Konvertera en e36 M40B16 --> S50B32

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
DiMiaN
Posts: 5
Joined: 02 Feb 2009, 13:09
Location: Vasa/Finland

Konvertera en e36 M40B16 --> S50B32

Post by DiMiaN »

Nej, ni har inte läst rubriken fel, jag är intresserad om hur stort arbete det SKULLE kunna vara.

Vad behövs? Det som jag hittils vet att jag behöver är:

* S50B32 komplett med kabelhärva och styrbox.
* ZF Växellådan.
* EWS II stöldskyddsenhet (helt beroende på om kablarna och nyklarna följer med motorköpet)

Sen har jag en hel del frågetecken angående kardan, bakvagn och diffklumpen.
Går det att byta till 325 bakvagn + kardan + diffklump som passar till M3 växellådan?
Finns det olika växellådor som passar till S50B32'an?
Hur är det med framvagnen?

Väghållningen kommer att förbättras med KW Variante 2 coilovers och sen Brembo bromsar runt om.

Jag är ute efter att skruva, så skippa "sälj bilen, köp m3 istället" snacket :)
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ska man se krast på det så som du skriver.. köp en m3a och skruva isår och ihopp igen.. blir nog billigare faktiskt.. :(
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
DiMiaN
Posts: 5
Joined: 02 Feb 2009, 13:09
Location: Vasa/Finland

Post by DiMiaN »

eventuellt en krockskadad M3'a att plocka delar från... men dessa växer inte på träd precis :(
Less is more
Posts: 33
Joined: 15 Sep 2007, 21:32
Location: Luleå/Örnsköldsvik

Post by Less is more »

finns ju ett objekt ute som kanske är intressant

http://www.blocket.se/vi/20773666.htm?ca=1_9_s
DiMiaN
Posts: 5
Joined: 02 Feb 2009, 13:09
Location: Vasa/Finland

Post by DiMiaN »

Less is more wrote:finns ju ett objekt ute som kanske är intressant

http://www.blocket.se/vi/20773666.htm?ca=1_9_s


gräslig kaross, men helt klart intressant, priset var inte fy skam heller :)
Post Reply