BMW M535i Turbo e28

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Pimplaren wrote:Stöddig låda :)

Vad har du för förpump i tanken? som matar catchen?

Sen dubbla 044?:)


Vanlig orginal, eller om det var en 984. KOmmer inte ihåg riktigt. Sen är det 3st 984.

Annars det som hänt är att bottendelen sitter ihop, toppen är på ventilsätes fräsning, sprängkåpa helsvetsad och klar och har även byggt mig ett nytt pedalställ. Så hoppas få ihop motorn inom den närmsta veckan, så att man kan börja koppla in nya sprutet 8)
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
TurboBackman
Posts: 18
Joined: 09 Mar 2008, 20:20
Location: Göteborg

Post by TurboBackman »

Läst igenom hela tråden nu och de skönt att se mera av e28 :D

Keep up the good work!
MVH // Backman
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

erikkihl wrote:
Pimplaren wrote:Stöddig låda :)

Vad har du för förpump i tanken? som matar catchen?

Sen dubbla 044?:)


Vanlig orginal, eller om det var en 984. KOmmer inte ihåg riktigt. Sen är det 3st 984.

Annars det som hänt är att bottendelen sitter ihop, toppen är på ventilsätes fräsning, sprängkåpa helsvetsad och klar och har även byggt mig ett nytt pedalställ. Så hoppas få ihop motorn inom den närmsta veckan, så att man kan börja koppla in nya sprutet 8)


Snoskpelle :) låter helfint! min m535 turbo börjar likna något snart också! dock inte lika ball maskin som du :roll:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Nu är även kardan betälld ifrån SVEA. Så till helgen blir det ev bygge av kardantunnel, ska väl även försöka få ihop motorn under helgen om toppen e klar.

Måste börja öka skruvar tempot nu lite eftersom det är bokat ett besök hos Ärtan och hans magiska mappar dator den 7maj :lol:
Erik Kihlgren, 070/6346837
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

fn du skulle ha bokt tid den 6 maj då skulle de gått bra det är min födelsedag då! NOT :lol:
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
börjesson
Posts: 84
Joined: 18 Jan 2009, 23:14
Location: Kinna

Post by börjesson »

Grymt bygge! Att man inte sett detta innan :)
Bmw!
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Hur mycket rubbar domdär hooiser däcken i?

är det 10"?

Jag provade med mt ed drag 10" och det verkar nästan omöjligt :) haha
et street 10.5 verkar lira dock!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Pimplaren wrote:Hur mycket rubbar domdär hooiser däcken i?

är det 10"?

Jag provade med mt ed drag 10" och det verkar nästan omöjligt :) haha
et street 10.5 verkar lira dock!


Dom är precis ut till plastbreddaren, har tagit bort orginal skärmkant. Tror det var 26x10-15 på däckena.

Det som hänt annars under påsk är att jag har byggt kardantunnel, så skall försöka och helsvetsa den under veckan.
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Usch nu börjar jag bli riktig nervös hur jag ska få ihop allt till bromsningen. Har inte fått tillbaka toppen ännu, så börjar att bli tight med tid, speciellt eftersom sprutet ska ju också kopplas in... :?
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Bromsningen den 7, sket sig pga av 5krokiga ventiler och att lamellerna ligger i USA... Så blir till att vänta lite till, ventilerna är beställda och skall slipas in så fort som möjligt.

Några bilder på nya kardanen och kardantunneln, där även sprutet håller på och kopplas in.
Image
Image
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har du kört med originalfjädrar eller varför var de krokiga? Original duger inte till mkt ladd och varv.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Bäckis wrote:Har du kört med originalfjädrar eller varför var de krokiga? Original duger inte till mkt ladd och varv.

Ja jag har haft orginal fjädrar. Visste inte att det brukade va ett problem med dom. :? Ngt som ni har hemma eller? Hur mycket brukar orginal palla med?
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det funkar inte alls,blir ventilflyt och krokiga ventiler, något du nu upptäckt.

Ja, vi har feta satser som gör jobbet på hyllan.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Det e ju fan att man alltid ska lära sig den dyra vägen... Blir väl till att gräva ännu djupare i plånboken :roll:
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har jag vägrat dig svar någon gång Erik? Fråga, blir alltid billigast så. :idea:
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Bäckis wrote:Har jag vägrat dig svar någon gång Erik? Fråga, blir alltid billigast så. :idea:


Nej det har du ju inte gjort.... :roll: Ska börja fråga dig mera nu :wink:
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Nyss hemkommen ifrån PPF, tyvärr så sprack antagligen blocket vid 1.5bar och tror det va 715whp. Men innan dess fungerade allting förjävligt bra.... :wink: Är jävligt imponerad över v44, hur bra det fungerar.
Så det får bli nya tag någon dag, och börja riva igen. Kollade föut i garaget och kör man den på starten så står det som fontäner med vatten ur 2'an ocg 6'ans cylinder.
Erik Kihlgren, 070/6346837
Post Reply