Sprucket block....
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- kallevedlund
Sprucket block....
Här är resultatet efter att ha använt gänginsatser av typen helicoil tillsammans med kl-racingbult på mitt m20b25-block...
Har spruckit runt 4 bultar, på två ställen har bulten börjat följa med upp. På dom andra två har det spruckit på båda sidor om bulten ända ut till vattenkanalen...
Har spruckit runt 4 bultar, på två ställen har bulten börjat följa med upp. På dom andra två har det spruckit på båda sidor om bulten ända ut till vattenkanalen...
-
- kallevedlund
-
- kallevedlund
min teori ang kl-bultarna är att dom inte är tillräckligt "tajta" i blocket. När man skruvat i dom för hand så sitter dom välldigt glappt. Det är ju rullade gängor, så min tanke är att det kanske inte är tillräckligt mycket material utpresat, vilket leder till minskad ytterdiameter på gängan..
Det som hände första gången var att en bult tog med sig lite av blockgängan upp. Med insatserna så har gängan "hoppat över" vilket då förmodligen spräckt blocket pga dom hårda insatserna...
Det som hände första gången var att en bult tog med sig lite av blockgängan upp. Med insatserna så har gängan "hoppat över" vilket då förmodligen spräckt blocket pga dom hårda insatserna...
- kallevedlund
skurt wrote:min teori ang kl-bultarna är att dom inte är tillräckligt "tajta" i blocket. När man skruvat i dom för hand så sitter dom välldigt glappt. Det är ju rullade gängor, så min tanke är att det kanske inte är tillräckligt mycket material utpresat, vilket leder till minskad ytterdiameter på gängan..
Din teori är tagen. Har själv köpt bultar från samma ställe för X antal år sedan, men jag monterade aldrig mina då dom dels var vinda och dels glappade på tok för mkt i gängorna i blocket. Blev att kasta i skrotlådan.
ARP eller Raceware ska det vara. Kanonkvalitet och finish.
Rätta mig om jag har fel nu..
Men om man kör med vanliga toppbultar och dessa "sträcker" ut sig och packningen går så brukar väl de mesta runt omkring klara sig? Men om man kör med ARP och drar dessa så där jävla hårt som man ska och något går snett är de inte då stor risk att toppen går sönder eller att man skjuter en kolv eller något dyligt istället för att man "bara" blåser packningen med vanliga bultar? Bara en tanke..
Kör man då ARP och en kopparpackning då Måste man väl skjuta en kolv eller något när de väl går snett?
Mvh
uffe
Men om man kör med vanliga toppbultar och dessa "sträcker" ut sig och packningen går så brukar väl de mesta runt omkring klara sig? Men om man kör med ARP och drar dessa så där jävla hårt som man ska och något går snett är de inte då stor risk att toppen går sönder eller att man skjuter en kolv eller något dyligt istället för att man "bara" blåser packningen med vanliga bultar? Bara en tanke..
Kör man då ARP och en kopparpackning då Måste man väl skjuta en kolv eller något när de väl går snett?
Mvh
uffe
Kopparpackning? Världens sämsta uppfinning om du frågar mig. Har väl sett några st som varit täta, men dom är lätt räknade.
Man kan såklart skjuta en packning även med ARP, men man minimerar oddsen. Sen en fråga: Varför ska man skjuta en kolv edy för att packning inte flyger? Har man så dålig koll på mappning så ska man kanske inte hålla på med det själv? Bara en tanke...
Man kan såklart skjuta en packning även med ARP, men man minimerar oddsen. Sen en fråga: Varför ska man skjuta en kolv edy för att packning inte flyger? Har man så dålig koll på mappning så ska man kanske inte hålla på med det själv? Bara en tanke...
- tobbe tlrecond
wuffee wrote:Rätta mig om jag har fel nu..
Mvh
uffe
Ja det mesta runtom klarar sig oftast. Men om du blåser packningen på 1.5kg ladd så brukar toppen rätt snabbt vilja kasta in handuken.
ARP drar man inte alls speciellt hårt, man drar dom lösare än orginal bultar till en Volvo 4:a.
Det blir knappast värre att blåsa packningen med arp än med vanliga bultar.
- kallevedlund