bromsbänken på elmia

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Hade den ritat rullarn svarta så säger ju resultatet ingenting?

Oavsett vilket, Ivars är inte blyg så vi får väl se vad tidkortet säger vid första tänkbara körtillfälle gissar jag. :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Någon som bromsar relativt mkt mos i Rototest eller Dyno dynamics är välkommen för gratis test av effekt när tid finnes, alltså efter sommaren eller ev en helg.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Nåt som är lurigt är att effekten är helt konstant över säkert tvåtusen rpm (på Ivars bil). Stiger bra fram till den nivån. Känns som något bottnat, men bänken skulle tydligen kunnat ta mer?

Att dynojeten visar mycket, det är känt sedan tidigare så det resultatet förvånar inte utan känns mer rimligt än det tidigare bromsade.

Mats
Last edited by Mats Ivarson on 13 Apr 2009, 20:48, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man skulle haft en 700 hk sug V8 med manuell låda och åkt och jämfört på alla bänkar. Mer exakt än så blir det inte :wink:

Jag körde 256 km/h med 750whp i Novan. Och den ska väga ca 1250kg på linjen. Och 750whp igenom TH400 an var 912 hk i Superflowbänken när jag bromsade sen. Borde stämma rätt bra?
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Bmwandreas wrote:Man skulle haft en 700 hk sug V8 med manuell låda och åkt och jämfört på alla bänkar. Mer exakt än så blir det inte :wink:

Jag körde 256 km/h med 750whp i Novan. Och den ska väga ca 1250kg på linjen. Och 750whp igenom TH400 an var 912 hk i Superflowbänken när jag bromsade sen. Borde stämma rätt bra?


Absolut
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ivars bil gick på 13.4 A/F på full effekt enligt deras logg, och det är inte riktigt då den gick 11.5 någon dag innan. Kanske är någon igensatt spridare igen :cry: Han får komma hit och kika igen!
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Man får helt enkelt åka och bromsa bilen i alla tänkbara bänkar som finns runt om i landet, sen får man räkna ut medelvärdet. jävlar den som gnäller sen =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

För att ansluta till effekt-slutfart diskussionen, så gick limmet´s svarta
9,78 246,8 på 3 växlar med ca 750 hjulhästar och 1360kg med limmet i.
Med hel låda hade den väl gått 250km/h. Med ca 600+ motor hk så gick den 226km/h på säve (trasig vanos).

Det är irriterande när bromsbänkar visar så olika, tänk om andra mätinstrument hade haft sån spridning.....
/Christer
-Totte-
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2008, 06:33

Post by -Totte- »

Bmwandreas wrote:Jävligt mysko! Men var ju inte på plats och loggade så allt stod rätt till men de borde det ju gjort. Synd att det bara vart en repa, hade varit kul och sett om det blev samma 2 gånger. Men om detta stämmer så visar Dynapack alldeles för lite vid låg effekt och alldeles för mycket vid hög effekt!


Limmet's bil kördes 2 ggr och resultatet var ungefär desamma, kommer inte ihåg vad de andra blev exakt, men 474 om jag inte kommer ihåg fel?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

NLR wrote:För att ansluta till effekt-slutfart diskussionen, så gick limmet´s svarta
9,78 246,8 på 3 växlar med ca 750 hjulhästar och 1360kg med limmet i.
Med hel låda hade den väl gått 250km/h. Med ca 600+ motor hk så gick den 226km/h på säve (trasig vanos).

Det är irriterande när bromsbänkar visar så olika, tänk om andra mätinstrument hade haft sån spridning.....
/Christer


Tex en multimeter :) Skulle bli roligt.....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

Jag tror inte på A/F siffrorna från TS bänken. Llimmets V8 skulle enligt den gått större delen på lambda 0.83 och på slutet under 0.8. Vi ställde in den ungefär en tiondel magrare.
Får kontrollmäta med en annan lambdamätare, men om det skulle saknats så mycket luft skulle den inte ha lämnat alls den effekten.

Mats
Mats Ivarson
Posts: 67
Joined: 26 Apr 2006, 11:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by Mats Ivarson »

-Totte- wrote:
Bmwandreas wrote:Jävligt mysko! Men var ju inte på plats och loggade så allt stod rätt till men de borde det ju gjort. Synd att det bara vart en repa, hade varit kul och sett om det blev samma 2 gånger. Men om detta stämmer så visar Dynapack alldeles för lite vid låg effekt och alldeles för mycket vid hög effekt!


Limmet's bil kördes 2 ggr och resultatet var ungefär desamma, kommer inte ihåg vad de andra blev exakt, men 474 om jag inte kommer ihåg fel?


Det var inom 2hk mellan första och andra repan tror jag.

Mats
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

"With great power, comes great speculations!" Asg! :P
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Mats Ivarson wrote:Jag tror inte på A/F siffrorna från TS bänken. Llimmets V8 skulle enligt den gått större delen på lambda 0.83 och på slutet under 0.8. Vi ställde in den ungefär en tiondel magrare.
Får kontrollmäta med en annan lambdamätare, men om det skulle saknats så mycket luft skulle den inte ha lämnat alls den effekten.

Mats


Ja det får vi hoppas, ska kika den sen igen.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

tycker inte det är alls märkligt igentligen, är ju rätt sällan en rejält trimmad bil går exakt stabilt från dag till dag om ni fårgar mej.
kan ju vara rätt stor skillnad på hur motorn upplevs från dag til dag tom :?

eller byggger alla så pass stabila mtoorer att dem presterar 100% av sin maximala effekt varje dag å aldrig strular nått??

verkar ju otroligt...

jag har bromsat både rotortest å på rullar å det skiljer ju alltid lite, framförallt så är det nöästintill omöjligt att få exakt samma ladd från bänk till bänk å på gata...

klart det blir skillnad på effekten...

sen skiljer ju böänkar som sagt lite mellan varandra oxå,. men det är väll knappats nån nyhet.

att man måste kunna backa upp sina effekter med tidkort på strippen är ju rent löjligt,
jag har ju inte byggt min bil för strippen,
tyckert det skulle visas lika gärna i hur hög hastighet man kan åka med hjuspinn det är vad som är vikitgt för mej :lol:
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

knotan wrote:att man måste kunna backa upp sina effekter med tidkort på strippen är ju rent löjligt,
jag har ju inte byggt min bil för strippen,
tyckert det skulle visas lika gärna i hur hög hastighet man kan åka med hjuspinn det är vad som är vikitgt för mej :lol:


Handlar väll inte om vad du byggt den för..men för många som trimmar så pass mkt har slutresultatet ett stort värde..ett körning på 402m avslöjjar sanningen väldigt bra, det är d vi vill ha fram!...för när bromsbänkar börjar diffa 100-200hk är det ngt lurt.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hade velat se några fler repor på rullarna, det rykte ju ganska mycket så det kanske slirade?

Har kollat på massa forum och Dynapack och Dyno Dynamics ska visa relativt lika.
Post Reply