Segt laddtryck?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Segt laddtryck?

Post by Chrille »

Nu har ja ingen aning om hur de ska vara med en TD04HL 16T men ja tycker inte laddet kommer som det ska...

1500rpm-3500rpm 0,3bar
3500rpm-5000rpm 0.5bar
5000rpm-6500rpm 0,7bar


Ser det riktigt ut eller borde laddet komma tidigare?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

låter segt.... nån läcka nån stans...?
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nope... Men har hört flera som har haft samma problem me 16T:na

Edit: Agget är nytt.

Tror Andreas sagt nånting om detta nångång om att det är för man höjer laddet genom att justera wg-stången... men hur skulle man annars höja?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

låter minst sagt segt, tror ja hadde fullt ladd på min vid 2300-2500rpm eller nått, M20B20 med ett gammalt tb03 agg.

kolla efter lekage mellan turbon ock toppen, samt på trycksidan

tyrcker det verkar som att du har ett lekage nån stans på trycksidan med tanke på ditt problem med LMM

Chrille wrote: Tror Andreas sagt nånting om detta nångång om att det är för man höjer laddet genom att justera wg-stången... men hur skulle man annars höja?


pysventiler eller riktigt laddtrycks styrning

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

låter skitsegt!
polarn hade grym spoolup på sitt 16t i en 318is 16v.. den kom direkt asså.. höja laddtrycket BÖR du göra genom att byta till en hårdare fjäder i klockan för grovjusteing sen pys för finjustering mm..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du har inte glömt slangen till dumpen som är inbyggd i turbon?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

hur styr du laddtrycket?
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

Jag tycket det låter som att du har wastegaten ställt på typ 0.3 bar sen när du varvar på så kan inte wastegaten släppa ut så mycket avgaser så den laddar på ändå..

Om ja häktar av wastegatearmen på min 2liters m20 så laddar jag ändå 0.5 vid varvstoppet med en t25a men laddtrycket blir linjärt mot varvet eller vad man ska säga.

/ Johan
Audi 90 quattro
Quattro
Posts: 51
Joined: 09 May 2006, 19:13
Location: Hallsberg

Post by Quattro »

Låter som skenladd men är ju så lågt tryck så det verkar konstigt! Om inte tryckklockan är sopp slut! Testa att ta bort den inbyggda dumpen och sätt dit ett "lock"! När jag åkte med 16t så öppna dumpen vid 1bar sen gick inte ladda mer utan att plocka bort den!
Audi s4 2.2t
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

En enkel operation för att se till att dumpen inte öppnar är att dra en slang från kompressor kåpan och sätta på dumpen. Alltså en kort slangbit bara. Du har ju aldrig vaakum där så då kommer aldrig membranet i dumpen att öppna den.

Har upplevt samma fenomen på en likadan turbo. Ryck slangen på wastegaten och kör den försiktigt och styr laddtrycket med gaspedalen. Då ser du hur snabbt den spolar upp. Det korrekta sättet att styra laddtrycket med en sån här turbo är självklart med en taktventil/laddtrycksstyrning. Alternativet för att se till att den håller wastegateklockan stängd till önskat laddtryck är att ta en tryckvakt från en gammal Saab/Volvo turbo och ställa den till det tryck du vill ha. Då tjuvöppnar den inte. Några enkla tips:)
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Jag har fullt ladd vid ca 2500-3000rpm. Mitt laddar 0,5 bar nu med helt original inställning. Måste vara något som är galet, laddet ligger stadigt ända till varvstopp när det är som det ska.

Förra gången körde jag med en pys på slangen mellan kompressorn och klockan, och då upplevde jag att laddet blev segare, naturligt nog. Justera trycket på stången går kanske ett par varv bara man inte minskar slaglängden för då kan det väl bli skenladd för det inte orkar evakuera.

En klocka för det ladd du vill ha, eller haka på fjädrar är väl det bästa.
Suicidal Drifter
Posts: 6
Joined: 10 May 2006, 11:25

Post by Suicidal Drifter »

virker som om wastegaten din åpner for mye men allikevell spooler turboen sånn tålig bra! kansje det hadde vert en ide og justere på wastegatestaget? eventuelt shimse ut wastegateklokka litt! kan jo prøve å se hva som skjer utn å ha wakum på wastegateklokka.

MVH Sten Harald Nordheim
Hårføner power!

BMW is FUN...
Post Reply