Separata spolar på m20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Separata spolar på m20

Post by _BeeMeR_ »

Nån som kör med de på m20?
Isf vilka kör ni me?

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Dessa är ju iofs dubbelspolar, men lånar av PPF;s tråd...

Image

Men BMW M5 borde väl funka eller från M50 motorn?
Image
User avatar
Kim Frederiksen
Posts: 280
Joined: 21 Nov 2005, 19:41
Location: Malmö

Post by Kim Frederiksen »

lånar lite här!

men går det att flytta spolan från stiften me M50 spolar??
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------

Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

ingen som kör me de lr??

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det är svårt att hitta separata spolar med inbyggda steg för tändkablar.

Spolarna som sitter på Volvos vita 5-cyl motor kan man sätta tändkablar på, dessa har även inbyggda tändförstärkare.

Spolar från M50 mfl som sitter direkt på stiftet och fungerar inte utan att man gör om dem för tändkablar. Dessutom behöver de en tändförstärkare och sprut som kan köra dem sekventiellt.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

johankihl wrote:Det är svårt att hitta separata spolar med inbyggda steg för tändkablar.

Spolarna som sitter på Volvos vita 5-cyl motor kan man sätta tändkablar på, dessa har även inbyggda tändförstärkare.

Spolar från M50 mfl som sitter direkt på stiftet och fungerar inte utan att man gör om dem för tändkablar. Dessutom behöver de en tändförstärkare och sprut som kan köra dem sekventiellt.


köra dom sekventiellt ska väl vems klara?! Gåre bra att göra om dom för tändkablar då?

Vilka volvos sitter dom i då?

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

850 och nyare med femma eller sexa
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

ok... fint... 850 me sexa?

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

jag skulle nog säga v70/s70 1999 och framåt 850,s70,v70 sitter det fördelar på fram till och med 1998
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

skurt wrote:850 och nyare med femma eller sexa


kanske menar volvo 850 å "nyare" volvos med både 5cyl / 6cyl
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Krillian wrote:
skurt wrote:850 och nyare med femma eller sexa


kanske menar volvo 850 å "nyare" volvos med både 5cyl / 6cyl


exakt... dessa motorer kallas "vitmotor" (alublock)

men som affe säger så kom inte fördelarlöst förrän 98 nånstans..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

skurt wrote:
Krillian wrote:
skurt wrote:850 och nyare med femma eller sexa


kanske menar volvo 850 å "nyare" volvos med både 5cyl / 6cyl


exakt... dessa motorer kallas "vitmotor" (alublock)

men som affe säger så kom inte fördelarlöst förrän 98 nånstans..


Ok.. då äre lugnt... men VEMS har ju egna inbyggda tändsteg hur blire då med volvos tändsteg?

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det är inte så bra kräm i M50 tändstegen.. det rullar en E36 med M50-motor och VEMS i Skellefteå men den släcker gnistan över 1 kg laddtryck. Det är iof gott med mos, men kunde varit bättre.
På den används förresten inte kamsynken utan man kör wasted spark med spolarna, avfyrar dom bara i par helt enkelt.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Mattias Sandgren wrote:Det är inte så bra kräm i M50 tändstegen.. det rullar en E36 med M50-motor och VEMS i Skellefteå men den släcker gnistan över 1 kg laddtryck. Det är iof gott med mos, men kunde varit bättre.
På den används förresten inte kamsynken utan man kör wasted spark med spolarna, avfyrar dom bara i par helt enkelt.


Ok.. de va ju itne så bra.. aldeles för lite ladd då=)

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Om vems har inbyggda tändsteg så ska det gå bra att köra med spolar från 318iS. Jag har fyra st liggande tror jag. De är det tändkablar på orginal.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

är samma tändspolar på m50, det är bara å slita bort gummigrejen som går ner till tändstiftet och sätta dit tändkabeln! jag brukar göra så på min när ja kollar tändningen.
(jag har 12st ligger)
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Lånar tråden lite....
Ska själv köra med volvo spolar! Hur har ni gjort med anslutningen till tändkabeln????? de finns ju en liten gänga i spolen men vad heter den anslutningen?????
Post Reply