FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Nu har det stått still några veckor, av dev. anledningar. Jag har lärt mig ritningsprogramet cad (lite gran), vilket har gjort att jag börja fantisera om lite snygga bränsle pumpshållare. Många ideér och mycket fantasi.

Sagt och gjort. Här kommer några ritingar. :lol:

Image
[Förklaring: Bilen föreställer en platta där allt ska fästas på.]
Image
Image
Image
Image




Ritningar: - Skickades till en vattenskärnings firma här i stan, en vecka senare kunde jag hämta ut allt och börja med lite bearabetning. Allt svetsades ihopp (på undersida/baksida) Sen iväg till lack. Vart jävligt bråttom på slutet. Svärfar som har en billacks firma, har sålt sin firma. Hans sista arbetsdag var i fredags och mina grejer vart klar torsdags kväll. :shock: :? Men det gick :D

Tråkigt att de har sålt lackfirman då jag har fått mycket hjälp med lack av dev. grejer. bla. bilen, diffklumpen, fästen och hela "bränsleplattan"

Färdiga resultatet med lite färg.

kommer i morgon.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Nu kommer resultatet

Image
Image

Denna platta ska sitta längst ini skuffen, man kan kalla den "Bränsle centralen" :D

Denna platta ska sitta på dessa små rackare,
Image
Image

Det blir rätt bra med plattan men det blev lite tokigt med 3 till 1 korset. Det kommer bli för tajt vinkel, så jag ska göra ett nytt 3 till1 kors med annan design.

Här är det som jag hade tänkt att använda.
Image
Lackat i skoda blå :?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Nu har jag börjat på bakre broms oken. I år är jag lite snål så det blir bara renoverade org ok.

Blästring, Ibland får man lite hjälp och det är aldrig fel.
Image
Image

Alla packningar/tätningar nya
Image
Ny luftnings nippel, nya glid skenor.
Image

Tog bort kolven för att göra rent. Fullt med äcklig gucka..
Image
Image

Syreätsansde grundfärg.
Image
Image
Image
Image

2k svart färg som penslades på. Resultatet va väll inget att hurra över, men bättre än den 1k skiten som man köper på stylingbutiker.
Nya mässingsbussningar från Millway :D
Image
Image

Så här blev resultatet
Image

Monterade oken, men efter på tryckningar från Bonje så MÅSTE man givetvis ha Bmw org bultar som har styrning. Inte för att jag tror att det har någon beydelse. men man vet ju aldrig. De va ju dessutom lite hårdare 10.9 kvalitet och det är ju alltid bra.
Image
Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Bakvagnen på Plats!
Image

Image

Image



Bromsar monterade
Image

Image

Många funderingar över vilken vxl-olja man ska använda.. Alla säger atf-olja men det finns jävligt många sånna. Efter mycket velande så köpte jag det här: Omega 690 Ska enl. dom själva vara den absolut bästa oljan på marknaden, skulle vara känd innom rally kretsar.

Image


Sen fick man en chock när man såg priset, Höjden på allt så går det i 1.2 l och det säljs i 1L förpackningar. :shock:

Image

Upptäckte att det inte passar med s14 servopump direkt på en m42 motor :( Remskivan linar inte mot vevaxelns remhjul, servo remmen va på tok för kort.

Image

Tog ett tag innan jag upptäckte att den rem jag köpt på biltema va 720mm lång och org skulle vara 800mm (enl. etk) Verkar också skilja på servopumpens remhjul. Löste det hela genom att schimsa in pumpen i fästet så remskivan kom i linje. Sedan köpa en custom rem på lantmännen som va 825mm lång :lol:

Hade inget "extra" remhjul till servon, fick man köpa nytt på bmw.. 800kr :?

Image

Motorn, kopling och låda ihop.

Image

Helt nytt växel länkage, allt är nytt. 8)

Image

Image

Nu är motorn i lyft för att börja tillverka custom motorfästen.

Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Post by Spinx »

Ser stabilt ut det där, bakvagnen borde inte rasa i första fallet!
Good Job!
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall :)
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Spinx wrote:Ser stabilt ut det där, bakvagnen borde inte rasa i första fallet!
Good Job!

Tycker det borde hålla , speciellt med tanke på den lilla effekt min motor kommer att ha 8)
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Ser ju bra ut det där, men varför ska du köra med custom motorfästen?
/M|cke F@.gner
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Micke wrote:Ser ju bra ut det där, men varför ska du köra med custom motorfästen?
Dels för att org motorfäste spricker(med org effekt), dels för att jag inte tror att allt kommer passa med org motorfästen, det återstår och se.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
e30-turbo
Posts: 15
Joined: 20 Mar 2007, 17:39

Post by e30-turbo »

wich driveshafts do you use?
e30-turbo
Posts: 15
Joined: 20 Mar 2007, 17:39

Post by e30-turbo »

wich driveshafts do you use?
e30-turbo
Posts: 15
Joined: 20 Mar 2007, 17:39

Post by e30-turbo »

FoX wrote:
Micke wrote:Ser ju bra ut det där, men varför ska du köra med custom motorfästen?
Dels för att org motorfäste spricker(med org effekt), dels för att jag inte tror att allt kommer passa med org motorfästen, det återstår och se.

wich driveshafts do you use?
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Post by Blomgren »

e30-turbo wrote:wich driveshafts do you use?
Nuke perfomance ? :)
Sebastian Blomgren
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Blomgren wrote:
e30-turbo wrote:wich driveshafts do you use?
Nuke perfomance ? :)
Stämmer bra det Nuke Performence alla ppf mått och modell, sen är det 535 e34 drivknutar.

I use driveshafts from nuke performance, ppf model on the splines and lenght.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Och när allt är klart och ditsatt så beställ tid till SBP :lol: :roll:
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Micke wrote:Ser ju bra ut det där, men varför ska du köra med custom motorfästen?
när motorn satt i min bil gjorde den sallad av motorfästena efter bara några gaspådragmed full effekt.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

johankihl wrote:
Micke wrote:Ser ju bra ut det där, men varför ska du köra med custom motorfästen?
när motorn satt i min bil gjorde den sallad av motorfästena efter bara några gaspådragmed full effekt.
Såpass alltså, minns du var det gav sig?
/M|cke F@.gner
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Fästet på grenrörssidan sprack typ på 5 ställen, motorn vilade bara på lite aluminiumrester.
Post Reply