328 kardan + hardy, 525 låda, 320 e30 = stor soppa.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
NickE30M50
Posts: 88
Joined: 02 Jan 2009, 21:02
Location: Arvika

Post by NickE30M50 »

RoDe wrote:hmmm... ni beställer väl till 328 MANUELL???

den har rätt längd och stora hardyn.

Självklart! Automatstången stämmer inte ens i längd då den är 1345 lång... Men att alla från 328 manuell ska passa är helt fel! Även den finns med lilla hardyn uppenbarligen! Den senaste jag fick uppmätt var 5vxl manuell men hade ett bult-avst. på 78mm vilket innebär lilla hardyn! Stora har bult-avst. på 96mm
Totalrenovering och turbomatning av min
E30 M50
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

NickE30M50 wrote:
RoDe wrote:hmmm... ni beställer väl till 328 MANUELL???

den har rätt längd och stora hardyn.

Självklart! Automatstången stämmer inte ens i längd då den är 1345 lång... Men att alla från 328 manuell ska passa är helt fel! Även den finns med lilla hardyn uppenbarligen! Den senaste jag fick uppmätt var 5vxl manuell men hade ett bult-avst. på 78mm vilket innebär lilla hardyn! Stora har bult-avst. på 96mm


konstigt, vad har dom bilarna haft för växellåda då???
The Lower Class
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

släng ihop det med e30 kardanen bara byta medbringare på växel lådan du vet den hardyskivan sitter på. bara pilla bort låsbrickan eller vad man ska kalla den å sen skruva av muttern sen e det bara å knacka av medbringaren å sen som dom säger i hayns böckerna så monterar du i omvänd ordning :)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Carlsson wrote:släng ihop det med e30 kardanen bara byta medbringare på växel lådan du vet den hardyskivan sitter på. bara pilla bort låsbrickan eller vad man ska kalla den å sen skruva av muttern sen e det bara å knacka av medbringaren å sen som dom säger i hayns böckerna så monterar du i omvänd ordning :)


å vad passar sig för längd på kardanski då? e30 kardan e väll längre?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

det är samma "medbringare" på lilla o stora klumpen
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

Amplify wrote:
Carlsson wrote:släng ihop det med e30 kardanen bara byta medbringare på växel lådan du vet den hardyskivan sitter på. bara pilla bort låsbrickan eller vad man ska kalla den å sen skruva av muttern sen e det bara å knacka av medbringaren å sen som dom säger i hayns böckerna så monterar du i omvänd ordning :)


å vad passar sig för längd på kardanski då? e30 kardan e väll längre?

beror på om du har ifrån en med 6a eller 4a! 6ans kardan är kortare
funkade iallafall för mig på min e30 tills jag hittade en e28 kardan.
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

Men hur kan de va olika hardy på en 328 e36 ? finns juh bara med zf lådan 5 vxl ?!!!
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

G3kkO wrote:Men hur kan de va olika hardy på en 328 e36 ? finns juh bara med zf lådan 5 vxl ?!!!


Jo men medbringaren* sitter bara med en mutter inte så det fanns nog med både och.




*grejen med tre hål som hardy skivan sitter i !!!
tobbebe
Posts: 12
Joined: 01 Apr 2009, 22:08
Location: Luleå

Post by tobbebe »

Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?


Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?
/Tobbe
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

passar det inte med det du har ???
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

tobbebe wrote:Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?


Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?


främre del ifrån e36 328 kardan med zf manuell låda och bakre del ifrån e30 kardan och så flyttar du över e30 stödlagret till e36 kardan så passar det som handen i handsken
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
tobbebe
Posts: 12
Joined: 01 Apr 2009, 22:08
Location: Luleå

Post by tobbebe »

Carlsson wrote:passar det inte med det du har ???


jag har ingen :( eller jag har nog en 320 kardan liggandes nånstans ska den passa ?
/Tobbe
tobbebe
Posts: 12
Joined: 01 Apr 2009, 22:08
Location: Luleå

Post by tobbebe »

Nemesis_turbo wrote:
tobbebe wrote:Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?


Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?


främre del ifrån e36 328 kardan med zf manuell låda och bakre del ifrån e30 kardan och så flyttar du över e30 stödlagret till e36 kardan så passar det som handen i handsken


Okej tack! då är det bara att börja leta :)
/Tobbe
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Nemesis_turbo wrote:
tobbebe wrote:Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?


Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?


främre del ifrån e36 328 kardan med zf manuell låda och bakre del ifrån e30 kardan och så flyttar du över e30 stödlagret till e36 kardan så passar det som handen i handsken


Det måste ju betyda att E30 bakre kardandel och 328ans bakre kardandel är lika långa.
Jag har ZF och komplett 328-kardan samt E30 bakre stora klump. Eller skiljer det i längd på ZF-lådorna från 325 och M3?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Nu börjar den här träden balla ur.


Jag har en fråga skriver i den här tråden om det går bra ?

Jag har en 320-85 med m50 och en ZF låda som satt i en E36 325a har bakvagn och klump från en E30 325 och undrar vilken hardy ,kardan,stödlager jag ska ha för att det ska passa? eller måste jag svarva balancera upp en egen ?




328 kardan (med stora hardyn) passar zf lådan med stora hardyn och e30 325 bakklump.

När man delar använder man en kortad 5serie främre del för att få stora hardyn samt e30 325 bakre del.

328 kardan delas inte, utan man modifierar e36 stödlagrets fästpunkter lite (bara att borra hål) så passar allt.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
NickE30M50
Posts: 88
Joined: 02 Jan 2009, 21:02
Location: Arvika

Post by NickE30M50 »

BMW 325 TDS Touring passar även för M50 i E30... Stora hardyn och 1492 lång.,.
Totalrenovering och turbomatning av min
E30 M50
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

vet nån om den där skruven är viktig som sitter på splinesen mellan kardanerna???

vågar man skippa den?

isåfall passar e46 330 främre och e30 325 bakre med zf m3 låda på e30 med ed lite mods på stödlagerinfästningen.
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
Post Reply