Vision79 wrote:turbinen motsvarar inte ens "P-trim" ? dom brukar krokna vid 700hk (motoreffekt) det måste vara för "mkt" avgasmottryck..jag förstår inte vad som gör just denna så extremt mkt bättre än alla andra? inte ens kullagrat?
De är mycket man inte förstår i denna värld.
Eftersom turbon fungera 100gånger bättre än gt35:an med i prinsip exakt samma storlekar på turbin och kompressor så är de helt uppenbart att den är bättre än dom andra
Riktigt effektiv över 2bars laddtryck!!
100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?
Titta på bromspappret på sidan innan, den har ett betydligt bredare register än en 1,8l med den effekten borde ha. Jag har iaf aldrig sett något liknande med så hög effekt...
Vision79 wrote:100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?
Jag vet inte hur insatt du är, men de nya fina billetfrästa impellrarna verkar ha helt andra flödes egenskaper vid samma inducers mot gjutna impellrar har.
Finns en evo i usa som bromsat 780whp vid över 3bar med likadan turbo, visst usa hästar men ändå.
Vision79 wrote:100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?
Jag vet inte hur insatt du är, men de nya fina billetfrästa impellrarna verkar ha helt andra flödes egenskaper vid samma inducers mot gjutna impellrar har.
Finns en evo i usa som bromsat 780whp vid över 3bar med likadan turbo, visst usa hästar men ändå.
Billet impellrar har funnits länge, hajjar inte riktigt vad som gör att dom flödar SÅ bra ..jag tycker dock det är coolt !
Det är lixom typ 150whp mer än vad diagramen säger...vad betyder det...fränt?..dumt? jag vet inte, ngn med djup kunskap får gärna förklara
Vision79 wrote:Billet impellrar har funnits länge, hajjar inte riktigt vad som gör att dom flödar SÅ bra ..jag tycker dock det är coolt !
Det är lixom typ 150whp mer än vad diagramen säger...vad betyder det...fränt?..dumt? jag vet inte, ngn med djup kunskap får gärna förklara
Om du inte noterat vad de är som gör att dom flödar så bra, så kan man tom med ögat se att de är större blad area än va dom gjutna har.
Dvs du kan få en impeller med samma inducer/diameter att flöda mer.
Ja de är inget som uppfanns 2009, men funnits länge o länge kan man ju diskutera. Frågan är väl hur tillgängligt de varit på marknaden för oss vanliga.
Jag har inte sett nå agregat med billet impellrar förän nu på senare dagar.
Vision79 wrote:Billet impellrar har funnits länge, hajjar inte riktigt vad som gör att dom flödar SÅ bra ..jag tycker dock det är coolt !
Det är lixom typ 150whp mer än vad diagramen säger...vad betyder det...fränt?..dumt? jag vet inte, ngn med djup kunskap får gärna förklara
Om du inte noterat vad de är som gör att dom flödar så bra, så kan man tom med ögat se att de är större blad area än va dom gjutna har.
Dvs du kan få en impeller med samma inducer/diameter att flöda mer.
Ja de är inget som uppfanns 2009, men funnits länge o länge kan man ju diskutera. Frågan är väl hur tillgängligt de varit på marknaden för oss vanliga.
Jag har inte sett nå agregat med billet impellrar förän nu på senare dagar.
Ursäkta den fortsatta OT´n T VPM
Men Holset har kört det länge på sina HX agg, det är isof designen på bladen som är mkt mer utvecklade...likt förbannat sitter det GT hjul på dom som är mindre än "P-trim" på avgas..men det tycks ju funka!
Slutsatsen är den att de billet impellrarna som precision använder sig av verkar ha en finare design med smalare centrum som tillåter större blad.
De funkar uppenbarligen sjukt bra den designen som dom kör med. Turbon är helt underbar i karaktären. Trodde aldrig ja skulle hitta en turbo som passa min ändamål. Är sjukt svårt o hitta agregat som flödar mycket, kommer tidigt och klarar extrema laddtryck.
Men ärtan fixade en fin turbo, som visade sig göra exakt de jag ville!
Creds till han för det