M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Ser Riktigt Nice ut =) Men vad är det för något på sista bilden ?
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

PegiPax wrote:Ser Riktigt Nice ut =) Men vad är det för något på sista bilden ?


Tackar.

Elektrisk servopump!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fabrikat på pumpen? Vill inte ha massa remmar oich skulle gärna monterat när jag ska byta styväxel på touringen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu sitter servopumpen på plats och all el är dragen. Dock så är det något skit som strular för det blir inget tryck i servosystemet. Pumpen snurrar men verkar inte pumpa någon olja. Får kolla mer imorrn vad det är som jävlas.

Konstaterade även igår efter första provkörningarna att oljekylaren läcker i cellpaketet :( Det var ju inte så lyckat. Får se vad reklamationsansvarige på lantmännen racing säger om det ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har varit ute och kört ikväll och verkar ha ett par problem. Det ena är att oljetrycket verkar alldeles för högt. Med varm motor, oljetemp ca 80-90 grader, så har jag ett oljetryck på ca 70psi vid 3000rpm. Vid 8000rpm har mätarnålen passerat förbi 100psi sträcket. Känns lite väl högt tycker jag.

Andra bekymret var att laddningen sa upp sig när jag var ute och snurrade ikväll. Började med att laddningslampan tändes om man höll under 3000rpm men nu på slutet slocknade den inte ens vid 8000rpm. Får kolla laddregulatorn imorrn känns det som!
Men oj vilken skillnad det blev i gång på bilen när laddningen ballade ur. Gick snålt som bara den så jag var tvungen att lägga på 15% bränsle för att få motorn att gå skapligt.
Har såvitt jag vet ingen kompensering för spänningen i sprutet :( Något som man tycker borde finnas i alla sprut!
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

reklamations ansvarig här... vilken jävla skit. får helt enkelt skicka upp en bit oljekylare till. inga problem, eller så får du med dig en bit hem nu till helgen?


//Martin
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Image

Allt handlar om vilka produkter man köper :)
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det enda inte jag bergiper är hur du kan köra utan kolvringarna du beställt?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Det enda inte jag bergiper är hur du kan köra utan kolvringarna du beställt?


Går på 3 burkar... ;)

Nejdå, kastade i gamla högkompade sugmotorn som jag hade i förut på den gamla goda tiden ;)

Turbomotorn står kvar i hallen i väntan på delar och motivation ;)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

OK.

Fy fan vilken tät snubbe. Har två st S14 maskiner!

Nya ringarna är med i nästa sändning, borde blir rätt snart.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:OK.

Fy fan vilken tät snubbe. Har två st S14 maskiner!

Nya ringarna är med i nästa sändning, borde blir rätt snart.


Haha, säger han som har hela garaget fullt med s14 toppar och motorer ;)
Sugmotorn var allt annat än billig när den byggdes. Köhlertopp med stora ventiler å lite annat skoj i. Men ändå "bara" 260hk...

Det låter bra det! Nu när bilen funkar så blir man ju sugen på att få i "rätt" motor! Ska bara besiktigas först...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu har jag fått servopumpen att lira. Man behövde ha den stående för att den skulle luftas.
Nu dyker nästa följdfel upp :(
Har förbrukat 2 laddningsregulatorer på ca 15 mils körning :(
Inte bra.

Kom även på en jobbig nackdel med e85 som jag lyckats förtränga under vintern. Är ju skittrist att behöva stå och hålla i handtaget medans man tankar :(
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Post by flexbert »

M3JONAS wrote:Kom även på en jobbig nackdel med e85 som jag lyckats förtränga under vintern. Är ju skittrist att behöva stå och hålla i handtaget medans man tankar :(


Varför måste du det? :?
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

E85-handtagen är gjorda utan spärr.

Däremot går det oftast alldeles utmärkt att pilla in tanklocket under handtaget, så det fastnar :D
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

Lillmicke wrote:E85-handtagen är gjorda utan spärr.

Däremot går det oftast alldeles utmärkt att pilla in tanklocket under handtaget, så det fastnar :D


sedär... problem är ju till för att lösas...

//Martin
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har du monterat jordkabeln till generatorns hölje? Jag missade det en gång men då laddade den iof inte alls, men du kanske har klen jord/dålig kontakt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Har du monterat jordkabeln till generatorns hölje? Jag missade det en gång men då laddade den iof inte alls, men du kanske har klen jord/dålig kontakt.


Japp, det sitter en kabel från generatorn till blocket. Men nu när jag tänker efter sp undrar jag om kabeln mellan motor och kaross är dragen... Hmm, får hem och kolla!
Post Reply