Ang 2,7 L konvertering av M20B25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Bistec
Posts: 95
Joined: 20 Nov 2005, 17:23
Location: Linköping

Ang 2,7 L konvertering av M20B25

Post by Bistec »

Jag ska konvertera min M20B25 motor från 2,5 L till 2,7 L.

Detta gör man ju som bekant genom att använda en dieselvev som ökar slaget 6 mm, alltså 3 mm upp och 3 mm ner, för att kolven inte ska krocka med ventilerna använder man ju sen vevstakar från M20B20 som är 5 mm kortare.

För att sedan komma tillbaka till ursprungligt komp måste förstås blocket planas lite, problemet är bara att jag inte fattar riktigt hur jag ska räkna ut hur mycket.....

Jag är tyvärr väldigt långt ifrån ett mattesnille.... :(

Som jag förstått räknar man ut kompet så här:

Slagvolym ( cylindervolym ) + förbränningsrumsvolym / förbränningsrumsvolym...rätt eller fel !?


Slagvolymen ( cylindervolym ) kan ju inte vara så svårt att få fram om man vet slaglängd och cylinderdiameter.

Men hur får man fram förbränningsrumsvolym !?

Är det helt enkelt bara så att man får ta orginalförbränningsrumsvolymen ( hur man nu ska få tag på den...!? ) och sedan får man lägga till så mycket volym som det blir för att man flyttat ner kolven lite, alltså det utrymmet i cylindern som blir extra....!?

Det får man väl också fram om bara man vet hur många mm längre ner man flyttat kolven samt cylinderns diameter !?


Hur räknar man fram volym i en cylinder nu igen... !?

Vet någon vilket volym förbränningsrummet har orginal på nämnda motor !?
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Slagvolum=(3,14xr2)xslaglengde

Din utregning av kompet er rett.

Compression ratio = (dispacement volume + clearance volume)/clearance volume

Med litt manipulering blir formelen:

Clearance volume = one-cylinder displacement/(compression ratio-1)

Clearance volume = förbränningsrumsvolym


Eks:

Slagvolum = (3,14 x 4,2 x 4,2) x 7,5 = 415,42cc

Förbränningsrumsvolym = 415,42 / (8,8-1) = 53,25cc på m20b25 med kat.
E30 M3
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

du måste även anpassa uträkningen efter dina kolvar, de ger 11,5:1 med originalslaget och original förbränningsrum ihop med dina högkompskolvtoppar.

sedan räkna ut hur mycket en mm:s planing av blocket ger i volymändring.
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Siden kolven vender 2mm lavere så blir nytt clearance volume:

(3,14 x 4,2 x 4,2) x 0,2 = 11,08cc +53,25cc = 64,33cc

Om du planer blokka 2mm så vil nytt komp bli 9,425:1

Slagvolum med dieselveiv: 448,65cc

(448,65 + 53,25) / 53,25 = 9,425 med std kolvar
E30 M3
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

For å få 11,5 i komp med dine høykompskolvar, 320 stakar og dieselveiv så har jeg kommet frem til at blokka må planes 1,47mm.

Std m20b25 med 11,5:1 har 415,42 / (11,5-1) = 39,56cc clearance volume.

Bytter du til dieselveiv og 320i stakar så øker clearance volume med 11,08cc til totalt 50,64cc.

Du må redusere clearance volume til 42,5cc for å få 11,5:1 i komp

(448,65+42,5) / 42,5 = 11,55

Planer du blokka 1,47mm så reduserer du clearance volume med 8,14cc fra 50,64cc til 42,5cc.
E30 M3
Bistec
Posts: 95
Joined: 20 Nov 2005, 17:23
Location: Linköping

Post by Bistec »

Bra räknat... :)


Det var dock tänkt att högkompskolvarna skulle ge 11,0.1 och inte 11,5:1 !!
User avatar
Noodle
Posts: 121
Joined: 20 Nov 2005, 23:04
Location: Stockholm
Contact:

Post by Noodle »

För 11:1 istället för 11.5:1 får du reducera clearence till 44,85.

448,5+44,85/44,85=11,0

Plana då:

50,64-44,85
-------------- *10(för mm)= 1,05mm
3,14*4,2*4,2
Mvh Tomas G
Post Reply