F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Hilda
Posts: 241
Joined: 06 Dec 2006, 14:46
Location: Enköping
Contact:

Post by Hilda »

pelko wrote:Lät jävligt smutt :D

Mvh


Det är "smutt" men jag vet något som är faktiskt ännu mer "SMUTT"

SEMESTER!!!
Har bott i min lilla lokal för att bli klart med så mycket jag kan på cabben och mycket annat, För den som har intresse har en ny form till BMW E36 tagit fram....Vad är det då för speciellt med den...jo den är otroligt diskret höjd ca 20mm så man slipper göra en "bula" i huven när man monterar PPF fuelrails på sin m50 motor :D :D
Kan lova att den lilla höjningen ser man inte om man inte har ett otroligt tränat öga för e36 motorhuvar....Lite OT men men.... :wink:
Janssons bmw e36(800HK) kommer bli klädd med en sådan här huv...bilder kommer senare....

Men det viktiga är nu var skall jag åka, jo till Galapagosöarna och den karibiska övärlden, tillbaka 6april...over and out!!!

Mvh Hilda
www.vpm.se
jonas@vpm.se
Västerås Plast & Metallservice
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Den tar inte i på standard insug och motorlutning.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

r.ivars wrote:nya precision aggen leverar fiiiiiiiiint :)


Ja turbon gjorde precis de den skulle göra :) Inget att klaga på där inte!

Mycket nöjd!!!
User avatar
Hilda
Posts: 241
Joined: 06 Dec 2006, 14:46
Location: Enköping
Contact:

Post by Hilda »

Bäckis wrote:Den tar inte i på standard insug och motorlutning.


Helt rätt bara om man flyttar upp motorn lite rakare, glömde lägga till det också... :wink:
www.vpm.se
jonas@vpm.se
Västerås Plast & Metallservice
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Karel021 wrote:broms film på nissan .


http://www.youtube.com/watch?v=ZD5wP56XpiM


fy fan vad grymt av en 1,8 liters maskin...Grattis....
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

mobne wrote:
r.ivars wrote:nya precision aggen leverar fiiiiiiiiint :)


Ja turbon gjorde precis de den skulle göra :) Inget att klaga på där inte!

Mycket nöjd!!!


vad är det med dom nya aggen för speciellt? vad skiljer det från dom som blev sålt för t.ex. 1 år sedan?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Billetkompressorhjul med ny utformning.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Karel021 wrote:så där ja team vpm är i full fart :D

idag bromsa ted sin nissan.


ca18det motor. sluta på 705hp på 2.7bar på DRIVEN !! :D

typ världens vassaste ca18det, utan gas


Kul att höra =) Vart nära 739 där :P hehe
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Karel021 wrote:Ny diff till bmwn är inhandlad.. vart en b7 alpina diff med cool utväxling.

har räknat lite på hastigheter med olika lådor..

de som sitter nu är en 260 låda..


så här ser de ut. räknat på 260 och på zf.


zf
http://karel.whost.se/blandat/bmwturbo/zf+diff.JPG



Sjukt gott med ZF! :)
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:Billetkompressorhjul med ny utformning.


turbinen motsvarar inte ens "P-trim" ? dom brukar krokna vid 700hk (motoreffekt) det måste vara för "mkt" avgasmottryck..jag förstår inte vad som gör just denna så extremt mkt bättre än alla andra? inte ens kullagrat?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nya 62mm turbinen är mindre än P-trim men flödar mer. Mottryck har och göra med kompressordelen också. Denna turbo var kullagrad så det är en bra jämförelse med GT35.
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

Vision79 wrote:turbinen motsvarar inte ens "P-trim" ? dom brukar krokna vid 700hk (motoreffekt) det måste vara för "mkt" avgasmottryck..jag förstår inte vad som gör just denna så extremt mkt bättre än alla andra? inte ens kullagrat?


De är mycket man inte förstår i denna värld.

Eftersom turbon fungera 100gånger bättre än gt35:an med i prinsip exakt samma storlekar på turbin och kompressor så är de helt uppenbart att den är bättre än dom andra ;)

Riktigt effektiv över 2bars laddtryck!!
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

mobne wrote:
Vision79 wrote:turbinen motsvarar inte ens "P-trim" ? dom brukar krokna vid 700hk (motoreffekt) det måste vara för "mkt" avgasmottryck..jag förstår inte vad som gör just denna så extremt mkt bättre än alla andra? inte ens kullagrat?


De är mycket man inte förstår i denna värld.

Eftersom turbon fungera 100gånger bättre än gt35:an med i prinsip exakt samma storlekar på turbin och kompressor så är de helt uppenbart att den är bättre än dom andra ;)

Riktigt effektiv över 2bars laddtryck!!


100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den är specad upp till 2.8 bar så den är nära max men ändå inte. Man kan renovera...
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bmwandreas wrote:Den är specad upp till 2.8 bar så den är nära max men ändå inte. Man kan renovera...


jaha..d går att renovera lagerdelen på dom?..är det inte Garretts kullager?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej man kan renovera lagerdelen, så det lär inte vara garretts.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vision79 wrote:
mobne wrote:
Vision79 wrote:turbinen motsvarar inte ens "P-trim" ? dom brukar krokna vid 700hk (motoreffekt) det måste vara för "mkt" avgasmottryck..jag förstår inte vad som gör just denna så extremt mkt bättre än alla andra? inte ens kullagrat?


De är mycket man inte förstår i denna värld.

Eftersom turbon fungera 100gånger bättre än gt35:an med i prinsip exakt samma storlekar på turbin och kompressor så är de helt uppenbart att den är bättre än dom andra ;)

Riktigt effektiv över 2bars laddtryck!!


100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?


Titta på bromspappret på sidan innan, den har ett betydligt bredare register än en 1,8l med den effekten borde ha. Jag har iaf aldrig sett något liknande med så hög effekt...

Är det hög kompression i motorn?
Post Reply