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

aah okej, var kan man köpa såna plastbussningar?
Niklas
Posts: 97
Joined: 24 Apr 2007, 15:00
Location: Kalmar

Post by Niklas »

Fungerar bra med en Differential Support Bracket oxå...
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

diff suport fästet finns på ppf och är enkelt att montera
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Verkar hålla bra på min med. Gängade för m16 sen en plastbussning på det.

Laddar 1.5bar på en m50b28.

Orginal var sådär böjd redan med sugmotor haha..

Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Med ett diff support bracket är problemet borta och det monterar man på 5 minuter.

M16 är ingen garanti, den drog vi av direkt på Bengts M3 turbo.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

ippe wrote:Verkar hålla bra på min med. Gängade för m16 sen en plastbussning på det.

Laddar 1.5bar på en m50b28.

Orginal var sådär böjd redan med sugmotor haha..




Det säger ju en hel del, om det håller för 1.5bar ? :lol:
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Post Reply