Dålig tomgång på turbokonverterad 325:a ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
325T

Dålig tomgång på turbokonverterad 325:a ?

Post by 325T »

Köpte en turbokonverterad 325:a förra veckan och den har svårt att hålla sig vid liv på tomgången. Varvar man och släpper gasen så dör den när varvet gått ner om man inte ställt upp tomgången en hel del.

Den är inte chippad för enligt säljaren så ska man inte chippa turbokonverterade 325:or för det ställer ner tändningen.

Stämmer det? Eller är det för ja har orginalbox som bilen går dåligt på tomgången och ryckit i början på gaspådrag?

När den stått en dag är den sur som fan och det ska enligt säljaren vara kallastartsgivaren som enligt säljaren går att koppla bort.. hur?
daniel.e

Post by daniel.e »

Låter som ett riktigt klipp :wink:

Man byter ju sprut el. annat chip just för att ställa tändningen. Med tidig tändning så kan man ladda mindre, och de är risk för spikningar.
325T

Post by 325T »

daniel.e wrote:Låter som ett riktigt klipp :wink:

Man byter ju sprut el. annat chip just för att ställa tändningen. Med tidig tändning så kan man ladda mindre, och de är risk för spikningar.

och det är tidig tändning jag har nu eller?
Snekast

Post by Snekast »

Det är ju det som är fördelen med ett chip/sprut. Låter som kisen blåst dig eller bara snackar massa jidderich.

till ditt problem kan jag råda dig att kontrollera luftmassemätaren ifall du har en sådan. Bränsletrycket. Har du riktigt stora spridare blir dom ju lite svåra att kontrollera utan ändringar i styrbox eller byte till sprut.
Kolla stiften också.. har han blitt sur många gånger så ger dom upp livet.
Råder dig inte till att ta bort kallastartsgivaren. Däremot så kan man ju byta ut den ifall det finns misstankar bakom :lol:
Kolla tomgångsmotorn också! läckage..

Oj oj, nu har du lite att titta över.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
325T

Post by 325T »

Snekast wrote:Det är ju det som är fördelen med ett chip/sprut. Låter som kisen blåst dig eller bara snackar massa jidderich.

till ditt problem kan jag råda dig att kontrollera luftmassemätaren ifall du har en sådan. Bränsletrycket. Har du riktigt stora spridare blir dom ju lite svåra att kontrollera utan ändringar i styrbox eller byte till sprut.
Kolla stiften också.. har han blitt sur många gånger så ger dom upp livet.
Råder dig inte till att ta bort kallastartsgivaren. Däremot så kan man ju byta ut den ifall det finns misstankar bakom :lol:
Kolla tomgångsmotorn också! läckage..

Oj oj, nu har du lite att titta över.

Luftmasse ska ja se över.. den sitter på sugsidan och har inte ens lock på.. så den kan ju vara defekt.

Bränsletrycket ska jag se över.. håller på o ska beställa ny packning till min ställbara btr så får ja trycket där.

Det är 330cc spridare enligt säljaren.. och då bilen blir sur typ varje gång ja startar den kall så lär ju stiften va körda.. men måste ju få bukt med problemet innan ja byter stift.

Har hört att man ska testa med startgas och se om tomgången ändras när man sprutar på alla slangar till insuget osv.. fortsätter på den här tråden tills problemet är löst, så blir det kanske en användbar tråd för nån som söker efter svar i framtiden 8)
TurboTommy84

Post by TurboTommy84 »

Om det er 330cc dyser på original chip, så har du problemet der. Dessuten, så gikk min dårlig på tomgang etter at jeg turbokonverterte. Og da var det LMM som var dårlig. Etter at jeg nappet ut lmm, så har den vært helt fin.
92 Subaru Legacy Turbo - 255hk/353nm

90 BMW 525i 24v Turbo - 333hk/516nm

http://s58.photobucket.com/albums/g252/Legacy_Turbo/
325T

Post by 325T »

Tror med att de kan vara spridarna som gör det. Men LMM skall bytas till en 535 och fekzen chip skall i. Så får man se om den går bättre. Glömde nämna att ja inte har nån tomgångsmotor men de kan ju inte vara den enda anledningen till att den går fett, blir sur osv..
E30 325T -87
Post Reply