Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?
Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?
Prova montera dom innan du lyfter toppen kanske? Klantar du dig får du ju ändå lyfta toppen för att plocka upp ventilen
Tyckte jag tipsade om de tidigare. men va vet jag.
Jag kör med en Goetze eller vad de heter, alltså typ originalpackning.
Bmwandreas wrote:Du behöver inte byta fjädrar för 7500-8000 rpm. Du har rätt setup.
Jag kör alltså bara era ytterfjädrar och inga innerfjädrar alls, du menar att det skulle funka till max 7500rpm?
NisseJärnet hade ju fått några skumma märken på sin Z45 kam efter att ha kört precis så som jag tänkt med varvstopp på 7500....
Är det inte bättre bara för säkerhetsskull att sätta dig original innerfjädrar då? Vad säger AA och AB?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Ja, Nisse hade några konstiga märken som såg ut att bero på ventilflyt, men det har aldrig hörts på motorgången och inte säkert att det beror på det.
Vill du vara 110% säker på att det funkar smärtfritt och har orken i dig så montera original inner. Vi har kört med bara enkel tidigare utan problem, men.....
Bäckis wrote:Ja, Nisse hade några konstiga märken som såg ut att bero på ventilflyt, men det har aldrig hörts på motorgången och inte säkert att det beror på det.
Vill du vara 110% säker på att det funkar smärtfritt och har orken i dig så montera original inner. Vi har kört med bara enkel tidigare utan problem, men.....
Jag gillar säkerhet så jag plockar nog av toppen å sätter dit original innerfjädrar för att känna mig säker
Vad anser du ang topplockspackningen, bör jag byta den eller går det precis lika bra att återanvända den eftersom motorn ej körts och packningen sitter på samma position med hjälp av stiften?
Det är ju inga pengar så jag kan gärna byta den, men är det helt onödigt så kan jag låta bli.
Last edited by Nisse977 on 02 Mar 2009, 09:35, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
det är skitsmidigt att byta dem med toppen på plats, mycket enklare än med en ventilfjäderbåge. Gjorde ett verktyg med ett rör som passar på vipparmsaxeln och sen en hävarm att dra i och en "hästsko" som trycker på ventilen. Tryckluftssättare finns på biltema. Då har man ett bra mothåll. Det är väldigt liten risk med att tappa ner ventilen. Ventiltätningen fångar upp den innan den trillar igenom om de inte är slitna.
Andreas K wrote:det är skitsmidigt att byta dem med toppen på plats, mycket enklare än med en ventilfjäderbåge. Gjorde ett verktyg med ett rör som passar på vipparmsaxeln och sen en hävarm att dra i och en "hästsko" som trycker på ventilen. Tryckluftssättare finns på biltema. Då har man ett bra mothåll. Det är väldigt liten risk med att tappa ner ventilen. Ventiltätningen fångar upp den innan den trillar igenom om de inte är slitna.
Ähh, låt han chansa med packningen eller köpa en ny
Inne idé att vi tjatar.
Tror jag har en ny packning liggande faktiskt Det är bara jag som personligen tycker att det inte borde vara några problem att lyfta och sätta tillbaka när jag inte ha startat motorn så toppen eller blocket har ändrat sina ytplan Men vill samtidigt höra vad ni andra har att säga om det, särskilt Anderas och Andreas.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Som Bäckis skrev så har det ev varit lite ventilflyt på min, men det är inte säkert utan kan vara helt normalt också. Knepigt
Kommer köra med original inner nu iaf för att vara på säkra sidan.
Dock har ju bilen rullat 1000mil ungefär utan haveri så det verkar ju helt klart fungerat
Förövrigt skulle nog jag också försökt byta fjädrar utan att lyfta toppen
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Packningen såg inte mosad ut, så jag väljer att återanvända den.
Det enda jag tyckte var mindre bra, var att o-ringarna som trycker på metalldelen i packningen, inte tryckt i mitten av metallen, utan närmre förbränningsrummen. Kanske spelar det ingen roll, bara det mosar fast skiten?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Det gör väl inget så länge packningen håller sig på plats
Om jag får gissa, så gör väl själva svetsningen av toppen att packningen hålls på plats lite bättre också. Inte bara o-ringarna som gör hela jobbet eller?
Nu är toppen ihopmonterad igen. Det kändes skillnad att klämma ihop fjädrarna med innerfjädrar monterade. Om ett par timmar ska jag ut till garaget och slänga på den på motorblocket igen.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen