Frågor och funderingar kring kompressormatning, främst av m5

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
MartinJkpg
Posts: 17
Joined: 23 Feb 2009, 23:41
Location: Jönköping

Frågor och funderingar kring kompressormatning, främst av m5

Post by MartinJkpg »

Tjenare
Jag har börjat intressera mig för att kompressorkonvertera, jag gillar inte turbo det lilla jag testat på det, har dock aldrig kört en kompressorbil men det känns som det skulle falla mig mer i smaken.

I nuläget är det inte aktuellt med något kompressorbygge kan jag ju börja med att säga, men jag är väldigt nyfiken och har börjat få jobbigt många frågor och funderingar i huvet, därav denna tråd! Tänkte helt enkelt försöka lära mig så mycket som möjligt om ämnet för att underlätta eventuella kompressorbygge i framtiden.

För enkelhetens skulle börjar jag väll med en liten lista på frågor:

1. Hur skiljer sig egenskaperna hos en skruvkompressor jämfört med en centifugalkompressor, fördelar/nackdelar med de bägge typerna?

2. Sänkt komp ger lägre effekt men tillåter mer ladd, hur gör man en avvägning där? Vad är fördelen/nackdelen med att kompsänka och ladda mycket jämfört med att ha högt komp och lågt ladd?

3. Har man någon dumpventil eller wastegate på en kompressormotor? Hur ser insugssidan ut från början till slut? Var tar luften vägen när man motorbromsar? Trycker kompressorn mot spjället eller tvärt om osv.

4. Vad är nackdelen med kompressor, om vi tänker att vi jämför en bil med 500hk sugis och en med 500hk kompressormatad tex?

5. Hur skulle ett vettigt kompressorbygge på min m5 se ut, säg 400-500 säkra hästar, vad behövs göras osv, bättre stakar och kolvar är väll självklart, sen har jag hört att man brukar mira fräsa toppen, vad innebär mira? Vad mer behövs göras? Och vad får man räkna med att bygget kommer kosta, mellan tummen och pekfingret?

6. Behöver man uppgradera något mer på bilen, tänker på hur koppling, växellåda, diff, drivaxlar osv klarar effekten?

7. Varför är turbo så mycket vanligare? Turbolagg och grejer, min syn av det så är kompressor mycket bättre, verkar inte mycket svårare? Priset som avgör kanske? Plus att man såklart får mer effekt med turbo.

8. Man har ju sett s38or med 1000hk, hur många hästar skulle det bli om det satt en kompressor på istället, på ett ungefär?


Blev ett gäng frågor, känn inte att just du måste svara på alla, svara på den/dom frågor som intresserar dig mest och du känner du har bra svar på så kan säkert resten svara på dom andra... (om du nu inte vill passa på o showa med all din kunskap :wink: ;)
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Många frågor går inte att svara på som hur mycket effekt man får med kompressor eller hur mycket det kostar osv.

Det är nog aningens mindre jobb att få allt att lira med turbo, sedan drar turbon ingen effekt vilket en kompressor gör.

Lägre komp har fördelen att man kan gå på med mer tändning tillsammans med mycket laddtryck, det ihop genererar i effekt.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Centrifugalen har en turboliknande karaktär medans skruven alltid ger tryck oavsett varvtal. Fördelen med centrifugalen är att den klarar högre laddtryck än en skruv gör, & att den tar lite plats vid en installation. Men enl. min mening så är turbo bättre på alla sätt å vis i det fallet. Fördelen med skruven är att den alltid ger tryck när man gasar, har själv en lysholm & den ger fullt ladd från typ 2000rpm hela vägen upp & motorn blir otroligt rapp.
Nobbe

Post by Nobbe »

turbin kompressor är bara en nödlösning med det sämsta från 2 världar i mina ögon. drift som snor effekt och lagg som en turbo. går fan inte att välja ett sämre alt. förutom elektrisk dump-ventil då.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag hade tänkt köra med en Vortech på min M20. Mitt val av kompressor grundades i att jag inte gillar det vinande ljudet som skruv eller rootskompressorer oftast ger i från sig. En andra sak är att en centrifugalkompressor ofta ger mer toppeffekt än både skruv och roots vid samma laddtryck. Den är alltså effektivare.

MEN nackdelen är som de andra säger att den inte ger nått vidare laddtryck på låga varv. Det kommer istället mer och mer ju högre man varvar, så det blir väl lite som en vass sugmotor kan jag tänka mig.

När det gäller lagget så håller jag inte riktigt med Nobbe. Det finns ju ingen spooluptid om man ligger på ett varvtal där kompressorn ger laddtryck. Kompressorn slutar inte snurra för att jag inte gastar fullt vid tex 5000rpm, och ger jag plattan i mattan har redan kompressorn bra varv och ger därför laddtryck direkt. Dock lär väl inte en turbo ha så mycket spoolup tid vid 5000rpm den heller :)

Spontant känns det som en centrifugalkompressor lämpar sig bäst på en motor där man inte behöver så mycket mer bottendrag, men vill ha mer effekt på de höga varvtalen. Typ nån V8-bil eller så.
Kolla in denna Corvetten med kompressor
http://www.youtube.com/watch?v=olhwEcRj3Ds
Och denna
http://www.youtube.com/watch?v=NliTPiIOLFc

Här är några dynokörningar med centrifugalkompressorer
Image
Image
Image

När några amerikaner gjorde en test på en nyare Mustangmotor med rootskompressor (eaton), skruvkompressor och turbo alla laddar ca 1 bar, så fick de ut följande.
Eatonkompressor = 583hk, 778Nm @ 0,98bar
Skruvkompressor = 704hk, 809Nm @ 0,96bar
Vortechkompresor= 725hk, 780Nm @ 0,96bar (klår bara de andra kompressorerna efter 5000rpm)
TwinTurbosetup = 830hk, 1025Nm @ 0,94bar

Här är hela testen för den som är intresserad. Dock seg hemsida.
http://www.musclemustangfastfords.com/t ... index.html


Nu min kompressor till salu pga turboplaner. Detta var pga att den inte hade den specifikation jag fick vid köpet :(
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply