PLain_Jane wrote:Jag har hört historier om nållagarade kamaxlar på nån alfa-motor som ägdes av någon i Västerås om jag inte missminner mig. Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var en fabrikslösning eller om det var farbrorn själv som fixat.
För övrigt är jag inne på din linje, det borde gå och det borde finnas vinster att göra. Anledningen till att det är ovanligt är säkert att det är en enormt mycket dyrare lösning än trycksmorda glidlager.
Du får helt dra igång projekt "valfri icke-konventionellt lagrad BMW-motor" och utvärdera och återkomma !
Trevlig helg och be till gud att din kärring inte läser här
Missat ditt inlägg helt!
Åfan, det där lät intressant med kamaxlarna, vet du om det finns att läsa om det nånstans på nätet eller så?
Mja, håller knapt på med bilar själv, har bara en projektbil med av ett annat märke med V6 Twinturbo på 3liter står sen några år. Blir inget sånt på den iaf, dock har jag tänkt att byta ut veven till en med 60mm slag så den blir på 2,1liter ist och höja varvet lite ist samt bygga om topparna så man får hydraul/elektriskt ställbara kammar på båda avgas och insug, sitter bara på insug original. MEn hinner ändra mig 100ggr innan jag väl gör nått.
Däremot har jag en 2 skivig wankel ligger och skräpar, den har jag haft funderingar på kullager i eller rulllager. Men de får bli när jag går i pension isf.
Hehe, ingen risk att frugan läser här, hon förstår sig inte på internet.
Hmm, intressant! Kan mkt väl vara så, dock är det inte så konstigt att jag missat det isf, då jag inte gärna ens tittar åt motorer där stötstänger är inblandade
du har inga sådana begrensnigar i riktig motorsport nämligen dragracing och skulle det vara ett alternativ hadde vi sätt det i t.ex
pro stock där man letar alla hästar man kan få (en 32 bilars stege där sista kval plats är en halv 10 dels sekund efter första) jag tror inte att det håller för den stora belastningen det är i en bilmotor.
fast vad du kallar högvarvigt vet jag inte men jag tycker att varva en
500 ci v8 till 10000 rpm är ganska mycket. Nu är inte jag fast i v8 träsket då jag åker rak 4a men inom F1 har det väll aldrig varit på tal om kullager.Där åker man med vanliga lager och varvar väll 15000 16000 rpm på v10a och gassvaret är det väll inge fel på. Jag tror att på den tiden man åkte 4or så varvade man säkert bortåt 10000 varv det var väll på 80 talet eller tidigare. Jag tror inte det är något problem att åka vanliga lager bara man ser till att ha oljan där den skall vara (Torrsump).
Mattz
Last edited by Mattz Larsson on 28 Mar 2009, 08:14, edited 1 time in total.
visst, 10000rpm är skitmkt för en vinkelåtta, men hur ser deras effektkurva ut, mkt vrid på botten och inget på toppen, eller lite halv-lågt vrid med mkt på toppen.
Desto längre ner effekten ligger i registret desto högre vrid har man ju, så då blir trycket högre.
har man 900hk vid 7500rpm så har man sjukt mkt mer vrid än om man har 900hk vid 15000rpm.
Har du några mer funderingar kring varför det inte används?
Cylinder trycket är ju en faktor som spelar stor roll som sagt.
Mattz Larsson wrote:Jag tror att det inte finns några vinster i det och det skulle vara alldeles för dyrt att tillverka.
Mattz
Som jag va inne på oxå tidigare alltså det där med kostnaden vilket utesluter varför tex inte Volvo har det i sina produktionsbilar.
Men klurar fortfarande på varför ingen ens verkar ha provat det, har aldrig hört om det iaf. Och då blir det ju svårt att veta om det är några vinster med det. Varför körs det eller har körts i högvarviga road-racing cyklar om det vore bättre med bronslager isf?