Segt laddtryck?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Segt laddtryck?
Nu har ja ingen aning om hur de ska vara med en TD04HL 16T men ja tycker inte laddet kommer som det ska...
1500rpm-3500rpm 0,3bar
3500rpm-5000rpm 0.5bar
5000rpm-6500rpm 0,7bar
Ser det riktigt ut eller borde laddet komma tidigare?
1500rpm-3500rpm 0,3bar
3500rpm-5000rpm 0.5bar
5000rpm-6500rpm 0,7bar
Ser det riktigt ut eller borde laddet komma tidigare?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Nope... Men har hört flera som har haft samma problem me 16T:na
Edit: Agget är nytt.
Tror Andreas sagt nånting om detta nångång om att det är för man höjer laddet genom att justera wg-stången... men hur skulle man annars höja?
Edit: Agget är nytt.
Tror Andreas sagt nånting om detta nångång om att det är för man höjer laddet genom att justera wg-stången... men hur skulle man annars höja?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
låter minst sagt segt, tror ja hadde fullt ladd på min vid 2300-2500rpm eller nått, M20B20 med ett gammalt tb03 agg.
kolla efter lekage mellan turbon ock toppen, samt på trycksidan
tyrcker det verkar som att du har ett lekage nån stans på trycksidan med tanke på ditt problem med LMM
pysventiler eller riktigt laddtrycks styrning
mvh Erik
kolla efter lekage mellan turbon ock toppen, samt på trycksidan
tyrcker det verkar som att du har ett lekage nån stans på trycksidan med tanke på ditt problem med LMM
Chrille wrote: Tror Andreas sagt nånting om detta nångång om att det är för man höjer laddet genom att justera wg-stången... men hur skulle man annars höja?
pysventiler eller riktigt laddtrycks styrning
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Jag tycket det låter som att du har wastegaten ställt på typ 0.3 bar sen när du varvar på så kan inte wastegaten släppa ut så mycket avgaser så den laddar på ändå..
Om ja häktar av wastegatearmen på min 2liters m20 så laddar jag ändå 0.5 vid varvstoppet med en t25a men laddtrycket blir linjärt mot varvet eller vad man ska säga.
/ Johan
Om ja häktar av wastegatearmen på min 2liters m20 så laddar jag ändå 0.5 vid varvstoppet med en t25a men laddtrycket blir linjärt mot varvet eller vad man ska säga.
/ Johan
Audi 90 quattro
En enkel operation för att se till att dumpen inte öppnar är att dra en slang från kompressor kåpan och sätta på dumpen. Alltså en kort slangbit bara. Du har ju aldrig vaakum där så då kommer aldrig membranet i dumpen att öppna den.
Har upplevt samma fenomen på en likadan turbo. Ryck slangen på wastegaten och kör den försiktigt och styr laddtrycket med gaspedalen. Då ser du hur snabbt den spolar upp. Det korrekta sättet att styra laddtrycket med en sån här turbo är självklart med en taktventil/laddtrycksstyrning. Alternativet för att se till att den håller wastegateklockan stängd till önskat laddtryck är att ta en tryckvakt från en gammal Saab/Volvo turbo och ställa den till det tryck du vill ha. Då tjuvöppnar den inte. Några enkla tips:)
Har upplevt samma fenomen på en likadan turbo. Ryck slangen på wastegaten och kör den försiktigt och styr laddtrycket med gaspedalen. Då ser du hur snabbt den spolar upp. Det korrekta sättet att styra laddtrycket med en sån här turbo är självklart med en taktventil/laddtrycksstyrning. Alternativet för att se till att den håller wastegateklockan stängd till önskat laddtryck är att ta en tryckvakt från en gammal Saab/Volvo turbo och ställa den till det tryck du vill ha. Då tjuvöppnar den inte. Några enkla tips:)
Jag har fullt ladd vid ca 2500-3000rpm. Mitt laddar 0,5 bar nu med helt original inställning. Måste vara något som är galet, laddet ligger stadigt ända till varvstopp när det är som det ska.
Förra gången körde jag med en pys på slangen mellan kompressorn och klockan, och då upplevde jag att laddet blev segare, naturligt nog. Justera trycket på stången går kanske ett par varv bara man inte minskar slaglängden för då kan det väl bli skenladd för det inte orkar evakuera.
En klocka för det ladd du vill ha, eller haka på fjädrar är väl det bästa.
Förra gången körde jag med en pys på slangen mellan kompressorn och klockan, och då upplevde jag att laddet blev segare, naturligt nog. Justera trycket på stången går kanske ett par varv bara man inte minskar slaglängden för då kan det väl bli skenladd för det inte orkar evakuera.
En klocka för det ladd du vill ha, eller haka på fjädrar är väl det bästa.
-
- Posts: 6
- Joined: 10 May 2006, 11:25
virker som om wastegaten din åpner for mye men allikevell spooler turboen sånn tålig bra! kansje det hadde vert en ide og justere på wastegatestaget? eventuelt shimse ut wastegateklokka litt! kan jo prøve å se hva som skjer utn å ha wakum på wastegateklokka.
MVH Sten Harald Nordheim
MVH Sten Harald Nordheim
Hårføner power!
BMW is FUN...
BMW is FUN...