M5e34 3,6 -91, Tvåans synkning dålig, vad göra?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- MartinJkpg
- Posts: 17
- Joined: 23 Feb 2009, 23:41
- Location: Jönköping
M5e34 3,6 -91, Tvåans synkning dålig, vad göra?
Tjenare
Köpte en bmw M5 3,6 -91 i söndags, och reggade mig här på ppf nu (har dock läst runt här under rätt lång tid)
Synkningen på tvåan är dålig, så tänkte höra lite hur man smidigast och billigast löser det.
Är det någon idé att laga växelådan? ca:pris på det? Klarar man det själv som glad amatör?
Vad är min växellåda värd när synkningen är dålig?
Vilka växellådor passar rakt på? Som jag fattat det sitter det en getrag 280 original, jag mailade med en som hade en ZF låda som påstog att den skulle passa, stämmer det?
Känns som det bästa är att köpa en getrag 280 eller? Vad är ett vettigt pris för en sådan?
En annan fråga när jag ändå startade en tråd, stämmer det att varvtalsstoppet ska ligga på 6500? Känns tidigt.
Köpte en bmw M5 3,6 -91 i söndags, och reggade mig här på ppf nu (har dock läst runt här under rätt lång tid)
Synkningen på tvåan är dålig, så tänkte höra lite hur man smidigast och billigast löser det.
Är det någon idé att laga växelådan? ca:pris på det? Klarar man det själv som glad amatör?
Vad är min växellåda värd när synkningen är dålig?
Vilka växellådor passar rakt på? Som jag fattat det sitter det en getrag 280 original, jag mailade med en som hade en ZF låda som påstog att den skulle passa, stämmer det?
Känns som det bästa är att köpa en getrag 280 eller? Vad är ett vettigt pris för en sådan?
En annan fråga när jag ändå startade en tråd, stämmer det att varvtalsstoppet ska ligga på 6500? Känns tidigt.
- MartinJkpg
- Posts: 17
- Joined: 23 Feb 2009, 23:41
- Location: Jönköping
bullen! wrote:de flesta begagnade kan vara precis lika dåliga. jag hade renoverat den. så vet du vad du har sen.
och du ska givetvis ha en 280.
Jo det är ju det som är lurigt med att köpa begagnat.
Känns dock som växellådor är svårt att renovera själv och dyrt att lämna in?
Vad kan man tänkas få betala?
Vad kostar bara delarna?
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
Mår seriöst bra av att köra den =)
- MartinJkpg
- Posts: 17
- Joined: 23 Feb 2009, 23:41
- Location: Jönköping
Ballfroog Tackar för infon, känns som det blir till att lämna den till någon. Vore ju dock kul att lära sig men verkar lite väl klurigt att göra själv.
Persson- Har mobitech nån hemsida eller mail? Googlade lite utan resultat.
Jag köpte min i Kalmar, den låg på blocket...
Persson- Har mobitech nån hemsida eller mail? Googlade lite utan resultat.
Jag köpte min i Kalmar, den låg på blocket...
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
Mår seriöst bra av att köra den =)
Persson- wrote:dra iväg ett mail till mobitech och hör vad dom tar för kalaset?
Mobimech
http://www.mobimech.com/
En annan fördel med att få en låda renoverad av någon med erfarenhet är att dom kan upptäcka andra fel och dessutom se över lådan i helhet.
Blir oftast säkrare än att köpa en beggad.
Ska du ge dig på det själv så se till så du har en riktigt bra sprängskiss och prata ihop dig med en SKF eller FAG lagerleverantör och byt samtliga lager när du ändå har det isär.
Blir oftast säkrare än att köpa en beggad.
Ska du ge dig på det själv så se till så du har en riktigt bra sprängskiss och prata ihop dig med en SKF eller FAG lagerleverantör och byt samtliga lager när du ändå har det isär.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
- MartinJkpg
- Posts: 17
- Joined: 23 Feb 2009, 23:41
- Location: Jönköping
Får tacka för många bra tips, får kolla runt lite vad det kan tänkas kosta att renovera.
En fördel med att köpa ny är ju att man bara kan byta låda och slipper bli stående med bilen...
Ingen som hade koll på vad varvtalsstoppet ska ligga på eller?
En fördel med att köpa ny är ju att man bara kan byta låda och slipper bli stående med bilen...
Ingen som hade koll på vad varvtalsstoppet ska ligga på eller?
Kör en lagungrön M5 e34 3,6 -91.
Mår seriöst bra av att köra den =)
Mår seriöst bra av att köra den =)
7250rpm kan man dra dom till sen börjar det smattra.
E36 325 turbo 700whp+
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
Om du registrerar dig på detta forumet:
http://www.e34m5.se/
och sedan söker på "renovera 280-låda" så hittar du mycket information och bilder. Du hittar även annan nyttig information om M5:an på det forumet.
http://www.e34m5.se/
och sedan söker på "renovera 280-låda" så hittar du mycket information och bilder. Du hittar även annan nyttig information om M5:an på det forumet.
- MartinJkpg
- Posts: 17
- Joined: 23 Feb 2009, 23:41
- Location: Jönköping