Skulle det inte vara bättre att sätta en spacer innanför skivan om du ändå måste ha en spacer och flytta ut bromsoket, så du slipper den där svetsen? Ser ut som ett ställe som det kommer att gå sönder på och när det gör det blir det inte nå bra
Bonje wrote:Jag skulle tro att fälgarna hamnar för långt ut då..
Jag hade samma problem att skivan tog i styrledshålan men jag löste det med att köra med spacer bakom skivan (5mm).
Ivars skrev väll att han var tvungen att spejsra ut sina fälgar föratt dem tar i fjäderbenet annars? Med andra ord så spelar det väll ingen roll om han har spacern framför eller bakom skivan ur fälgsynpunkt?
Det som han var orolig över däremot var att han inte skulle få någon styrning kvar på navet om han spejsrade ut skivan 5mm.
St3v3 wrote:En 10mm spacer med ny styrning till skivan hade kunnat funka om man inte vill svetsa om?
ja..
Då skulle jag behövt spacera 10mm(rätt) för att även kunna göra en styrning till fälgen också. Altså svarvat en spacer +´svarvat upp skivan så den passar nya spacern eftersom den måste vara större än befintliga navet.. Sen haft den så långt ut att man kan få ner till fälgens dia som är mindre än skivans.. Sen fixa nya specialbultar till skivan som är extra långa alternativt kunna borra ur i fälgen där en vanlig m8 sitter och håller i skivan (kul att inte ha lösa skivor när man byter fälgar)..
+ göra helt nya okadaptrar för dom gamla hade bara varit att kasta.. känns som att mindre än hälften av matreialet dom är gjorda i nu blir bristfälligt där.. Och då kanske det hade krockat med ok och okinfästning på fjäderbenet.. Så då hade jag fått skaffa skiva med annan offset och då hade inte den dimensionen jag vill ha funnits.. Eftersom att e36 nav på e30 ben blir lite lustigt mot resten av bmw familjen i ET.. Så bromsskiva utbudet är stramt...
Vill du fortsätta att fundera på alternativa lösningar mot att svetsa?